Inlägg

2020-05-21

Försvara Blodstensskogen

Som en del av gentrifieringsprojektet i Eriksberg har Uppsala kommun beslutat att Blodstensskogen ska skövlas och ersättas med höghus. Skogen som är mer än 200 år gammal bebos av en mängd hotade arter och fungerar som en ekologisk korridor där djur och växter kan vandra mellan Stadsskogen och Hågadalen. Förra sommaren började en grupp aktivister bygga en trädkoja för att försvara skogen.

På grund av en överklagansprocess har byggandet hittills fått pågå relativt ostört och fått starkt stöd från de som rör sig genom skogen, men efter denna milda och lungna vinter har kommunen tillsammans med våren vaknat och de har gett oss fram till 7e juni att själva ta ner kojan (lol). Efter det planerar de att riva den.
Även om vi räknar med grannarnas stöd i kampen behövs också fler direkt involverade för att omöjliggöra vräkningen. Det finns många sätt att delta fram till dess i allt från byggprojekt till direktaktioner, mediaarbete eller bara att sitta och fika i en tall. Efter kommunens deadline är det viktigaste att ha så många som möjligt uppe i träden och runtom i skogen för att försvara ockupationen. Allt som krävs är din energi och vilja att rädda en av de få naturskogar vi har kvar.

För att engagera dig i ockupationen är det enklast att komma förbi en lördag vid 3-tiden (efter 7/6 är vi där varje dag). Följ stigen mellan Marmorvägen 10 och 12 in i skogen, eller maila blodstensskogen@riseup.net

Här kan du läsa mer om skogen: https://www.mittskifte.org/petitions/gor-blodstensskogen-till-ett-naturreservat

Hoppas vi ses!

Försvara Blodstensskogen

Kommentarer

Imponerande! Och jävligt coolt/bra gjort! Jag hade aldrig klarat av det. Det krävs mer än energi och vilja. Iofs om en har vilja att gå emot fysiska begränsningar för långt så kan det ju skada en till slut också.

the_fuckup

hur lång tid innan 7:e Juni var det de meddelade er?


ettavGudsBarn

De satte upp lappar 18/19e maj

J

Fantastiskt! Tyvärr tillhör jag ”de så omtalade ”äldre och sköra” ich orkar inte komma till ett stöd på plats- jag bor på Blodstensvägen och JAG STÖDER ER härifrån! Tack för ert engagemang

SHEfali Molander

Kommentera

captcha