Inlägg

2021-10-06

Malmö. Bränn det kapitalistiska viruset - attack mot vårdjätten Attendo

Under coronapandemin dog tusentals människor i Sverige. Åtminstone en del av alla dessa tragiska dödsfall berodde på hur pandemin hanterades av den sönderprivatiserade sjukvården. De senaste 1,5 åren har vi läst hur undersköterskor på äldreboende tvingats tillverka egen skyddsutrustning hemma eftersom de inte fick någon på jobbet, hur deltids- och timanställda inte kunde sjukskriva sig för att få ihop sin vardag ekonomiskt, och hur underbemannade anställda inte fysiskt kunde ta hand om alla patienter. Resultatet av alla dessa missförhållanden blev oproportionerligt många corona-utbrott på äldreboenden runt om i landet. Stora privata vårdbolag räknade hem sina vinster medan människor dog i deras "vård".

Vårdföretaget Attendo demonstrerade särskild hänsynslöshet, grymhet, girighet och människoförakt under dessa svåra tider. Det finns rapporter hur de anställda på en av företagets äldreboende tvingades köpa frukost till de boende för sina egna pengar, och hur undersköterskor tillverkade skyddsutrustning av plastfickor för att skydda sig själv och patienter från att bli smittade. Samtidigt delade toppcheferna på Attendo ut bonusar rakt ner i egen ficka. Alla försök till vittnesmål om missförhållandena från de anställda kvävdes med repressalier. I minst ett fall polisanmäldes en undersköterska som jobbade på Attendo av sina chefer för ”förtal” när hon påpekade brister på arbetsplatsen.

Var finns hopp och lösning? Vissa litar på politiker, framför allt på sådana som använder sig av en mer ”socialinriktad” retorik. Vi vet att det bara är tomma illusioner. I många år har kapitalisterna privatiserat sönder sjukvården och andra näringar med den politiska klassens fullständiga uppbackning. Politikerna kommer inte, och vill inte hjälpa! Det parlamentariska spelet finns för att pacificera oss och förstöra vår motståndsvilja. Men vi ger inte upp.

Vi är i behov av en revolution. Det nuvarande samhällssystemet måste förstöras, och den enda vägen är genom revolutionära metoder. Upprorets eld kommer inte slockna ens i de mörkaste tiderna. Vi är alltid beredda att attackera!

Natten mot 1 oktobern satte vi eld på en minibuss och en bil som tillhör vårdföretaget Attendo. Giriga kapitalister fick smaka på revolutionens medicin, och det är bara början. Eld är det bästa medlet mot det kapitalistiska viruset!




Eld mot det kapitalistiska viruset

Kommentarer

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte vad detta ska leda till. Vad ska effekten bli? Jag är inte emot det på moralisk grund, men kommer det ge något? Jag läser gärna resonemangen kring att eld är det bästa medlet.

Pumba

I en omåttlig syn på frigörelse finns det inget som heter överlägsna kampformer. Revolten behöver allt: tidningar och böcker, vapen och bomber, eftertänksamhet och svordomar, gift, dolkar och bränder. Den enda intressanta frågan är hur man kombinerar dem.

A.M.B

Svar till A.M.B.:

Jag håller med om att det behövs många olika kampformer. Och angående just det du skriver om hur man kombinerar dem: vad är syftet med denna typ av aktion? Jag fördömer den inte eller liknande, jag vill mest förstå vad andras tankar är och se en diskussion. Är det en attack i rent raseri? Är det väl genomtänkt?

Pumba

Undersköterskan som kritiserade Attendo tilldelas SAC Syndikalisternas Civilkuragepris

https://www.arbetaren.se/2021/10/13/jag-hoppas-att...


raseri

Ja, jag såg det med Civilkuragepriset och Attendo. I ett läge där vi jämför arbetsplatsorganisering och en aktion som denna (jag har fortfarande inte förstått syftet) blir det ju intressant att väcka frågan: vill arbetarna på Attendo att redskapen i deras arbete förstörs? Är det fel väg att gå att ta beslut över deras huvuden och genomföra en sådan här aktion om så inte är fallet?

Att målinriktat organisera dessa arbetsplatser tar längre tid, är svårare och ger säkert inte samma kick. Men jag tror här det vore en överlägsen strategi.

Svara gärna på detta, oavsett om ni håller med eller inte. Vi utvecklas av diskussion.

Pumba

Jag har svårt att tänka mig att anställda på privata vårdföretag ens vill organisera sig. Dom jag har stött på har oftast haft en enormt nedlåtande inställning till allt som är vänster, gemensamt, eller som inte handlar om den rikes rätt.


Era kommentarer var tänkvärda. Rent allmänt känns det som om väldigt lite udd riktas mot privata vårdföretag(med tillhörande utväxter).

Deprimerad gubbe

Kommentera

captcha