För att förändra vad som helst, börja överallt
Om du kunde förändra vad som
helst, vad skulle det vara? Skulle
du semestra livet ut? Göra så
att fossilt bränsle inte skadade
miljön? Be om etiska banker
och politiker? Inget är mer
orealistiskt än att förvänta sig
nya resultat om världen förblir
som den är idag.
Vår privata ekonomiska och
känslomässiga kamp speglar
en global omstörtning och
katastrof.
Vi skulle kunna ägna resten
av våra liv åt att försöka släcka
bränder en efter en utan att
komma åt källan. Ingen gradvis
lösning kommer att räcka. Vi
måste tänka om gällande allt
och följa en annan logik.
börja med
självbestämmande
Välfärdsstatens skugga ligger fortfarande tung över vårt samhälle men idag talar de flesta politiker om valfrihet medan välfärdsstaten nedmonteras. Till förmån för en nyliberal världsordning. Men vi vill inte ha något av det.
Om du hade total självbestämmanderätt, vad skulle du göra just nu? Tänk på ditt livs enorma potential. Tänk på relationerna du kunde ha, sakerna du skulle kunna uppleva, hur du kunde ge mening åt din existens. När du föddes verkade det inte finnas några gränser för vad du du kunde bli. Du var bara möjlighet.
Vanligtvis stannar vi inte upp och föreställer oss detta. Bara i de vackraste ögonblick, när vi är förälskade eller når ett genombrott eller besöker ett land långt borta, får vi en glimt av vad våra liv skulle kunna vara.
Vad begränsar dig från att bli allt du kan? Hur stor möjlighet har du att påverka miljön du befinner dig i eller hur du spenderar din tid? Är det byråkratin som värderar dig utifrån hur bra du är på att följa instruktioner eller är det ekonomin som ger dig möjlighet utifrån hur mycket profit du genererar? Som möjliggör att du på dina egna villkor kan göra det mesta av ditt liv?
Den nakna sanningen är att vi alla har totalt
självbestämmande. Inte för att vi fått det utan för att inte
ens den mest totalitära diktaturen kan ta det ifrån oss.
Samtidigt så hamnar vi, så fort vi börjar agera självständigt,
i konflikt med de institutioner som är menade att
ge oss frihet
börja genom
att ta ansvar
för oss själva
Chefer och politiker älskar att prata om personligt ansvar. Men om vi helt tog ansvar för våra handlingar skulle vi då överhuvudtaget följa deras anvisningar? Historiskt sett har mer skada orsakats genom lydnad än genom ondska.
Hela världens militära arsenal är den fysiska manifestationen av vår villighet att foga oss efter någon annan. Om du vill vara säker på att du aldrig bidrar till krig, folkmord eller förtryck är det första steget att sluta följa order. Det gäller dina värderingar också.
Oräkneliga makthavare och regelverk kräver att du utan att ifrågasätta underkastar dig. Men även om du skulle vilja överlåta ansvaret för dina beslut till någon gud eller lära, hur bestämmer du vilken det skulle bli? Oavsett om du gillar det eller inte, är det du som måste välja. Vanligtvis gör människor valet utifrån vad som är mest lättillgängligt och bekvämt.
Vi kommer inte undan ansvaret för det vi tror på eller
för våra beslut. Genom att hålla oss själva ansvariga
istället för att låta ledare eller religiösa regler ställa oss
till svars undviker vi inte att hamna i konflikter med andra.
Skillnaden skulle vara att vi skulle hamna där på våra
egna villkor. Vi skulle inte i onödan skada andra för att
uppfylla någon annans agenda.
börja med att söka makt, inte auktoritet
Arbetarna som gör jobbet har makt, cheferna som beslutar om vad de ska göra har auktoritet. Hyresgästerna som underhåller huset har makt, hyresvärden som äger det har auktoritet.
Makt i sig är inte förtryckande. Många typer av makt kan istället vara frigörande. Makten att ta hand om de du älskar, att försvara dig själv eller att lösa konflikter. Makten att laga sånt som går sönder, odla dina grönsaker eller att sjunga tillsammans.
Det finns sätt att utveckla dina förmågor som också ökar andras frihet. Varje person som försöker nå sin fulla potential skapar något som är värdefullt för alla. Den som däremot söker auktoritet över andra försöker lägga beslag på deras makt. Och det du tar från dem kommer någon annan att ta från dig. Auktoritet utgår alltid ovanifrån.
En soldat lyder generalen som svarar till regeringen som får sin auktoritet från grundlagen.
Den anställde svarar inför VD:n som svarar inför styrelsen som får sin auktoritet från aktieägarna och deras vinster.
En polis utför en husrannsakan med en underskrift från en åklagare som hämtar sin auktoritet från lagen.
Manlighet, vithet och ägande.
Högst upp i dessa pyramider
hittar vi inga tyranner, bara sociala konstruktioner.
Spöken som hypnotiserar oss alla.
I vårt samhälle är makt och auktoritet så sammanlänkade
att vi knappt kan skilja dem åt. Vi kan bara få
makt genom att ta den från någon annan. Men utan frihet
är makten värdelös..
börja med
relationer
byggda på
förtroende
Till skillnad från auktoritet så lägger ett förtroende mak
ten i händerna på de som ger det, inte de som får det.
En person som förtjänat ett förtroende behöver ingen
auktoritet och har den inte gjort sig förtjänt av det borde
verkligen inte tilldelas auktoritet!
Men trots detta, finns
det några vi har mindre förtroende för än politiker och
företagsledare?
Utan en påtvingad maktobalans har vi drivkraften
att lösa konflikter på ett sätt som gynnar alla. Och därigenom
förtjäna varandras förtroende. Hierarkier tar bort
den här drivkraften och möjliggör för de med auktoritet
att tysta ner konflikter utan att lösa dem.
Vänskap, när den är som bäst, är ett band mellan jäm
likar som stöttar och utmanar varandra, samtidigt som de
respekterar varandras autonomi.
Detta är en ganska bra
måttstock för att utvärdera alla våra relationer. Utan de
bojor som vi lever under idag – medborgare och illegal,
ägare och skuldsatt samt beslutsordningar inom företag
eller förvaltningar – skulle vi kunna omskapa våra relati
oner utifrån fria sammanslutningar och ömsesidig hjälp.
börja med att
förena individ
och helhet
”Dina rättigheter slutar där någon annans rättigheter
börjar”. Med den logiken blir slutsatsen att ju fler personer
det finns desto mindre frihet.
Men frihet är inte en liten bubbla av individuella rättigheter;
vi kan inte skiljas åt så lätt. Gäspningar och skratt är
smittsamma, precis som entusiasm och hopplöshet.
Jag
utgörs av klyschorna som kommer ur min mun, låtarna
jag får på hjärnan och humören som mina kompisar
smittar mig med. När jag kör bil så släpper jag ut avgaser
i luften som du andas, medicinerna vi uppmuntras att ta
går i vattendrag som påverkar hela ekosystem. Systemet
som alla andra accepterar är det som du måste leva under.
Men när de utmanar det får också du en chans att
omförhandla din verklighet.
Din frihet börjar där min gör
det, och slutar där min frihet slutar.
Vi är inte åtskilda individer. Våra kroppar består av
tusentals olika arter som lever i symbios; de är inga
avskärmade enheter. Istället går de att förstå som
pågående processer genom vilka näringsämnen och
mikroorganismer ständigt passerar. Vi lever dessutom
i symbios med ytterligare tusentals arter. Vetefält andas
in vad vi andas ut.
En myllrande vargflock eller en kväll
fylld av grodors sorl är lika individuell eller enhetlig som
vilken som helst av våra kroppar. Vi lever och verkar inte
i ett vakuum, drivna av förnuftet; vi är en del av hela universum
och universum är en del av oss.
Språk fungerar att kommunicera med bara för att vi
har dem gemensamma.
Detsamma gäller för idéer och
begär. Vi kan kommunicera dem för att de är större än
oss själva. Alla är vi sammansatta av ett kaos av motstridiga
krafter som sträcker sig ut omkring oss genom tid
och rum. Genom att välja vilka av dessa vi ägnar oss åt
bestämmer vi vad vi utvecklar i alla vi möter.
Frihet är ingen ägodel, det är en relation. Det handlar
inte om att vara skyddad mot omvärlden utan om att
genomkorsa den på ett sätt som maximerar möjligheter.
Det betyder inte att vi måste söka konsensus
precis alla lägen, både konflikt och konsensus kan vara
utvecklande och föra oss framåt.
Iallafall så länge som
ingen centraliserad makt kan framtvinga överenskommelser
eller göra en konflikt till en tävling med bara
en vinnare. Så istället för att dela upp världen i små revir,
låt oss göra det bästa av att vi är sammanvävda.
börja med
revolt
Vi uppmuntras till trångsynt tänkande som gör det lätt
att skuldbelägga specifika grupper för systemproblem.
Judar får skulden för vinstdrivande kapitalism eller invan
drare för lågkonjunktur – på samma sätt som folk skuld
belägger individuella politiker för korruptionen inom
politiken. Men problemet är själva systemen.
Oavsett
vem som regerar, producerar de samma maktobalans
och samma kränkningar. Problemet är inte att systemen
är trasiga, problemet är att de överhuvudtaget existerar.
Våra fiender är inte människor, utan institutionerna
och rutinerna som alienerar oss från varandra och oss
själva.
Det finns mer konflikter i oss själva än mellan
oss. Samma felaktigheter som finns i vårt samhälle finns
i våra vänskaper och i våra hjärtan; det är inte en krock
mellan människor utan mellan olika former av relationer,
olika sätt att leva. När vi vägrar infoga oss i våra roller
i den nuvarande ordningen synliggör vi felaktigheterna
och bjuder in även andra att välja sida.
Det bästa vore att göra oss av med dominans helt och
hållet – inte att göra saker mer rättvist. Inte att kasta om
i våra positioner gällande vem som utsätter och vem som
står ut, inte stabilisera systemet genom reform. Poängen
med revolt är inte att kräva mer rättvisa regler eller legitima
ledare utan att demonstrera att vi kan agera genom
vår egen styrka, uppmuntra andra att göra likadant
och avskräcka myndigheterna från att lägga sig i.
Detta
är inte en fråga om krig – en konflikt mellan motsatta
militära fiender – snarare en fråga om smittsam olydnad
.
Det är inte nog att enbart utbilda och diskutera, att
vänta på att andras hjärtan och hjärnor ska förändras.
problemet är kontroll
Vad är tecknen på att du befinner dig i en förtryckande relation? Förövaren försöker kanske kontrollera ditt handlingsutrymme eller säga åt dig hur du ska tänka, hindra och reglera din tillgång till resurser, hota dig eller använda våld mot dig eller hålla dig beroende och under konstant övervakning.
Detta beskriver hur individuella förövare agerar men det passar även in på statens säkerhetstjänster som FRA och SÄPO samt andra statliga institutioner som Migrationsverket. De reglerar vårt samhälle. I stort sett alla är baserade på idén att människor behöver blir tyglade, ombesörjda och förvaltade. Ju större ojämlikheter som vi påtvingas ju större kontroll krävs det för att bevara dem.
På ena sidan av förtrycksska lan används brutal kontroll på individuell nivå; attacker med drönare och insatsstyrkor samt användandet av isolerings celler och rasprofilering. På andra sidan är den allomfattande och osynlig, inbyggd i samhällets strukturer: bedömningen som avgör vilken kredit banken ger dig och hur mycket lån du kan få, sättet statistik samlas in på och används i stadsplaneringen.
Men även utformningen av sociala medier och datingsidor på nätet. FRA övervakar vad vi gör på nätet men det utövar inte lika mycket kontroll över vår verklighet som algoritmerna som avgör hur vårt nyhetsflöde ska se ut. När livets oändliga möjligheter har reducerats till en sam ling valmöjligheter kodade i ettor och nollor finns det inte längre någon friktion mellan systemet vi lever i och livet vi kan föreställa oss. Inte för att vi nått total frihet utan för att vi har fulländat dess motsats.
Frihet är inte att kunna välja mellan olika alternativ utan att kunna formulera frågorna.
problemet är
hierarkier
Det finns många olika system för att påtvinga ojäm
likheter. Vissa skulle inte fungera utan ett centraliserat
maskineri. Andra fungerar mer informellt som till exem
pel kontaktnätverk och könsroller.
Några av dessa system har idag inte längre någon tro
värdighet. Få tror idag på kungars gudomliga rätt även
om det under århundraden inte gick att föreställa sig
något annat sätt att organisera samhället.
Andra är fort
farande så djupt rotade att vi inte kan föreställa oss ett
liv utan dem. Vem kan föreställa sig en värld utan rätt att
äga? Ändå är alla dessa system sociala konstruktioner; de
är verkliga men inte oundvikliga. Att chefer och hyres
värdar existerar är inte mer naturligt, nödvändigt eller
fördelaktigt än existensen av kungar.
Alla dessa system utvecklades tillsammans och stärk
er varandra.
Rasismens historia är till exempel samman
länkad med kapitalismens historia. Ingen av dem skulle
ha kommit till stånd utan kolonialiseringen, slaveriet
eller de rasifierade klasslinjer som delar upp arbetare och
som fortfarande bestämmer vem som fyller världens
fängelser och kåkstäder. Lika så skulle individuella för
domar kunna upprätthålla strukturell rasism utan statens
institutioner och andra hierarkier i samhället.
Att vi får
rasifierade personer på tunga ministerposter bidrar till att
stabilisera och legitimera systemet, de blir undantagen
som bekräftar regeln.
Ett annat sätt att säga det är: så länge det finns poliser,
vilka tror du att de kommer att trakassera? Så länge det
finns fängelser, vilka tror du kommer att fylla dem? Så
länge det finns fattigdom, vem tror du kommer att vara
fattig?
Det är naivt att tro att vi skulle kunna nå jämlikhet
i ett samhälle baserat på hierarkier. Vi kan blanda korten
men det är fortfarande samma korthög.
problemet är
representation
Du kan bara inneha makt genom att utöva den. Du kan
bara lära dig vad som är viktigt för dig genom att agera
efter vad du tror på. När varje försök att använda makt
i världen måste kanaliseras genom uppgörelser mellan
representanter eller anpassas efter institutioners rutiner
och byråkrati blir vi alienerade från varandra och vår egen
möjlighet.
Varje liten del av vår handlingskraft som vi ger
upp återkommer som någonting för oss oigenkännligt
och fientligt. Politikerna som hela tiden gör oss besvikna
bevisar bara hur mycket av makten över våra liv som vi
gett ifrån oss. Polisens våld är den mörka konsekvensen
av vår önskan att undfly personligt och kollektivt ansvar
för vad som händer i vårt närområde.
Nu i den digitala tidsåldern behöver varje person ständigt
vara sin egen sekreterare och hantera sin publika image.
Våra anseenden har hamnat utanför oss själva, som
vampyrer livnär de sig på oss. Om vi inte vore isolerade
ifrån varandra, tävlandes om att sälja oss själva på arbetsoch
sociala marknader, skulle vi då investera så mycket tid
och energi i dessa profiler? Vi kan inte förenklas. Varken
delegater eller abstraktion kan ersätta oss.
Genom att
reducera människor till demografi och verkliga erfarenheter
till data förlorar vi insikt om allt som är värdefullt
och unikt i världen. Vi behöver närvaro, omedelbarhet,
direkt kontakt med varandra och direkt kontroll över våra
liv – saker som ingen representant eller representation
kan ge oss.
problemet är
ledare
Ledarskap är en social vanordning i vilken majoriteten
av deltagare i en grupp misslyckas med att ta initiativ
eller att tänka kritiskt kring sina handlingar. Så länge vi
förstår handlingskraft som en egenskap hos vissa individer
istället för en relation mellan personer så kommer
vi alltid vara beroende av ledare – och vara i deras våld.
Riktig goda ledare är lika farliga som de verkligt korrupta.
Särskilt som deras goda egenskaper bara tjänar till att
öka deras status och andras försvar av dem. För att inte
tala om att det legitimerar ledarskap i sig självt.
När polisen kommer till en manifestation är deras
första fråga: Vem är arrangör, vem har ansvaret?
Inte för
att ledarskap behövs för kollektiv handling utan för att
det innebär en svaghet. Kolonialisterna som landade på
en främmande strand frågade detsamma. Överallt där
det fanns ett svar besparades de århundraden av arbete
med att underkuva befolkningen själva. Överallt där det
finns en ledare så kan den göras till marionett, bytas ut
eller tas som gisslan.
I bästa fall är det en akilleshäl att
vara beroende av ledare. I värsta fall reproducerar det
bara myndigheternas intressen och maktstruktur inom
den grupp som motsätter sig dem. Det är bättre om var
och en har sin egen föreställning om vad som ska uppnås
och en känsla för sin egen handlingskraft.
problemet är
regeringar
Regeringar lovar rättigheter men tar sig friheter. Rättighetstanken
förutsätter en central makt som kan tilldela
och skydda dem. Men allt som staten har makt att ga
rantera har den också makt att ta ifrån dig. Att ge en re
gering auktoritet att lösa ett problem öppnar bara dörren
för den att klampa in och skapa ännu fler problem. Re
geringar skapar inte auktoritet ur ingenting – det är vår
makt som de utövar.
Och den skulle vi kunna använda
bättre själva, direkt, utan den onödigt komplicerade stat
liga demokratiapparaten.
Den allra mest liberala demokrati delar principer med
den allra mest despotiska diktatur; centraliseringen
av makt och legitimitet i en struktur vars uppgift är att
monopolisera våldsanvändning. Det spelar ingen roll
om byråkraterna arbetar för en kung, en president eller
folkvalda politiker.
Lagar, byråkrati och polisen fungerar
på samma sätt i en demokrati som i en diktatur. Den
enda skillnaden är att eftersom vi röstar på de som för
valtar dem så förväntas vi se dem som våra – även när de
används mot oss.
Diktaturer har en inneboende instabilitet; du kan mör
da, fängsla och hjärntvätta en hel generation och ändå
kommer deras barn att uppfinna frihetskampen på nytt.
Men lova varje medborgare en chans att tvinga på sina
grannar majoritetens vilja och du kan samla dem alla ba
kom ett system som ställer dem mot varann. Ju mer in
flytande över statens tvingande institutioner folk känner
att de har desto populärare kan de bli. Kanske kan detta förklara varför demokratins globala expansion sammanfaller
med otroligt stor ojämlikhet i fördelningen av
resurser och makt. Inget annat styrelsesätt skulle kunna
stabilisera en så prekär situation.
Med centraliserad makt måste folk söka dominans
över andra för att kunna få inflytande över sina egna liv.
Strävan efter autonomi blir till en kamp om politisk makt.
De styrande kan bara hålla sig kvar genom ständigt krig
mot sin egen befolkning och mot andra folk: I USA kal
lades t.ex. Nationalgardet hem från Irak för att sättas in
mot protester i Oakland.
De som gynnas av en hierarki är också de som gynnas
i spelet om den centraliserade makten. Att bygga in fler
kontroller för att balansera systemet betyder bara att vi
måste förlita oss på just det vi behöver beskyddas från.
Det enda sättet att utöva inflytande över myndigheterna
utan att trassla in oss i deras spel är att utveckla horison
tella nätverk som kan agera autonomt.
När vi väl är så
starka att myndigheterna måste ta oss på allvar så är vi
också starka nog att lösa våra problem utan dem.
Det finns ingen väg mot frihet som inte går genom fri
het. Istället för en enda flaskhals för all handlingskraft så
behöver vi en uppsjö av arenor där vi kan utöva vår makt.
Istället för en enda objektiv sanning behöver vi plats för
många olika berättelser. Istället för det inneboende tvån
get i staten så behöver vi strukturer för beslutsfattande
som främjar autonomi och praktiker för självförsvar som
kan hålla aspirerande ledare i schack.
problemet är
profit
Pengar är den perfekta mekanismen för att förverkliga ojäm
likhet. De är abstrakta nog för att kunna representera vad som
helst. De är universella; personer som inte har något annat ge
mensamt accepterar dem som ett faktum. De är opersonliga;
olikt nedärvda privilegier så kan de ögonblickligen föras över
från en person till en annan. På så sätt är det lätt att tro att
marknaden är ett mer föränderligt och jämlikt system.
Det är
förvisso lättare hänt att ens position skiftar men hierarkin i sig
själv är desto mer stabil. Många som skulle göra uppror mot
en diktator accepterar gladeligen marknadens auktoritet.
När allt av värde bara kan mätas med ett mått så berövas
till och med våra livs unika stunder all sin mening. De
blir symboler i en maktberäkning. Allt som inte är mätbart
i ekonomiska mått faller i glömska. Livet blir en enda täv
ling där vi måste tränga oss fram mot ekonomisk vinning.
Alla mot alla, sälja eller säljas.
Att gå med vinst betyder att få mer kontroll över större
del av samhällets resurser i förhållande till alla andra. Vi kan
inte alla göra profit samtidigt. För att en person ska göra det
krävs att andra förlorar inflytande, relativt sett. När aktieägare
profiterar på anställdas arbete så betyder det att det ekono
miska gapet mellan dem ökar ju mer de anställda arbetar.
Ett system som drivs av profit skapar fattigdom i samma
takt som det skapar rikedom. Konkurrensen skapar innova
tioner snabbare än något tidigare system men vid sidan av
dem så produceras en stegrande ojämlikhet. Och eftersom
vi alla måste jobba för profit, istället för att åstadkomma sa
ker för vår egen skull, så finns risken att resultatet av allt vårt
arbete blir katastrofalt. Klimatförändringarna är bara den
senaste i raden av katastrofer som inte ens de allra mäkti
gaste kapitalister kan rå på.
Inte för att de har någon anled
ning att ens försöka. Kapitalismen belönar entreprenörer
för att casha in på kriser snarare än för att avvärja dem.
av. Istället för att styras utifrån byråkrati skulle vi utgå
från våra behov som människor. Istället för att utnyttja
varandra skulle vi kunna dra fördel av att vi är beroende
av varandra.
Exploatörernas största rädsla är ett samhälle utan egendom
för utan den skulle de endast få den respekt de
förtjänar. Utan pengar skulle folk uppskattas på grund
av hur de bidrar till andras liv, inte för vad de kan muta
sig till. Utan profit måste varje ansträngning ses som sin
egen belöning, det finns då inte några drivkrafter för meningslösa
eller skadliga aktiviteter. Det som verkligen är
viktigt i livet som t.ex. passion, kamratskap och generositet
finns redan i överflöd. Det krävs horder av poliser och
lantmätare för att tvinga på oss denna resursbrist som
fångar oss i en konkurrenssituation.
För
att
förändra
allt
börja
var som
helst
När vi ser vad alla olika
institutioner och mekanismer
för dominans har gemensamt
blir det tydligt att vår individuella
kamp också är en del av något
som är större än oss själva.
Något som kan sammanlänka
oss. När vi går ihop och skapar
samhörighet förändras allt.
Inte bara vår kamp utan också
vår känsla av handlingskraft, vår
förmåga till glädje och känslan
av att livet har en mening. Allt
som krävs för att hitta varandra
är att vi börjar handla enligt en
annan logik.
Klamra dig
inte fast vid
den gamla
världen!
anarkister
Länk: https://anarkism.info/wp-content/uploads/2017/10/Att-forandra-allt_web_uppslag.pdf