2023-06-06
Vad är identitetspolitik?
Introduktion
Vi
har på senaste tiden stött på en tendens i våra gemensamma utrymmen, i
våra aktiviteter och bland kamrater. Vi har valt att förankra denna
tendens i det kontroversiella begreppet identitetspolitik. Vi anser att
det finns en gemensam grund i dessa politiskt problematiska beteenden
och ställningstaganden som bottnar i en fetischering av identitet, något
vi hoppas ska bli tydligt genom denna text.
Det finns många exempel på detta, där det som ligger närmst till hands just nu är den mycket infekterade konflikten på Smålands Nation i Lund. Utan att gå in i den i detalj, då det skulle kräva allt för mycket utrymme, används identitetspolitiska argument friskt i debatterna där.
Exempelvis menar en grupp identitetspolitiskt orienterade personer att
deras uppfattning av politiska frågor såsom sexköpsfrågan måste
accepteras då deras positionalitet som trans- och rasifierade ger dem
tolkningsföreträde och att inte hålla med dem per definition är transfobt och rasistiskt.
Det finns redan en uppsjö kritiker av vad man brett kan kalla identitetspolitik, där de flesta är reaktionära. Utöver kritiken från diverse liberala eller konservativa håll finns det även en kritik från en reaktionär “vänster”.
I de värsta fallen så har dessa, som i fallet med Örebropartiet och
splittringar ur Kommunistiska Partiet, urartat in i att helt lämna
vänstern och bli en del av den växande högerpopulismen. Genomgående för dessa är en desperat sökan efter det perfekta klass-subjektet, ur-arbetaren. Dessa högljudda kritiker av s.k. identitetspolitik är därmed själva några av de största bovarna i dramat, då deras kritik och politik går ut på att propagera en (nidbild av en) enda subjektsposition, det de kallar “arbetarklassen” men som endast är en del av den totala arbetarklassen och som snarare kan förstås som en förvanskning av den vita manliga arbetarklassen.
Det vi presenterar här är istället en kritik genom feminismen, en radikal kritik med ambition att ta oss djupare i kampen.
Vår kritik är inte mot postkolonial eller feministisk teori som
tidigare nämnda reaktionära kritiker av identitetspolitik ger uttryck
för. Vad vi söker är ett radikaliserande av de positioner som en
feministisk, queer, marxistisk och postkolonial analys lägger grunden
till. Vi vill inte låta oss stanna vid dessa perspektivs fixering vid
positioner utan konstant utveckla dessa, deras inneboende motsättningar
och på så sätt bryta oss fria från dem.
För att skingra oklarheter och för tydlighetens skull
så vill vi påpeka att vi inte är intresserade av individer och deras
enskilda beteenden utan snarare av hur de rörelser vi är aktiva i beter
sig. Det vi vill göra är att lyfta en strukturell kritik av det som kan
verka radikalt eller vänster till sitt utseende, men som när det misstolkas och manipuleras tenderar att kollapsa in i essentialism och bli reaktionärt. För
att göra detta så har vi behövt skriva en avancerad text där vi går
igenom den historiska grunden för identitetspolitik särskilt i relation
till frågor om det som ibland kallas för “positionalitet” som används
utbrett och slarvigt av identitetspolitiker. För att göra texten mer tillgänglig så har vi en ordlista i slutet samt en lista på
relevant litteratur. Läsarna är även varmt välkomna att bjuda in oss för
att presentera den.
Ofta blir diskussioner kring detta ämne otroligt infekterade. Vi menar därför att det är
viktigt att ta ett steg tillbaka och fundera på vad vi faktiskt säger
och menar. Vi ser redan nu det svar och den kritik som kan komma att
möta denna text; att den är skriven av vita män och därför felaktig,
illegitim och potentiellt rasistisk. Vi ställer frågan direkt till dig
som läser: gör det någon skillnad om den här texten är skriven av en grupp vita cismän, av queers eller av rasifierade personer? Ifall det gör skillnad, på vilket/vilka sätt gör det skillnad? Ändras innehållet, dess innebörd, poänger eller relevans? Det är en
öppen och ärlig fråga som vi uppmuntrar läsaren att ha med sig genom
texten och som vi själva försöker lägga fram vår syn på i slutsatsen.
Ståndpunktsteori
En
grund för vår politiska förståelse och analys är ståndpunktsteori, ett
analytiskt verktyg som tyvärr felaktigt även används av de vi i denna
text vänder oss emot. Ståndpunktsteori kommer ursprungligen från Marx
och utvecklades av den ungerske kommunisten Lukács. Ett centralt begrepp för Lukács är just proletariatets ståndpunkt. I korthet så menar Lukács
att arbetarklassens position i relation till produktionen, historien
och andra klasser ger denna ett unikt perspektiv från vilket samhället
kan förstås. Det är bara genom denna ståndpunkt – arbetarklassens
perspektiv – som samhället kan förstås på riktigt. Det är en så kallad priviligierad epistemisk position, med potential till kunskap som inte är tillgänglig för borgerliga teoretiker eller borgarklassen som helhet. Läs gärna vår text “En gnistrande väv – arbetsplatsreportage från det kämpande 60/70-talet i Sverige” där vi använder oss av denna metod.
Patricia Hill Collins
Denna grund har sedan utvecklats genom en feministisk kritik av objektivitetsnormer inom vetenskap av tänkare såsom Donna Haraway, Sandra Harding och Patricia Hill Collins. Dessa pekade på hur vetenskaplighet, objektivitet och rationalitet använts
som maktmedel för att dominera och exploatera samt att legitimera dessa
praktiker. Detta var en intervention i och med emfas på epistemologi, dvs hur vi får kunskap. Det var ett svar och en reaktion på
separationen mellan verklighet och vetande inom filosofin, en dualistisk
tanke som ligger till grunden för modern vetenskap och som dessutom
separerar både varande och vetande från politik och etik; ett resultat
av vetenskap som utformats av män, mer specifikt borgerliga män.
Kritiken
byggdes i grunden på samma herre-slavdialektik som Hegel, och sedan
Marx, använde för att peka på den unika kunskapsposition som den
icke-dominanta har tillgång till. Här menar man att det undertryckta
perspektivet, i detta fallet kvinnors, som en följd av sin position
erbjuder en mer fullständig bild och förståelse av verkligheten i
kontrast till det dominerande, i detta fall manliga, perspektivet. Från
denna grund i feministisk kritik av det manliga perspektivet har
ståndpunktsteori utvecklats för att inkludera andra så kallade subalterna perspektiv, med den genomgående grundförutsättningen att alla enskilda perspektiv är ofullständiga.
Detta omfamnande av ofullständighet står i motsats till sökandet efter de fetischiserings-projekt som bland annat kan ses i vänsterns
renhetspolitik och längtan efter det perfekta förtryckta subjektet.
Detta tar sig uttryck i sökandet efter den “riktiga arbetaren” som i fallet med reduktionistiska marxister eller den rasifierade kvinnan från Globala Syd hos identitetspolitiker.
Som
följd av denna förståelse av kunskap sökte man en typ av vetande som
inte transformerar subjekt till objekt, och därmed delar upp vetandet
mellan subjekt och objekt, men som bevarar det studerande subjektets agens; en vetenskap grundad i levd verklighet. Vi har försökt oss på detta i vår text “En sjuk vård.” Feministiska tänkare sökte en reflexiv vetenskap, en vetenskap som är kapabel att förstå sig själv, som “ser den som ser”, som förstår vad som format perspektivet för att på så sätt bättre “förstå förståelsen”. Detta var ett försök att se hur själva kunskapssystemen hade en viss könad karaktär. Feminister som Haraway lyckades framgångsrikt visa att när gängse vetenskap hölls upp mot en
feministisk analys så kunde man tydligt se hur socialt formad
vetenskapen är. Från detta perspektiv framhöll man kunskap som aktivitet, och framförallt som socialt, att den kunskap vi skapar, skapar vi relationellt dvs. socialt med andra.
Vad som skiljer, och skyddar, ståndpunktsteorin från att bli postmodern relativism är för det första dess hängivenhet till ett explicit politiskt och emancipatoriskt projekt. För det andra så
förespråkar ståndpunktsteori till skillnad från det postmoderna
perspektivet partiell, lokaliserbar och förkroppsligad kunskap som också kan överskrida sina egna begränsningar.
För hur gör vi när två ur samma position inte håller med varandra? Eller när rent reaktionär politik uttrycks av vissa subjekt, vilket görs varje dag och hela tiden? När vi talar om erfarenhet och position så menar vi inte att vi har en
direkt tillgång till sanningen som automatiskt följer vår
positionalitet. Det är absurt att detta ignoreras, som om alla rasifierade personer håller med varandra och inte har en egen politik. Det blir för identitetspolitiker omöjligt att på ett
enhetligt sätt förklara oliktänkande inom en grupp då det underminerar
deras legitimitet som representanter. Här tas ofta starkare
gränsdragningar till som verktyg, att man med mer esoteriska och obskyra
förklaringar försöker påvisa varför de som inom den grupp man säger sig
representera på något sätt inte på riktigt hör till den gruppen.
Gayatri Spivak
Det är därför alltid av intresse, om vi söker en sannare bild av verkligheten, att vi expanderar vår förståelse genom att se fler perspektiv samt förstå hur de interagerar med varandra. Som den postkoloniala filosofen Gayatri Spivak förklarar: om vi ger upp kampen om kunskapen genom att tänka att
vi har direkt tillgång till sanning genom vår subjektivitet så
naturaliserar vi maktrelationer. Alltså, positionalitet i sig är inte tillräckligt, och verktygen för att tillgängliggöra det underordnade perspektivet är
de ideologiska, kritiska och politiska praktiker de utvecklas i relation
till.
Snarare är sökande och skapande av kunskap något som har en politisk dimension, en handling.
Detta knyter också teori till praktik, något som för oss är
grundläggande. Dessa två, teori och praktik, verkar konstant på varandra
i ett dialektiskt förhållande. Ståndpunktsteori är således en viktig teori. Men som vi ska se så blir den i övergången från en strukturell till en individuell kritik en moralisk, individualistisk kritik som tappar sin politiska, radikala potential.
Identitet
Grunden för identitetspolitken är ju såklart identitet, dvs. tillhörighet till en viss grupp eller kategori. Den politik som förs i dessa identiteters namn bygger oftast på verkliga, djupa strukturella förtryck. Skillnaden för oss ligger i hur vi förstår dessa förtryck, t.ex. ras, klass, sexualitet, kön. Vi menar att identitetspolitiken inte förstår
identitetskategorier som historiskt specifika för en viss historisk
kontext utan istället som transcendenta, utanför tid, applicerbara som
kategorier i sig själva.
Detta
synsätt reducerar människor till observerbara sociala attribut och
praktiker vilka definieras som om deras existens var inneboende och
faktisk, snarare än resultatet av makt. Vad är slutpunkten i detta sätt att förstå identitet? Jo, in absurdum så slutar ju denna avgränsande och essentialiserande logik i rasbiologi; att man vaktar gränser för identiteter och deras uttryck, att man tillskriver egenskaper och rättigheter till förutbestämda medfödda egenskaper. Detta har vi sett exempelvis i fallet av “dreadsdiskussionen” i Köpenhamnsmiljön där vita människor som har dreads förbjudits från att komma in på den legaliserade ockupationen Bumzen då detta setts som “kulturell appropriering”, och där en ung person som kan uppfattas som vit men som har en rasifierad förälder föreslogs bevisa sitt genetiska arv för att få komma in.
Vi förstår snarare dessa sociala positioner som saker vi gör eller som andra gör oss till, inte saker vi är.
Vi menar att identitetspolitik i motsats behandlar sociala kategorier,
vilket är vad identiteter egentligen är, som statiska enheter. Detta
tjänar bara till att ytterligare cementera, återskapa och förstärka
dessa kategorier. Detta gör identiteter och deras jämlikhet med andra
“priviligerade” grupper till både start- och slutpunkt för politisk aktivitet snarare än strävandet efter att befria oss själva från identiteter som sådant.
Vi anser att identiteter är reifierade sociala kategorier ur vilka vi bör brytas upp, inte inom vilka vi bör hållas kvar. Med detta menar vi att identitetspolitikens statiska syn på sociala kategorier är densamma som den process genom
vilken sociala handlingar, skapelser, egenskaper och strukturer
uppfattas och behandlas som ting och vice versa hur döda saker förstås och behandlas som om de vore oberoende av mänsklig aktivitet och agens. I varuformen tar detta sig uttryck i t.ex. alienation och varufetischism, där de sociala relationerna bakom produktionen osynliggörs. I och med att varuformen är den dominerande form genom vilken mellanmänskliga
relationer regleras under kapitalismen så struktureras även sociala
relationer enligt denna form. I fallet med identietspolitiken så blir
effekten att identitetskategorierna fås att
framstå som ovan- eller utommänskliga och av människor oformbara, så
att vi människor måste lyda under dem. På så sätt blir vi till objekt
som endast följer naturlagar. Här menar vi att det sanna förhållandet
såklart är motsatt; dvs att identiteter är sociala, plastiska och att de därmed går att förändra.
Vi menar att detta synsätt låter oss se bakom och bortom
identitetsskapande strukturer och följaktligen nedmontera och gå bortom
dem.
I
och med att identitetspolitik fokuserar på olikhet och dess
formuleringar är uppdelningarna potentiellt oändliga. Detta sträcker sig
nödvändigtvis till skillnader inte bara mellan grupper utan också
mellan individer. Ens förmåga att uppvisa och signalera vissa bestämda
attribut blir ett krav inom identitetspolitiken; identitetspolitik
kräver identifikation. Det praktiska resultatet av identitetspolitiken
är en evig formulering av olikhet, vilket vi menar leder till
fragmentering och stagnation av politisk aktivitet. Detta ger även
upphov till vad vi menar är den intellektuella impotens som är
förhärskande inom identitetspolitken.
Så snart man riktar kritik mot identitetspolitiken höjs svaret att det
är kritikerns identitet som ligger bakom denna kritik, som om identitet i
sig självt förklarar själva argumentets innehåll och vad som orsaker
den. När detta faktum väl är etablerat, dvs att avsändarens identitet
och inget annat är den faktiska orsaksfaktorn för ett uttalande, tappar
allt innehåll sin betydelse.
I denna typ av cirkulära försvar så är allt, och vi menar allt, avhängigt och förståeligt enbart
läst genom talarens – av andra uppfattade och tillskrivna – identitet.
På så sätt stängs all möjlighet till kritiskt tänkande ner. Det fråntar
människor utanför en bestämd identitetsgrupp legitimiteten att över
huvud taget yttra sig om saker som berör den identiteten oavsett hur
absurt eller reaktionärt det som sägs är. Inte bara det, även de som
anser sig och anses tillhöra sagda grupp kan förnekas legitimiteten
bakom sina åsikter om dessa inte följer den etablerade – inom gruppen
hegemoniska – linjen, såsom på Smålands Nation där identitetspolitiker
bemött transpersoner och rasifierade människors opposition mot deras
linje med argumentet att de är “assimilerade.” Detta skapar en
samtalskultur där man målar i svart och vitt; där den som inte helt
håller med identitetspolitikerna direkt blir paria; dvs. där det inte
finns utrymme för intellektuell debatt och förståelse, där perspektiv inte kan vädras och utvärderas kritiskt,
utan där det är sälla sig i ledet eller bli utesluten som är de enda
alternativen. Detta bryter inte upp maktstrukturer, det skapar bara nya.
Vilket då också kan förklara motivationen till varför även s.k. radikaler driver dessa linjer: för att öka sin egen makt inom vissa sociala rum.
Rekuperation och representation
Rosa-svarta blocket, ett försök att bekämpa rekuperationen
Två
tendenser vi ser som följd av den föregående synen på identitet är
rekuperation och representation. Dessa existerar både som potential och
som logisk fortsättning på denna typ av identitetsförståelse men även
som faktiska existerande praktiker.
Med
rekuperation menar vi den neutraliserande handling som söker behålla
den radikala framtoningen i ett budskap eller en rörelse men som
urholkar och tömmer det faktiska innehållet i densamma. Detta är något vi kan se historiskt t ex i den liberala HBTQ-rörelsen,
särskilt bland homosexuella cismän som länge åtnjutit en hegemonisk
ställning i den rörelsen. Genom att appellera till idén om “lika
rättigheter” formulerar man som den högsta önskan och slutmålet för sin
politik att få uppnå samma nivå eller status som det för samhället i sin
helhet. Det yttersta målet för dessa rörelser är att uppnå normalitet,
att bli inlemmade och accepterade på samma villkor som vita
mellanskikts-cismän. Vad detta gör är att tillåta det subversiva att
avväpnas, tillåta det farliga att bli tamt och i förlängningen inordnas
i, och till och med stärka den rådande ordningen. Att frivilligt låta
sig inlemmas i, propagera för och förstärka identiteter så som de
sanktioneras uppifrån – av staten, av kapitalet, av patriarkatet – är ju
att tillåta sig själv att bli förbestämd, enkelt kategoriserad och
därmed pacificerad.
För
att tydliggöra vad vi menar vill vi peka på queerhet som exempel på
anti-identitet; dvs att gå över och igenom, spränga fasta identiteter
och vara konstant flytande. Queerhet så som vi förstår det är inte en
identitet; det är en praktik, ett sätt att röra sig i och relatera till
världen. Detta håller den revolutionära potentialen som finns i queerhet
levande då man inte tillåter sig bli ännu en oskadliggjord identitet
utan istället förblir ett okategoriserbart subjekt vars konstanta
överskridande utgör ett hot mot den disciplinära, kategoriserande och
normativa ordningen.
Den
andra tendensen är representationspolitiken, dvs tanken att individer
kan representera grupper, i detta fall specifika identitetsgrupper. Ett
av problemen med identitetspolitik är att aktivister och “ledare”
alltför ofta blir den “autentiska rösten” för sina grupper i form av
“jag talar för alla X”, vilket innebär återskapandet av maktrelationer.
Istället för att bryta ner de förhärskande logikerna så deltar man bara i
sin egen underkastelse genom att acceptera – och till och med jaga –
representation inom det rådande systemet.
Vår
ambition är att lyssna på, undersöka eller vara i diskussion med
personer med olika sociala positioner, detta är en av hörnstenarna för
att förstå världen – så som vi beskriver ovan i avsnittet om
ståndpunktsteori. Det vi vänder oss mot är att upphöja enskilda
individer till representanter, vilket är reformismens och parlamentarismens logik.
När vi pratar om grupper – engelskans “communities” – på detta sätt så
ser vi dessa som om de kan representeras, dvs att en enskild person kan
manifestera viljan hos heterogena samlingar människor.
Inte
bara det, denna enskilda person förstås inte längre som en individ med
sin egen politik, historia, klass och kön utan som en genuin direktkanal
till en kollektiv vilja. När vi också blir glada över att det kommer
“någon” från en annan position så är det samma absurda grej; vi gör dem
till representanter för en grupp och tänker att de alla tänker likadant.
Självklart så är sammansättningen av en politisk grupp relevant. Vad vi
kritiserar är inte detta, utan tendensen till att essentialisera
individer som representanter för en social grupp. Detta är essentialism
och är alltid en återvändsgränd.
Ressentimentspolitik: gränsdragning, renhet och poliseri
Vi menar att ressentiment är ett bra verktyg för att förstå varifrån mycket av identitetspolikten kommer och vad som driver den. Begreppet kommer ursprungligen från Nietzsche och vi har inspirerats av Wendy Browns användning av Nietzsche i relation till identitetspolitik. Detta skiljer sig alltså från engelskans “resentment” som är en känsla. I
korthet menar Nietzsche och Brown att de maktförhållanden som råder i
samhället kan skapa en specifik typ av reaktionsmönster hos det
underordnade subjektet, dvs hos grupper och individer med mindre makt.
Impotens är en grundläggande och drivande faktor bakom ressentiment,
alltså en oförmåga eller upplevelsen av oförmåga att påverka; kort sagt
brist på makt. Detta är något som är särskilt närvarande och
förhärskande i det moderna kapitalistiska subjektet där individer drabbas och kontrolleras av enorma krafter bortom sin kontroll, exempelvis patriarkat, imperialism och miljöförstörelse.
Samtidigt är det moderna subjektet otroligt individualiserat, naket och
fråntaget sociala band och sammanhang. Detta är ett utmärkande drag för
vår tid: individens totala och fullkomliga ansvar för sig själv och sin
lycka kombinerat med den mest maktlösa av positioner.
Kombinationen
av dessa utgör en potent grogrund för ressentiment. Här träder
identitet in som både produkt av och reaktion på detta tillstånd.
Poängen här är att identitet är en reaktion på någonting.
Ressentimentets “skapande gärning”, det enda sättet för
detta strukturellt impotenta subjekt att lindra sin smärta är att
omarbeta denna smärta till en hämnd. Hämnd är i denna form ett substitut
för faktisk handling och uppnås genom att påtvinga lidande på andra.
Det som karakteriserar den underordnade är att ständigt behöva bekräfta det som definierar henne, dvs. smärtan hon lider av. När denna drivkraft vänds utåt, i en politisk kontext, tar det sig formen av att frossa i politisk impotens istället för att söka sin självbekräftande befrielse genom aktiv handling och uppställandet av positiva visioner av framtiden. När man drivs av skadan som ressentiment är så måste man slita i såret gång på gång för att bli ett subjekt.
Hämnd som en reaktion producerar identitet som både bunden till
historien som producerade den och som en förebråelse till det nu som
förkroppsligar den historien. Dvs, genom en sådan praktik, en hämndpraktik
som i sig själv bygger på återkopplingen till orättvisan i
underordningen, så binds ens politiska praktik till att konstant
återupprepa och därmed förstärka den smärta, det sår, som denna
orättvisa innebär. Detta är tyvärr alldeles för vanligt i feministiska och antirasistiska utrymmen och odlas som en överordnad politisk identitet.
Genomgående för identitespolitiken är upprättande av identiteter som reiferade ting, vaktandet av identiteter och konstant gränsdragning för att skydda sin identitet;
att definiera vi-och-dem både utåt mot de onda andra men även att inåt
föra en renhetspolitk mot den egna gruppen. Detta är skrämmande likt det
reglerande, disciplinära samhället i dess formande av disciplinära
subjekt. Vi menar att detta både är en produkt av, men
också potentiellt återskapar disciplinsamhället som oavbrutet delar,
klassificerar och specialiserar. Det blir en spegelbild av det moderna
samhället som fungerar genom övervakning, registrering, bedömning och gränsdragning.
Utöver det disciplinära så genomsyras identitetespolitiken av en annan maktdynamik, nämligen moralism. Den instrumentaliserade offerrollen – dvs uttryck så som det formuleras inom ramen för detta
tankesätt, inte de faktiska strukturella förtryck som är genomgående i
vårat samhälle – ger inom ramen för denna politik en moraliskt hög position, dvs. makt, om än bara inom vissa sociala sfärer. Här återkommer den
individualism som är genomgående och den totala avsaknaden av maktanalys
lyser igenom. Man vägrar se hur denna typ av logik och retorik ger
makt; hur man vänder uppochner på maktordningen men inte för att utplåna
den rådande ordningen utan bara för att sätta sig
själv på tronen. I slutändan blir allt detta ett väldigt tacksamt sätt
att dölja detta paradigms grundläggande motsägelsefulla och omöjliga
premisser, samt en gynnsam miljö för de som söker höja sin egna sociala
position.
Vägar framåt
I början av texten så frågade vi läsaren “gör
det någon skillnad om den här texten är skriven av en grupp vita
cismän, av queers eller av rasifierade personer? Ändras innehållet, dess
innebörd, poänger eller relevans?”.
Det har varit ett viktigt beslut för oss att när vi uttrycker oss som Autonom Organisering gör vi det ur ett perspektiv som försöker överkomma de individuella och olika positioner som vi lever i. Detta är inget som sker automatiskt
som ett slag av ett trollspö. Vi är inte en del av den tendens som säger
att vi bara kan tänka bort våra sociala bakgrunder och förenas i att
tillhöra en klass eller rörelse, men vi är inte heller kvar i
identitetspolitikens fetischering av identitet. Vi menar att kollektiva processer med fler perspektiv tar oss närmare sanningen och därmed ger oss bättre förståelse och politiska verktyg.
Vår politik är att röra sig från det partikulära till det universella, att förena olika delar av arbetarklassen
såväl i vår egen organisation som i samhället i stort. Det är en
konstant kamp, ett försök att inte glömma bort alla de maktrelationer
som vi lever i,
men inte heller att finna oss i att vara uppdelade av dem. I denna text
har vi argumenterat för att identitetspolitiken cementerar dessa
uppdelningar. Det är kommunisters uppgift att överkomma dessa i teori och praktik, där vi inte blundar för maktrelationer inom klassen utan lyfter subalterna perspektiv, grupper och individer.
Vår strävan att uppnå detta innebär att vi kommer att misslyckas och göra fel. Det är naturligt i ett samhälle som är genomsyrat av rasism, sexism, queerfobi och klassförtryck. Att göra misstag, både som grupp, rörelse och individ, kommer alltid att ske i relation till dessa samhällsstrukturer. Det innebär att vi praktiserar kritik och självkritik, att vi försöker vara “mjuka mot varandra för att vara farliga tillsammans.”
Identitetspolitiken
har ingen plats för sådant kollektivt omdanande, som kan vara nog så
hårt och upprivande ibland, utan ser varje potentiellt misstag, varje
felaktigt ordval som det värsta uttrycket för vilken maktform det nu kan
handla om. Samtidigt som den riktar sig inåt på detta sätt och söker, ressentimentsdriven som den är, efter nästa sår att riva i, så är våra riktiga fiender där ute och angriper vilda strejker, förstör naturen, utför queerfoba hatbrott eller sprider antifeministisk propaganda.
För att möta dessa fiender krävs det att vi lyckas ta oss bortom identitetspolitiken. Vi tror inte att de som anammat identitetspolitiska perspektiv är onda eller dåliga personer. Snarare så uppstår detta i en tid när vi verkar uppdelade, alienerade och svaga. Vårt motdrag är att skapa en vision av ett annat samhälle, ett kommunistiskt samhälle, och att i såväl stora som små sammanhang strategiskt överbrygga motsättningar mellan subalterna grupper. Vi hoppas med denna text ha kommit en liten bit på vägen.
Autonom Organisering
Sommaren 2023
<u>Ordlista</u>
De
ord som förklaras i texten har vi inte återgivit igen här. Vi
rekommenderar dock läsaren att söka sig vidare på egen hand om den är
intresserad av mer djuplodande förklaringar.
Alienation: Den process i det kapitalistiska samhället när människan blir förfrämligad från sig själv och världen och samhället omkring sig.
Epistemologi, se också epistemisk: Den filosofiska läran om vad kunskap är och hur den fås. Berör i stort alla frågor om kunskapens karaktär.
Positionalitet: Ens sociala position såsom arbetare, kvinna, rasifierad, mm.
Postmodernism: En bred tradition av filosofiskt
tänkande som menar att all kunskap, och kanske verkligheten själv, är
extremt uppdelad, relativ och fylld av maktrelationer.
Rasifiering: Den sociala process som gör att någon ses som etniskt annorlunda än en majoritetsgrupp.
Relativism: Den filosofiska position att
verkligheten självt utgörs av människans subjektiva upplevelse av den,
även ibland att se allt som relativt på ett moraliskt eller politiskt
plan.
Rekuperation: Den process av att inlemma och oskadliggöra sociala rörelser som utgår ifrån stat- och kapital.
Social kategori: Maktrelationer som klass, kön och etnicitet.
Subaltern: Socialt underordnade grupper, exempelvis kvinnor, queera personer, arbetarklassen eller rasifierade grupper.
Varufetischism: Den process i kapitalismen där varor verkar som om de har en egen, självständig agens eller liv utanför människans sociala liv.
<u>Rekommenderad läsning </u>
* What is ‘transversal politics’? – Nira Yuval-Davis
* Situated knowledges: the science question in feminism and the privilege of partial perspective – Donna Haraway
* The science question in feminism – Sandra Harding
* Wounded attachments – Wendy Brown
* Accomplices not allies – Indigenous action
* Can the subaltern speak?– Gayatri Chakravorty Spivak
* History and class consciousness – Georg Lukács
* What’s
Wrong With Identity Politics (and Intersectionality Theory)? A Response
to Mark Fisher’s ” Exiting the Vampire Castle “(And Its Critics) – Michael Rectenwald
Autonom Organisering
Länk: https://autonomorganisering.noblogs.org/post/2023/06/04/vad-ar-identitetspolitik/