Hamn4an begärde under gårdagen återigen förhandling med APM Terminals.
Bolaget har ännu inte svarat men nya medlingssamtal är inplanerade till
den 31:a maj.
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson öppnade på en presskonferens idag
för förändringar av den svenska konflikträtten och lanserade en
snabbutredning som ska vara klar innan sommaren. Utspelet gjordes
specifikt med hänvisning till konflikten på APM Terminals I Göteborgs
hamn.
Hamn4an motsätter sig generellt alla inskränkningar av svensk
konflikträtt. Fackföreningen konstaterar samtidigt att en
förhandlingslösning som skulle kunna få ett slut på konflikten och den
lockout som nu stänger ner containerterminalen
15 timmar per dygn, är mer avlägsen efter regeringens utspel idag.
Arbetsgivaren APM Terminals har nu färre incitament att faktiskt börja
förhandla med Hamn4an och söka kompromisslösningar, innan man vet vad
den påtryckningskampanj man iscensatt tillsammans med Svenskt Näringsliv
ger för politiskt resultat.
Eftersom APM Terminals redan fått och fortsatt är berättigad till
omfattande konfliktersättning från arbetsgivarorganisationen, förefaller
det främst vara hamnens kunder, varuägare och de hundratals utestängda
hamnarbetarna som drabbas av att lockout-situationen fortskrider.
Hamn4an kan i dagsläget inte överblicka hur ny lagstiftning på området
skulle kunna se ut. En lagändring måste ske inom ramen för svensk lag
och Sveriges internationella åtaganden kring fackliga rättigheter. Den
bör därför inte rimligtvis kunna bygga på den odemokratiska
utgångspunkten att arbetsgivare eller redan avtalsbärande
minoritetsfackförbund tillmäts vetorätt mot att majoritetsfacket på en
arbetsplats eller i en bransch får slåss för att bli fullvärdig
kollektivavtalspart, såsom Svenskt Näringsliv föreslagit.
Dagens presskonferens gav inga klara besked om hur en sådan avvägning är tänkt att se ut:
"Hamnarbetarförbundet har i flera intervjuer gett uttryck att det
slåss för sin överlevnad. Förbundet tillhör inte LO, och i Sveriges
hamnar är det Transport som tecknar kollektivavtal med arbetsgivaren.
- Det är ingen lagstiftning som säger att man måste vara LO-ansluten för
att teckna avtal. Det måste ju vara ett fackförbund som representerar
de anställda, men kommer man inte överens måste det finnas en mekanism
för att avgöra det, säger Ylva Johansson."
(GP 23/5-17)
Hamnarbetarförbundet