2020-05-03
Illdådet i Täby
För några dagar sedan sprejade AFA Stockholm en hälsning på Iréne
Svenonius hus i Täby. Den lokala M-politikern behöver antagligen ingen
närmare presentation, men för den som vill ha mer information om hur hon
bidragit till att haverera sjukvården i Stockholmsregionen så går det
bra att läsa AFAs egna inlägg om saken.
Att människor till
och från tröttnar på att överheten roffar åt sig resurser och
arrogant domderar över alla andras vardag är inte konstigt eller
ovanligt. Olika ”illdåd” mot överheten är äldre än både
nationalstaten och klassamhället, och är i själva verket en alltid
närvarande del i den sociala dynamiken i ett samhälle.
I sin bok Anarchy Works,
beskriver Peter Gelderloos ett antal antropologiska studier som visar
hur egalitära samhällen alltid hade olika mekanismer för att subvertera
auktoriteter – personer eller begynnande institutioner som började
tillskansa sig makt över samhället de skulle tjäna. Sådana ”sanktioner”
kunde sträcka sig från offentligt förlöjligande och gradvis mot allt
allvarligare åtgärder som skulle underminera auktoriteten. Liknande
tendenser kan läsas hos antropologer som David Graeber, James C Scott,
eller Pierre Clastres.
Det mest intressanta
i fallet med klottret på Svenonius villa är alltså inte det som
har hänt, utan egentligen de reaktioner som följer på en sådan
händelse.
Moderaternas
partisekreterare fördömer det hela som ett ”avskyvärt illdåd”.
Socialdemokrater fördömer dådet och kallar det förkastligt –
och hoppas att familjen mår bra. Aida Hadzialic (S) går så långt
som att kalla det ”ett hot mot demokratin”. Jonas Sjöstedt (V)
kallade det inträffade, i direkt svar till AFA Stockholm, för
”omdömeslöst” och menade att ”hot, våld och skadegörelse är
alltid fel.” Sist tillägger han: ”Riktad mot folkvalda är det
ännu värre.”
Det här med att
särskilt utpeka folkvalda som värda beskydd och respekt kan lite
elakt läsas som en elitistisk attityd där vanliga människor inte
är lika viktiga. Det är naturligtvis inte så Sjöstedt menar, men
jag tycker att det ändå är konsekvensen av det spel han villigt
deltar i. Vad politiker menar när de pekar ut angrepp mot sig själva
som särskilt problematiska, är att detta på något sätt
underminerar samhällets demokratiska grund.
För oss som ger blanka fan i det som dessa politiker kallar
”demokrati”, och som i själva verket ser det politiska spelet som så
kallas för ett av de stora hindren för att människor ska kunna vara
fria, jämlika och må bra, blir orden förstås tomma. Skådespelet är inte
värt att försvaras, och bortsett en generell respekt för mänskligt liv
och lidande, så finns det ingen anledning att vara rädd för att trampa
den så kallade demokratin på tårna.
Vad det här resonemanget nu börjar närma sig är lite av kärnfrågan i
betraktelsen. Det intressanta med reaktionerna är den maktdynamik som de
avslöjar. I kölvattnet av det inträffade har det nämligen till och med
hörts röster från utomparlamentariska och anarkistiska kretsar som menar
att aktionen var illa genomtänkt, eftersom resultatet är att en korrupt
och makthungrig politiker med mångas välmående på sitt samvete istället
får breda sympatier från politiska motståndare.
Ett sådant resonemang har åtminstone befriat sig självt från den
”Sjöstedtska” moralismen (som är nödvändig för att kunna existera i den
parlamentariska politiken, inte en karaktärsbrist hos Jonas Sjöstedt)
samt accepterandet av statens och kapitalets samhälleliga
grundpremisser, och betraktar det inträffade i ljuset av taktiska
hänsynstaganden. Men resonemanget missar ändå poängen på åtminstone två
sätt. För det första är det ett relativt litet problem huruvida aktionen
var taktiskt bra – det är svårt att på rak arm ens avgöra detta – och
därför bör fokus läggas på de oproportionerliga reaktionerna och den
splittring¹ de försöker så, samt återcentrera diskussionen på vad
Svenonius och hennes polare har gjort.
För det andra missar resonemanget att läsa reaktionerna rätt. Illdådet i Täby har inte skapat sympatier för Svenonius från de som till synes är politiska motståndare. Det har bara blottlagt
den lojalitet till systemet och till sin egen position i detta som alla
politiker redan har. Om något, så skulle det kunna sägas att klottret
på så sätt faktiskt fyller en väsentlig funktion: Det påminner oss om
vilken sida politikerna – oavsett politisk färg – hamnar när de
grundpremisser på vilken deras makt över oss vilar hotas.
Det är bara på det sättet som klotter på en husfasad kan “passera en gräns” som många års kortare livslängd
mellan fattig och rik, blod, svett och tårar på skitjobb, död eller men
för livet på grund av bristande sjukvård, kroppar i medelhavet, eller
utblottade papperslösa mitt i vårt överflöd, tydligen inte gör.
<hr>
1) Det här med splittring skulle det gå att skriva en hel avhandling
om. En av de viktigaste funktionerna av att institutionalisera motstånd
är just att kunna indefiniera en ”respektabel” del av en rörelse och
utdefiniera en ”farlig” som hotar systemets premisser, och sedan, med
löften om eftergifter och viss makt inom systemet, få den förstnämnda
att fördöma och disciplinera den sistnämnda, och på så sätt underminera
rörelsens verkliga maktbas.
anarkism.info
Länk: https://anarkism.info/2020/05/03/illdadet-i-taby/