Inlägg

2020-02-27

Malmö. En liten solidaritetshandling med de fängslade anarkisterna

Natten mot den 27 februari uppmärksammades de pågående förföljelserna mot anarkister genom en liten solidaritetshandling i Malmö. På vägarna i övergångstället under Rosengård station sprayades det med sprayfärg ”Frihet åt Nikita Emelianov och Ilya Romanov” och ”Döden åt staten”. Aktionen undertecknades med hemsidan Naroborona.info. Hemsidan tillhör den ryska socialrevolutionära anarkistiska rörelsen Folkets Självförsvar (Narodnaya Samooborona).

Tillsammans med det ökända ”Nätverk”- fallet utgör förföljelserna mot den vitryske anarkisten Nikita Emelianov och den ryske anarkisten Ilya Romanov exempel på den samtida statliga terrorn. 19-årige Nikita Emelianov anklagades att han attackerade Minsk tingsrätt med färgbomber och att han kastade en brandbomb i Häktet №1 i Minsk (Belarus). Han dömdes till 7 års fängelsestraff. Ilya Romanov är den legendariske revolutionären som spenderade 20 år i fängelser och straffkolonier. År 2015 dömdes han till 9 års fängelsestraff för terrorism och ”terrorpropaganda”. Oktober 2018 dömdes han igen till 5,5 år: enligt åklagaren fortsatt Ilya ”propagera terrorism” när han redan befann sig på fängelset. Nyligen fick Ilya Romanov stroke; han är förlamad i nuläget. Från fängelsets administration får anarkisten i princip ingen vård som han behöver.

Nikita Emelianov och Ilya Romanov demonstrerar den revolutionära heroismen nu, när de är fängslade. Denna heroism bör beundras och eftersträvas. De har aldrig tagit avstånd från de anarkistiska idéerna, tvärtom, de använde sina rättegång för att tala om det anarkistiska idealet. Tillsammans med den unge anarkistiske martyren Mikhail Zhlobitskij visar de vägen för oss, som fortsätter leva och inte frihetsberövade: hur vi bör tro och kämpa.

Folkets Självförsvar / Narodnaya Samooborona

Länk: https://vk.com/class__war?w=wall-34380444_202949

Kommentarer

Kul att ni bedriver kamp! Bara en tanke: måste det göras på ett konstverk i det offentliga rummet? (Syftar då på Zlatans Leende). Konst i det offentliga rummet och liknande estetiska uttryck som syftar till att förfina staden är något som ofta tenderar att förekomma i mer centrala miljöer där fler passerar eller rikare och finare områden.

Jag bor i ett område likt Rosengård. MKB som äger husen höjer hyrorna, sköter underhåll minimalt m.m. Men området har fått offentlig konst och det livar ändå upp de annars förfallna hyreskomplexen något. Alltid något för oss hyresgäster ha ha. Ja jag vill bara ge en tankeställare och uppmuntra till att graffa, klottra och skriva för all del nära konstverk men kanske inte på dom (speciellt i fattigare områden).

Autonom för offentlig konst

Autonom för offentlig konst... WTF? Är du seriös? Den logiken du använder är väldigt borgerligt. Bjuder dig att går förbi o ser hur många gånger den ställer har blivit klottrat... Hoppas du fick ingen hjärtattack när du såg Zlatan staty blir sönder rivat.

Klassisk svensk meddelklass din komentär.... Stackars konst.

X

Säger det sällan men okej: då är jag väl världens största borgare då!!!

Miljonprogrammet vid Bennets väg (mellan Ngbg, Amiralsgatan och Västra Kattarpsvägen mer specifikt) är ett fantastiskt vackert miljonprogram. Gå dit och insup det och njut. De har all möjlig sorts konst, bra belysning, en väldigt bra byggd lekplats etc. För att vara ett område där det finns en cykelväg, en källarmoske och en kiosk är det ovanligt livat. Jag jobbade i Rosengård förut, området fungerar som en mötesplats. Det är alltid folk ute där som umgås. Folk hänger påriktigt vid cykelvägen, jag förstår dom, skulle också kunna gå ut och ta morgonciggen om jag bodde där. Det är skitfint ju. Skulle våga gå där själv mitt i natten och kan inte säga samma om vissa mer centrala delar av Malmö.

Tyvärr är nog den enda anledningen till att Malmö stad har rustat upp det så fint för att eventuella turister som vill se var Zlatan växte upp inte ska se hur slitet Rosengård är annars. Jämför Bennets väg med till exempel Herrgården, Malmös absolut minst välskötta miljonprogram - där är inte en människa ute och hänger.

Men iallafall, angående upprustningen. Detta får mig ändå att tro att en omhändertagen bostadsmiljö påverkar de boendes inställning till sitt område positivt, och att det främjar umgänge, kontakter och samverkan i ett område. Tänk på det, är det inte ganska logiskt? Det är den poängen jag vill framföra, jag fördömer inte men vill uppmana till reflektion om det här.

Zlatan-statyn stör mig inte nämnvärt för den låg vid stadion, inga människor bor precis där utan stora delar av området är avvigt till sportlokaler. Om ni vill sabotera offentlig konst så uppmanar jag er att hugga huvudet Karl X Gustav på Stortorget - vår gamla kung, symbol för nationalstaten osv. Eller klottra på honom. Vad som helst. Eller om ni igen vill graffa vid Bennets väg - gör det på de tomma väggarna vid stationen som nyligen byggts där.

Autonom borgare för offentlig konst

Kommentera

captcha