https://kpfa.org/episode/against-the-grain-novembe... (Go to the link for the podcast)
Capitalism appears to many to be a failed system, leading to extreme inequality and ecological devastation. We’re also told that the alternative posed by Karl Marx is similarly bankrupt, as proved by the failures of state socialism. But what if Marx’s vision for a postcapitalist future has little in common with the experience of the Soviet Union and China? Peter Hudis argues that freedom — including from a repressive state apparatus — was central to Marx’s concept of life after capitalism.
Resources:
Peter Hudis, Marx’s Concept of the Alternative to Capitalism Haymarket Books, 2013
KPFA
Länk: https://kpfa.org/episode/against-the-grain-november-29-2016/
Oskar
Fast -ismerna kan ju betyda väldigt olika saker. Bara för att någon kallar sig för det ena eller det andra betyder ju inte det att den personen är bra eller för den delen nödvändigtvis en kamrat. Ofta så blir det en slags identitetspolitik av dessa ismer som förhindrar diskussioner snarare än gör dem tydliga. Det är när vi pratar om viktiga skiljelinjer som vi kan komma någonstans: hur fungerar staten? När är militans bra och när är det mindre bra? Var lägger vi fokuset, på arbetsplatsen, kvarteret eller någon annanstans? Hur integrerar vi feminism i våra praktiker? Hur ser vi på staten i framtiden? Vad tror vi sociala center eller "frirum" har för möjligheter och svagheter?
Sedan har jag personligen aldrig förstått varför någon kallar sig anarkist förutom för att ta avstånd från Sovjetunionen och marxism-leninismen och det är ju begripligt. Men anarkismen i sin "rena" form bär också på en slags märklig antropologi, med undantag för de modernare anarkisterna som är influerade av Foucault. Men Foucault var ju knappast anarkist heller.
Autonom