2018-10-25

Folket Först spärrar av SEB runtom i landet.

Onsdagsnatten till torsdagen spärrade vi ett antal SEB banker i Göteborg, Linköping, Kimstad, Motala och Värnamo. SEB har inte bara blåst svenskarna, de har blåst en rad andra länder likaså. Organiserad brottslighet, organiserat skattefiffel. Systematisk agerat, år efter år. Samtidigt som majoritetsägarna med familjen Wallenberg i spetsen blivit rikare och rikare har den svenska välfärden fortsatt urholkas. 70 miljarder kronor i rent skattefifflande har avslöjats hittills - mörkertalet är enormt. - Det första SEB:s chefer ska se när de kommer till jobbet i morgon är budskapet om SEBs folkfientliga verksamhet. Det finns inga ursäkter. SEB måste stoppas, kollektiviseras och de ytterst ansvariga med Wallenberg i spetsen måste straffas, säger aktivisten Daniel Jonsson.

Folket Först

Kommentarer

Ursäkta men vem är Folket? Och varför så mkt fokus på svenskarna? Har inte SEB blåst icke svenskar i Sverige?

Vem är Daniel Jonsson?

antifa

Är det bara jag som får en olustig känsla av retoriken?

"Folket Först"

"Folkfientlig verksamhet"

Det är inte så svårt att ersätta folket/folk med svenskar/svensk, som antifa medvetet eller omedvetet antyder. Folk i sig är ett obehagligt begrepp som jag i mina idéer förkastar och kritiserar men jag kanske bara inte hänger med i svängarna? Är detta det nya? Det senaste?

Trevligt initiativ till aktion men med retoriken och videon som de gjort till aktionen - i RF/NMR-estetisk tradition - är jag mer orolig än upplyft.

Folkfientlig anarkist

Folket är alla vi som bor här, lever här, arbetar här, oavsett etnicitet eller bakgrund. När vi säger svenskarna som blevit blåsta räknar vi in alla som helt enkelt bor här och blir berörda av SEB's agerande.

Folket Först

Varför använder ni nassespråk såsom "Folkfientlig verksamhet" då? Om ni inte bryr er om etnicitet eller bakgrund varför använder ni svenskheten som begrepp?

"Folket", "Samhället" osv är begrepp som borgare, nazister och andra totalitära ideologier använder. Inte människor som tror på klasskamp.

Fattar ni vad gatorna är för websida?

antifa

Det finns ju två olika sätt att tolka texten från Folket Först: den första är att vara välvillig, tänka att "folk" använts som det används till vardags, dvs mer mindre som synonym med arbetarklass, "vanligt folk". Att "svenskarna" är de som lever, verkar och bor i Sverige och inte syftar till etnicitet. Alltså typ "svenskarna köper rekordmycket tågresor i april."

Eller så kan man se alla användningar av "folket" och "svenskarna" som SD-retorik och en konspiration. Uppenbarligen använder SD & co dessa ord, men de används också på många andra sätt. Även ordet "samhälle" har jag hört utanför nazistmiljön :) T.ex. i alla vanliga samtal om politik jag någonsin haft, eller varför inte samhällskunskapen i skolan?

Oavsett kan man ju undra var upprördheten av blåsningen på 70 miljarder som vi åkt på tog vägen?

Blåst på konfekten

Bra aktion!

Val av begrepp kan ifrågasättas men ingen anledning att vara otrevlig för det. Då tänker jag främst på val av ordet "svenskar". Det kanske är något som Folket Först kan ha i åtanke.

En kamrat

Eller också är dom helt enkelt maoister.

@

De organiserar en ex-nasse (som också slagit sin tjej, hotat och angripit kamrater) som nu försöker göra nasseaktioner på ett "vänster"-sätt. Det säger det mesta om hur bra det här är.

Hob med kniv

@@

Asså svenska maoister har väl aldrig pratat om FOLKET, detta är väl närmre någon sorts "Markus och Malcom"-populism.

Maoister i Sverige har väl nästan dragit det med klass lite för långt och bara säger "för en klasslinje i [någon kamp]" och sen inget mer om det.

asdfgh

Summa summarum är att SEB är safe med att blåsa folk i Europa på 70 miljarder i välfärdspengar - så länge de inte försöker göra vänsterpolitik så är de inte skottgluggen :)

Blåst på konfekten

Det är med all säkerhet medvetna val, för att ta ord som är "populära" bland högerpopulister och vrida om dess betydelse - alltså ett försök till en vänsterpopulism som fyller dem med annat innehåll. På sätt och vis att stjäla tillbaka det som högern hela tiden stjäl från vänstern, historiskt.

Finns ju ett citat som går ungefär såhär bland förespråkare av (vänster)populism: "Om inte vänstern skapar ett folk, så kommer ett folk att skapas mot vänstern."

Sen kan en diskutera om det är en bra strategi/taktik, och vilket värde "spex"-aktioner har annat än att bygga upp sitt eget "varumärke", men det är en något annan diskussion, och jag är väl ambivalent för tillfället. Det behöver inte vara dåligt, som en del av en större helhet. Men jag skulle också vilja se aktioner som går bortom det symboliska och faktiskt stör flöden och orsakar kostnader.

Svartkatt

Svartkatt: Hela fantasin att vi kan göra en vänstervariant av högerpopulism är absurd. Vänstern, och än viktigare, arbetarklassen är någonting helt annat och fungerar på ett helt annat sätt än vad högerpopulister gör. De behöver konspirationer, ett mytiskt folk och en mytisk nation. De behöver manipulera människor eftersom de i grund och botten är en rörelse för en minoritet, medan vi är en rörelse för majoriteten. Det är därför sådant här inte bara är dömt att misslyckas, utan även är reaktionärt. Arbetarklassen och folket har ingenting gemensamt, som någon sa.

Hob med kniv

Organisationen Folkmakt kanske hade sina fördelar och brister, men jag minns inte att de anklagades för att vara kryptonazister? Ord är viktiga, men de kan också fyllas med olika innehåll. Om FF säger "Folket är alla vi som bor här, lever här, arbetar här, oavsett etnicitet eller bakgrund" så känns det lite väl kritiskt att säga att det egentligen är högerpopulism.

Blåst på konfekten

Hob med kniv: Du har en poäng, men grejen är ju att det inte bara handlar om att göra en "vänstervariant av högerpopulism", utan om att populismbegreppet eller fenomenet det beskriver faktiskt aldrig har ägts helt av högern. De tidiga självbeskrivna populistiska rörelserna (bl. a. USA och Ryssland) var ju exempelvis snarare vänster. Så jag tycker att det finns en del nyans här, men jag är själv som sagt inget helhjärtat fan av populism av olika anledningar.

Svartkatt

Tycker jag det är knas att försöka ta sådana ord från högern. Ord har en betydelse och som kommunister och proletärer ska vi väl inte ha något intresse att prata om folkfientlighet.

Blåst på konfekten,

Skillnaden är väl ändå att Folkmakt var tydligt kommunistiska och en del av "klasskamps anarkismen". Folket först försöker medvetet appropriera NMR retorik("folkfientliga") samtidigt som dem också är väldigt otydliga exakt vad deras politik och teori är i grunden. Lite som Partiet de fria.

lolva

asdfgh:

Nja, maoister brukar väl snacka om folkriget, folkfronter osv. Känns väldigt maoistiskt det här

@

@Svartkatt jag fattar mig inte på dig... Försöker du hitta något positivt i denna text bara för att? Retoriken är så uppenbart höger populistisk och hob med kniv som är insatt berättar för dig vad det kommer ifrån. Varför insisterar du på ett så naivt sätt? Dina analyser är oftast super bra men ibland låter du så naiv. Kom tillbaka och känn efter!

@

lolva

Partiet de Fria är inte ett dugg otydliga med att de är antisemiter. Det räcker med att kolla in vilken plattform som helst. Här är det tvärtom kritik mot kapitalistisk korruption som inte bygger på etnicitet.

Håller med om att folkfientlighet är ett belastat ord, men intenödvändigtvis "folk" och "samhälle" som ifrågasattes tidigare i tråden. Kanske kan vara bra för FF att definiera vad de menar?

Det viktiga är vilket innehåll man fyller sina ord och politik med. Och om någon tar tillvara på den enorma frågan om stora företags korruption och globala stöld från skola, vård och omsorg så är det på rätt spår. Börjar man rota i SEB så kommer man ju snabbt till att de t.ex. äger enormt mycket i Baltikum tsm med andra svenska storbanker. Vad finns det för öppningar för motstånd i den relationen? Är vi redo för vad som händer vid nästa stora krasch? Eller kommer vi mest hålla koll på vad små aktionsgrupper gör för formuleringar?

Blåst på konfekten

@: Vad jag säger är att vänsterpopulism inte bara är ett sätt att försöka ta populismen från högern - att den har ett eget innehåll och egna ben att stå på också, historiskt och teoretiskt. Det finns ju hela teoribildningar om sådan populism. Populism i grunden är ju en slags potentiellt samlande "majoriteten mot eliten" - typ Occupy, spanska indignados som i viss mån övergick i Podemos, osv, och teoretiker som Mouffe, Laclau, med flera.

I det ljuset ser jag vad "Folket Först" gör som begripligt och antagligen (gissar jag, just nu) i all välmening, till skillnad från exempelvis, säg, Markus & Malcom som på riktigt surfar på nationalistisk romantik och främlingsfientlighet. Men det betyder inte att jag tycker att det är oproblematiskt att förska använda vissa begrepp, eller att jag tycker att ett huvudfokus på populism öht är det bästa.

Svartkatt

@@

Det är väl annorlunda att prata om folkkrig och folkfronter eftersom att det ofta grundar i sig i koloniala eller semi-koloniala omständigheter där klass utöver arbetarklassen fortfarande har ett värde att mobilisera(typ som att småborgare både kunde vara för demokrati och självstyre även om kommunister också behövde vara kritiska emot att de alltid kommer yrka för att särka sin position i samhället som småborgare.

Det är ju inte som att maoister idag bara "vi ska mobilisera FOLKET i en FOLKFRONT,,,"

asdfgh

Sida 1 Nästa

Kommentera

captcha

Kommande Händelser

Senaste Media

• Third year of the full-scale invasion: Overview of Solidarity Collectives' Work
  • TCA-podden: Avsnitt 2 by Take Concrete Action
  • TCA-podden: Avsnitt 1 by Take Concrete Action

Senaste kommentarerna