Inlägg

2023-09-09

Övergångsprogrammet - för ett alternativt samhälle i vår livstid. Länk.

https://medium.com/@konstochpolitik/%C3%B6verg%C3%A5ngsprogrammet-35b8ff981095

Staffan på Medium.com

Länk: https://medium.com/@konstochpolitik/övergångsprogrammet-35b8ff981095

Kommentarer

Kommentarsplikt för alla som läst texten/kulsprutemilisen.

"En pessimist blir aldrig besviken". Vanligt folk måste kunna bygga upp ett alternativ med egna medel. "Den som inte är på jobbet har inga pengar till hyran", och vad ska arbetsledarna säga om fabriksockupation? Enda skälet till makt på arbetsplatsen är makten över hur pengarna fördelas till löner. Därför tror jag på medborgarlön som grundtrygghet. En medborgarlön som underlättar gratisarbete som leder till helst gratis varor och tjänster.

Risken med sådana här totala revolutioner är att det slutar totalitärt. Alla ledarpersoner underordnar sig en Lenin, speciellt de beväpnade människorna i förhoppning om en egen trygghet och försörjning i en ny hierarki. Varför gör inte folk revolution i svältande länder - jo arme'n skjuter alla för att bevara den garanterade försörjningen av arme'n.

Miliser sköt folk för cykelstöld under den spanska revolutionen. Miliser är primitiva och kriminalegenskap blir det inte mycket av. Skjut de misstänkta tills brotten upphör så har till slut förövaren stoppats i sin brottslighet. Folkmassorna kommer aldrig att acceptera att den allmänna och lika rösträtten tas ifrån dem, folket kommer och beväpna sig och försvara rösträtten för alla. Lösningen är att makten tas ifrån staten utan någon informell makt förbjuder allmäna och fria val till en riksdag. Jag har på känn att karlarna i milisen inte är så förtjusta i HBTQIA?

63-åringen.

Boken HUR VI GJORDE REVOLUTION år 1921. Det är "pappan" till "sonen" som ert program här är. Verkligheten blev dock att Lenin och dennes efterföljare absolut inte skulle komma och tolerera några alternativ. Det fick syndikalisterna på Kuba uppleva strax efter revolutionen då Castro tog in sovjetiskt hjälp så kom KGB och gjorde rent hus med syndikalisterna vilka inte hade något annat val än att pallra sig iväg till USA.

63-åringen.

63-åringen: Rösträtten finns kvar men hos arbetarråden. Pessimism är knappast någon bristvara just nu. Konkreta strategier som den jag diskuterar kan däremot vara värdefulla.

Staffan

Jag kom och tänka på något som inte har med anarkismen att göra.

August Palm på gamla dar några år före sin död. Han är helt utanför den socialdemokratiska makthierarkin. Då ändrar Agust Palm uppfattning. Allmän och lika rösträtt skulle användas till omröstningar i sakfrågor. August Palm hatade nykterhetsfolket vilka hade lämnat arbetarliberalismen och gått till socialdemokratin, tagit med sig nykterheten och gjort Hjalmar Branting till den ende ledaren. Det var förbudspolitiken som August Palm såg i nykterhetsrörelsen. August ville ha det som i Danmark under hans unga år. Därför skulle det röstas om sakfrågor, inte vilka som skulle ta plats i parlamentet.

Ungdomarna i både SSU och de nya statskommunistiska partierna propagerade för nykterhet. Därför finns det inget politiskt arv efter August Palm. Det maktbärande SAP är helt och hållet Hjalmar Branting's verk.

63-åringen.

Jag vill påminna om att detta är en revolutionär infoportal som vi skriver på. Låt oss därför diskutera revolutionen, inte ironisera om den möjligheten.

Staffan

Och om alla läste gatorna.info´s policydokument "…attackera inte kamrater etc" så skulle jag också våga vara här litet mera…fast jag inte har hund!

Förresten: kolla in The Makhno Archive" på nätet, svenska avdelningen om du inte radan varit där. där finns artiklar, foton, musik, kartor mm. Makhno har en staty vid sin möteshall i f.d. högkvarteret i Zaporichja, Ukraina.

All the best!

Staffan

Kommentera

captcha