2025-04-06

Ska Allt åt Alla Göteborg delta i ett autonomt 1 maj tåg?

Såg nyligen på insta att Allt åt Alla Göteborg ihop med Göteborgs LS och den autonoma gruppen Framåt Kamrater ska arra 1 maj demon.

Här kommer texten och affischen från Aåa:s instagramkonto:

Fackföreniningslegendaren Joe Hills ord ekar ända fram till idag. Årets första maj demonstration sker i en omvärld full av krig och folkmord och ett Göteborg präglat av repression mot fristående och stridbara fackföreningar och rörelserna som motsätter sig folkmordet som pågår i Palestina. Dessutom tornar sig fascism och finanskris upp från USA och spiller ut över hela världen.

Även om de kan kännas som att allt står emot oss som vill se en bättre morgondag för oss själva och våra kamrater, även om sorgen har sin plats så måste vi fortsätta kämpa och organisera. Låt motstånd på gatan, arbetsplatsorganisering och facklig kamp stå på agendan återigen. Vi inspireras av Hamn4ans blockad mot israeliskt krigsmaterial och backar Erik!

Läsa mer om Joe Hill, och låta dig inspireras kan du göra här: https://digitaltmuseum.se/0211811914917/joe-hill-m...

Samling på Masthuggstorget 12:30, demonstrationståget går som vanligt mot Bältesspännarparken.

Inga partisymboler och inga symboler för nationalstater.

Skitroligt ju MEN hade inte förbundet AÅA lämnat den autonoma rörelsen eller åtminstone det som var den autonoma rörelsen? Eller var det bara Malmös AÅA som tog det naturliga nästa steg att lämna sig den autonoma rörelsen bakom sig "med sikte på nya sätt att förstå och göra politik"?

Undrar bara

Erik

Kommentarer

Det här inlägget känns som märklig och trött dyngkastning. Åtminstone AÅA-Göteborg, Stockholm och Uppsala har arrangerat 1 Maj tillsammans med LS i många år. Att ta upp äldre artiklar där medlemmar resonerar om hur den autonoma rörelsen förändrats över tid för att försöka ifrågasätta att kamrater står enade i GBG känns som ett onödigt sätt att skapa splittring.

/AÅA:are

Jag ber om ursäkt AÅA:are. Det var verkligen inte mening att starta ännu en gång en till runda av dyngkastning och introvert splittring. Jag blev väldigt förvånad bara. Jag ser nu att AÅA-Göteborg, Stockholm och Uppsala har i många år arrat grejer med andra autonoma. Jag är kanske lite biased pga min erfarenhet från Malmö där AÅA har varit väldigt distanserad från och raljerade mot rörelsen. Min uppfattning var att artikeln jag hänvisade till var programmatisk för hela förbundet trots att den är äldre. Jag försöker förstå AÅA-Malmös avund och resentment för alla andra här i staden. Men du har rätt i. Jag borde inte generalisera eller tillskriva konstiga val till kamrater som inte har gjort dem.

Om Gatorna vill radera inlägget är det okej med mig. Däremot skulle jag vilja diskutera med flera kamrater från AÅA om vad de står ideologiskt numera. Vad är er relation till vänsterpartiet? Hur ser ni på politisk aktivism, den autonoma rörelsen, och parlamentarismen.

Tack!

E.

Erik

Jag lät kanske också lite gnällig och i affekt, verkligen ingen fara. Det finns en livlig, pågående debatt inom förbundet just nu gällande hur Allt åt alla bör positionera sig i relation till det politiska landskapet som det ser ut idag. Det finns ganska olika åsikter om det, om du har tid att läsa finns det ett gäng debattartiklar om man skrollar ner här och klickar på ''15. Svärm Debatt''. Jag definierar mig fortfarande som autonom, kamrater runt omkring mig definierar sig på en mängd olika sätt.

https://alltatalla.se/#svarm

AÅA:are

hej! Inte med i någon av nämnda grupper med av intresse:

Utveckla gärna vad du menar med ”Jag försöker förstå AÅA-Malmös avund och resentment för alla andra här i staden.

Hata alla

Jag håller med. AåA borde gå med V el S istället

inte Aåa

Jag tycker det är fint att AåA gick med oss i Vänsterpartiet i Malmö

vänsterpartist

jag håller med. Äntligen har aåa hittat hem

Inte aåa

kanske är att revolutionär första maj i Malmö har med banderoller som är för sexköp

En fråga

Ska vi börja recensera varandras banderoller och affischer nu? Känns inte helt kamratligt.

Animal Rights

Det har väl länge varit känt att olika lokalgrupper av både AåA och SUF (och andra grupper/nätverk som har lokala avknoppningar) har olika tendenser i olika städer då det politiska landskapet ser olika ut i de olika städerna, olika medlemmar vill olika saker och lokalgrupperna drar åt olika frågor och olika håll. Det är väl en fördel med att inte ha något toppstyre och förhoppningsvis kan de olika lokalgrupperna ha bra diskussioner och lärdomar genom deras olikheter.

Angående sexköps-banderollen i rev. Första maj i Malmö. Så som jag förstått det så dök den upp på demonstrationen och var inte något som i förväg hade diskuterats eller beslutats om. Det var många i demonstrationen som var EMOT den. Personligen är jag emot den av flera anledningar, dels för jag är emot att legalisera sexköp. Sen är jag emot den och att den frågan tas upp på första maj för jag anser inte om att första maj ska handla om att skapa fler arbeten. Jag anser att rev. Första maj borde handla om att avskaffa allt lönearbete, inte utöka någon form av lönearbete. Sedan är det också reformistism, vilket går emot hela grejen med REVOLUTIONÄR. Jag anser inte att en revolutinär demonstration ska handla om lagar, modeller och riksdagspolitik, oavsett vilken fråga det gäller.

Men, den banderollen hade ingenting att göra med att aåa Malmö gick med V då de gjort det i väldigt många år (lägger inget värde i detta påstående så ingen ska tro jag eskalerar den diskussionen ytterligare. Men att skylla på den banderollen är dumt och okamratligt mot de kamrater som gick i rev. Första maj och var emot den, vilket jag tror var de flesta och det var många som började skrika "hela malmö hatar torksar" när de fick reda på banderollen.

Anna

Staten är den enda aktör som har makten att legalisera eller illegalisera, som bekant. Att försvara den svenska modellen eller vara för eller emot legalisering av något är reformism per definition. Det är ett sätt att stödja staten och dess lagstiftningar.

Kära kamrater som vill identifiera er som autonoma, ni måste bestämma vad ni tycker om staten och sluta agera som sossarnas militanta gren. Det är tråkigt, upprepande, och har inget med rörelsen att göra. Att erkänna subjektet 'sexarbetare' är inte samma som att normalisera torskar eller den kapitalistiska exploitationen.

Kära Anna, att avskaffa allt lönearbete är en bra paroll till nästa års demo. För att lägga fram ditt/ert förslag måste ni delta i mötet, ju. Ni är välkomna till nästa år!

Vi vet inte om hela Malmö, men vi hatar polisen, bossar, rasister och den svenska staten.. Ni då?

sexarbetare

Att vilja försvara en lag är inte samma sak som att vilja skapa nya enligt mig. Jag tycker det är skillnad på att försvara något som kamrater, arbetare och kvinnor kämpat för före mig, så som att jag försvarar strejkrätten, LAS, aborträtten och svenska modellen. De lagarna har vi tack vare att arbetarrörelsen och kvinnorörelsen kämpade för dem, i vissa av kamperna med sina liv som insats.

Att sälja sex är ingen rättighet och jag förstår inte varför ni försöker få oss att tycka det. Likväl som jag inte tycker det ska ses som en rättighet att få sälja knark, att få sälja smuggelhundar eller whatever. Och jag tycker inte det är något eftersträvansvärt att alla "illegala yrken" ska legaliseras och således få rätt att ha fackförbund. Är inte syndikalist så jag ser inte arbetsplatsorganisering som en slutgiltig lösning på kapitalismens problem, för arbetsplatsorganisering kräver arbetsplatser. Ska även knarklangare gå med i första maj för även de är förtryckta av staten som inte får tillåtas sälja sitt knark bäst de vill?

Och ur ett feministiskt perspektiv så är jag emot arbeten som ska exploatera (ffa) kvinnokroppen. Vilket både prostitution och surrogat gör på olika sätt. Det finns ingen "fri vilja" i kapitalismen så att säga att man gör det av fri vilja håller inte. Ingen hade lönearbetat med något om det fanns fri vilja.

Anna Rövpanna av fri vilja

För övringt så gick AåA uppsala ihop med torskvurmarna i Uppsala LS, så AåA verkar inte ha någon enhetlig syn heller på hur man ställer sig i att delta i demonstrationer med sexköpsliberala banderoller.

Apropå att det skulle varit ett skäl till att aåa malmö inte gick med rev. 1a maj i malmö. Vilket det inte var då de gått med V i många år, men detta bekräftar än en gång, olikheterna som kan finnas inom samma nätverk/federation.

Anna vattenkanna

Anna, du är en sosse. Det är okej. Ingen är perfekt. Varken du eller din grupp tillhör den autonoma rörelsen dock. Följ er förebild (aåa) och joina v:s 1 maj tåg. Det är okej. Där kan ni försvara många lagar tillsammans ju.

Ronja

Har någon pratat om "fri vilja" här? Nej! Du argumenterar emot en fiktionell fiende.

Don Quixote

Alla arbeten exploaterar kvinnokroppen. Det är lixsom basic Mar

Kom igen nu

Så om jag dök upp med en banderoll som sa legalisera slaveri. Så hade det varit okej för att det finns olika tendenser?

Om folk var emot banderollen, varför fick den vara med

Anna den frågande

Så, det autonoma är att vilja legalisera alla yrken?
Jag är inte för ett utökande av yrkesgrupper. Jag är fullt medveten om att alla arbeten mer eller mindre exploaterar kroppar. Men det går ju inte jämföra sitta i kassan i en butik, jobba på kontor eller ha sex mot ersättning eller vara en barnarbetare i Indien. Men med era argument tycker ni väl vi ska legalisera slaveri och barnarbete också.
Jag kommer aldrig vara för att skapa mer arbete, det går emot allt vad antikapitalism står för. Att vilja expandera marknader eller ta över marknader är inte antikapitalism.

Säg en text av Marx där han menar att vore rimligt och ett steg i rätt led att vi börjar sälja sexuella tjänster för att nå kommunismen, jag vill gärna läsa den.

OG Anna

fast det handlar väl inte om att legalisera sexköp utan att organisera sexarbetare. Det behöver ju inte vara samma sak

Kom igen

Sida 1 Nästa

Kommentera

captcha