2025-06-06
Öppet brev till LS Uppsala
Vi vill börja med att tacka er för ert outtröttliga fackliga arbete.
SAC – syndikalisterna, som LS Uppsala är del av, är ett unikt fack som
organiserar arbetare oavsett yrke, som kämpar för en värld bortom
klassamhället och som dessutom är feminister. SAC står oss varmt om
hjärtat, det är t.ex. ingen slump att majoriteten av medlemmarna i
Framåt kamrater är själva organiserade inom federationen. Vi
skriver dock inte detta som medlemmar inom SAC, utan som
kamratorganisationen Framåt kamrater.
Vi har nyligen fått reda på att LS Uppsalas årsmöte har röstat igenom
en motion som tar ställning för en avkriminalisering av sexköp. Vår
förståelse är att de medlemmar inom LS Uppsala som röstat för
ställningstagandet menar att kommersiell sexuell exploatering (KSE) är
en fackligt relevant fråga, eftersom att SAC beskriver sig själva som
ett fack för alla arbetare oavsett arbete, de ser KSE som ett arbete och
de tror att “sexarbetare” kommer känna sig mer välkomna i
organisationen om de tar ställning för en avkriminalisering av sexköp.
Den enda effekten som inröstandet av den kontroversiella motionen
hittills bibringat är dock att medlemmar har lämnat organisationen.
Snarare än att uppnå en bredare organisering verkar motionen ha bidragit
till splittring inom rörelsen och riskerar
att ytterligare medlemmar känner sig ovälkomna i organisationen.
Sett utifrån ter sig motionen vara ideologiskt förvirrad:
syndikalister brukar inte ägna sig åt diskussioner om
lagstiftning eller bygga sin argumentation utifrån referenser till
liberala organisationer såsom Amnesty och FN, samt brukar kämpa för att
avskaffa lönearbete som helhet. Sett utifrån kontexten av en redan
infekterad konflikt mellan organisationsmedlemmar och andra
organisationer inom Uppsala (såsom Queer Aid och SUF) är motionen dock
mer begriplig. Motionens antagande verkar inte ha föranletts av
organiserade studier och diskussioner inom hela den lokala
samordningsgruppen på 125 medlemmar, utan har röstats igenom på relativt
kort varsel av enbart 18 medlemmar. Denna bristande demokratiska
förankring kring en fråga som KSE, som både är politiskt känslig och som
dessutom berör många personligen, har väckt kritik både inom LS Uppsala
och den bredare rörelsen.
Konflikter, hanterade såhär, lämnar ofta kamrater ledsna och
desillusionerade, river upp personliga relationer och ökar spänningar
mellan vänsterorganisationer som annars hade kunnat samarbeta. Det är
något vi såg hos våra norska kamrater i Motmakt 2018 –
en utomparliamentarisk vänsterorganisation som slets sönder internt av
konflikter kring KSE-frågan och inte längre existerar som resultat.
Det något vi i Framåt kamrater med näppe undkom tack vare en 7 månader
lång studiecirkel om KSE. Vi studerade arbete och arbetskritik,
debattinlägg från både legaliserings/avkriminaliseringsförespråkare och
motståndare, statistik på KSE och vi har jämfört de olika juridiska
modeller som finns i olika länder. Vi satte oss in i olika relevanta
aktörer och deras perspektiv, som Amnesty, Kvinnolobbyn, Fuckförbundet,
Rose Alliance, #InteDinHora, internationella nätverk mot trafficking och
så vidare. Det var en mödosam process, men den slutade i att vi antog
åtta teser. De är organisationens hållning till kommersiell sexuell
exploatering:
– Allt arbete under kapitalismen är mer eller mindre av tvång. Vi anser inte att sex ska ske under tvång.
– Allt arbete har en fysisk, psykisk och emotionell påverkan på den
som utför det, men mängden påverkan är högre eller lägre beroende på typ
av arbete. Vi måste alltid angripa alla gränsförskjutningar av vad som
anses vara en acceptabel mängd påverkan.Om prostitution godtogs som ett
arbete skulle det betyda vi godtar en arbetsmiljö med en enormt hög
dödlighet på arbetsplatsen, med utbrett missbruk, med ohyggliga
arbetsskador och med svår PTSD och livslånga trauman som följd. Ett
arbete som, likt prostitution, bygger på maktskillnader, kan per
definition aldrig bli säkert. Historiskt har arbetarrörelsen inte bara
strävat efter förbättrade arbetsvillkor, utan helt och hållet försökt
avskaffa vissa arbeten. Ta barnarbete som exempel: Någonting som likväl
ses som oacceptabelt i de flestas ögon, trots att det ”arbetet” många
gånger är barnens enda möjlighet till överlevnad.
– Vad är ett fritt val? Det fria valet är alltid summan av de
materiella förutsättningarna. Människor skapar samhällen, men samhällen
formar också människor. Att göra sex till ett arbete påverkar fler än
den som måste arbeta med det. Vi börjar relatera till varandra som
objekt, och den yttersta konsekvensen blir att även människor i sin
helhet blir till varor, som i sexuell kommersiell exploatering. Som tjej
i det kapitalistiska, patriarkala samhället är du en potentiell vara,
vare sig du gjort valet att vara det eller inte. Du behöver inte
marknadsföra sexuella tjänster för att erbjudas pengar. När sex görs
till ett arbete normaliseras synen på kvinnor, barn och transpersoner
som varor. Så stärks den struktur som gör andra personer till köp- och
säljbara och därmed kan också en tolvåring i en småstad en vanlig grå
kväll uppleva att en vuxen man lockar med pengar om hon följer med och
sover hos honom. Därmed kan en person som inte vill följa med någon hem
från krogen få höra att hon kan få ersättning om hon gör det.
– Kapitalismen kräver ständig expansion, och strävar därför efter att
göra alla mänskliga handlingar och varje aspekt av våra liv
värdeskapande. Reifikationen (eller ”varufieringen” – t.ex.
förtingligandet av relationer) gör kropp och sex till en vara.
– Kolonialism, rasism och sexism har både historiskt och i samtiden
lett till att vissa kroppar på vissa platser i högre utsträckning
betraktats som varor.
– Patriarkatet löper som en röd tråd genom historien, och i dess
kölvatten prostitutionen. Historiskt sett så har rätten att äga varit
ett manligt privilegium. Äganderätten, och i förlängningen att köpa och
sälja, har omfattat även andra människor och i synnerhet kvinnor. Vissa
män har nekat andra män den rätten, men mannens rätt att äga är ett
obestridligt historiskt och samhälleligt faktum som i sin tur förändrar
människorna i det.
– Vi är revolutionära socialister, och vill ha en värld där kropp,
sexualitet och mellanmänskliga relationer inte alls kan förstås i termer
av varor och ägodelar. Men debatten idag förs till stor del med
juridiska termer och på kapitalismens villkor. Vi tycker inte att den
svenska modellen är perfekt, och ser att den med lätthet kan användas
som nationalstatens verktyg mot flyktingar och kvinnor. Vi ser däremot
att de juridiska alternativen är värre. Det som sexköpslagen (trots sina
brister) gör är att den sätter fokus på köparen och lägger ansvaret och
skulden där den hör hemma.
– Naturligtvis finns det personer som i högre grad än andra verkar
frivilligt inom ”sexarbete” och som personligen skulle tjäna på en
uppluckrad lagstiftning (legalisering eller avkriminalisering), men alla
praktiska exempel visar att den stora majoriteten i kommersiell sexuell
exploatering får det avsevärt sämre. All lobbyism för legal kommersiell
sexuell exploatering är således att ta det privilegierade fåtalets sida
på bekostnad av flertalet. Alla exempel visar att en legal marknad för
sex och kroppar inte minskar utan tvärtom ökar efterfrågan på en illegal
marknad. I detta samhälle är solidariteten vårt främsta vapen. För oss
utgör antagandet att vi måste utgå från det kollektiv som har sämst
förutsättningar en grundsten i vår feministiska och socialistiska
analys. Vi som kollektiv måste utgå från den majoritet som inte gynnas
av en uppluckrad lagstiftning – de som far illa.
\* När vi pratar om män och kvinnor så pratar vi om patriarkatets kategorier, inte om något essentiellt kön.
\*När vi pratar om ”sexarbete” så menar vi de som haft de materiella
förutsättningarna att själva “välja” ett arbete med sexuella förtecken.
En persons ekonomiska beroende, utsatthet respektive agens sker
naturligtvis alltid på ett spektrum. Begreppet “sexarbete” är brett och
suddar ut gränserna mellan t.ex. telefonsex och gatuprostitution och vi
undviker att använda det.
Se hela texten och referenslitteraturen här: https://xn--framtkamrater-sfb.se/?p=358
Som organisation som sedan innan tagit ställning emot KSE så står vi i
solidaritet med de medlemmar i LS Uppsala som är emot
en avkriminalisering av sexköp. Vi hoppas att våra teser och
studiematerialet som vi utgått från kan utgöra ett diskussionsunderlag
som eventuellt ni, andra lokala samordningar inom SAC och andra
organisationer kan använda er av. Vi hoppas framåt att rörelsen kan
komma att tänka utanför ramarna för lagstiftningen och
fokusera vår främsta energi på att diskutera hur vi kan arbeta för att
stärka stödet, makten och möjligheterna för alla som utsätts och varit
utsatta för kommersiell sexuell exploatering utan att samtidigt
legitimera lönearbete, köpet av kroppar och mäns sexuella våld.
Kamratligen,
Framåt kamrater
Framåt kamrater
Länk: https://framåtkamrater.se/?p=930