Den 3:e april sjösätter APM Terminals de första stegen i sitt omfattande nedskärningsprogram i Göteborgs containerterminal. Åtgärderna ska möjliggöra avveckling av ett knappt hundratal hamnarbetartjänster innan och under sommaren.
Från och med nästa vecka
införs nya arbetsscheman för Natten och Tvåskiftet inom
Fartygsoperationen (som lossar och lastar båtarna) samt för Tvåskiftet i
Mottagningsparken (som hanterar in- och utlämning av lastade
containers).
Det nya arbetssättet
Företagsledningen har också ensidigt tagit fram ett nytt arbetssätt som
innebär att tre (istället för dagens fyra) hamnarbetare kontinuerligt
ska bemanna två grensletruckar under arbetspassen, utöver andra
arbetsuppgifter. En skiss på nedskärningsprogrammet förevisades
fackföreningarna redan i januari 2016, men verkar ha skjutits upp i
samband med företagsledningens offensiv mot Hamnarbetarförbundet.
Totalbemanningen i krangängen för att kontinuerligt bemanna två grenslar
och en kran under fartygsoperationer skärs ner från 9 till 8 personer.
Det placerar Göteborg i bottenskiktet vid en internationell jämförelse
(i APMT:s terminal i danska Århus är man exempelvis 10
hamnarbetare/kran).
Bemanningsnedskärningarna sker i en tid då terminalens produktivitet
redan är extremt låg, både i jämförelse med containerterminalens
tidigare år under privat och offentlig regi samt i jämförelse med hamnar
med motsvarande kapacitet i Europa och övriga världen.
APM Terminals Gothenburgs lansering av besparingsprogrammet förespeglar
dock att den kommande planen för att minska personalkostnaderna på något
ännu oklart sätt också ska leda till en omfattande
produktivitetshöjning på terminalen. I en bolagspresentation för ett av
fartygsskiften konstaterade företaget att nuvarande produktivitet
beräknats till historiskt låga 18,5 containers/timma, men aviserade
samtidigt att man efter nedskärningar och uppsägningar hade
målsättningen att nå 26 containers/timma. Nyckeln till ett sådant
uppsving verkar, enligt företagsledningen, inte ligga i förändringar av
datasystem, planering, underhåll, maskintillgång eller samarbetsklimatet
på terminalen utan i en förändring av de kollektivanställdas tankesätt.
I presentationen skriver man bl.a.:
"Förändring till (sic) mindset och ökad produktivitet måste ske för
att undgå konsekvenser. All misskötsel till (sic) ovanstående punkter
och material kommer TOS [arbetsledningen] att dokumentera och rapportera
vidare."
I ett brev till APM Terminals kunder under veckan anförde
företagsledningen återigen att man har en "onormalt hög frånvaro på
terminalen" trots att man inte beviljar ledigheter.
Produktionssvårigheter hänvisades som så många gånger förr till
konflikten med Hamnarbetarförbundet och fackförbundets stridsåtgärder,
som enligt brevet gör det svårt för bolaget att sköta sina
produktionsåtaganden. Samtidigt hävdar bolaget i sitt kundbrev att man
vid lanseringen av sitt nedskärningsprogram i nästa vecka kommer att öka
sin kapacitet i Mottagningsparken med 20%. Det är sant om man bortser
från följande:
Ingen hänsyn till tidigare arbetsmiljöutredningar och ingen konsekvensanalys
Det nya arbetssättet införs ensidigt av företagsledningen, utan några
överenskommelser med någon facklig part. I ett meddelande på bolagets
intranät framgår att företagsledningen har kännedom om tidigare
genomförda belastnings- och vibrationsutredningar från externa parter,
som tydligt avrått från ett ökat inslag av grenslekörning i
arbetsväxlingen under rådande arbetsmiljöförhållanden i
containerterminalen. Företagsledningen har nu själva, utan
skyddsorganisationens godkännande, gjort den egna bedömningen att
tidigare problem kan betraktas som åtgärdade och att det nya
arbetssättet inte kommer att leda till fler belastnings- och
förslitningsskador.
Företaget har inte genomfört den kartläggning av personalens nuvarande
skador som man ålagts inför införandet av det nya arbetssättet. Bolaget
har också förkastat de externa rekommendationerna om en uppföljning
efter sex månader och hävdar nu att en sådan ska konsekvensundersökning
ska genomföras först om ett år.
Produktionsansvar, övertidsblockad och övertalighet
Avseende det usla produktionssifforna och företagsledningens ansvar för
detsamma, bör följande klargöras gällande fackliga stridsåtgärder:
Hamnarbetarförbundet har sedan slutet av november 2016 genomfört en (1) arbetsnedläggelse i containerterminalen.
Strejken ifråga genomfördes mellan klockan 12.00 och 20.00 den 24:e
januari i år. Sedan några veckor tillbaka råder en varslad blockad mot
övertidsarbete på terminalen, men ingen begränsning av utnyttjande av
behovsanställda hamnarbetare (blixt) mellan klockan 07.00 och 16.00 på
vardagar.
Den rådande övertidsblockaden sammanfaller med att företagsledningen
alltså varslat om massuppsägningar och vidhåller att man ska göra sig av
med strax under hundra nu schemalagda hamnarbetare. Majoritetsfacket
Hamn4an har utestängts från varselförhandlingarna och ingen av de
berörda hamnarbetarna har ännu fått någon information från företaget.
Företaget hemlighåller fortsatt den avtalsturlista som man påstår sig ha
förhandlat fram med minoritetsfackföreningen Transport2an, vilket
bidrar till att en stor del av arbetsstyrkan lever med en oro och
ovisshet om huruvida man kommer att förlora sin anställning under de
kommande månaderna.
Schemaförändringarna
Gällande de nya arbetstiderna i Mottagningsparken har företagsledningen
sekvensat start- och sluttider inom skiften i sitt ensidigt framtagna
arbetsschema. Detta gör tillgången på grensleförare mer osäker vid alla
typer av oplanerad frånvaro (sjukdom, VAB etc.), inte minst vid skiftens
början och slut.
Natten på Fartyg har belagts med en höjning av veckoarbetstidsmåttet
motsvarande +4,5 h/vecka i sitt nya arbetsschema, som de fick
information om först i slutet på förra veckan. Här förväntas
maskinförare framledes kunna köra grensle i totalt åtta timmar effektiv
tid fyra nätter i rad utan fallande produktivitet.
Gällande Tvåskiftet på Fartyg kvarstår fortfarande en mängd oklarheter,
men generellt syftar de nya arbetstiderna till att avveckla de sex
ledighetsdagar om året (ATFK-dagarna) som hittills utfallit på grund av
för hög veckoarbetstid (38,75 h/vecka). Detta åstadkoms genom att
förkorta arbetspassen och tidigarelägga skiftbytena på ett sätt som
skapar stora problem för exempelvis föräldrar som lämnar barn på
förskola.
Bemanningen på samtliga tre scheman ska skäras ner och en försiktig
utfasning har redan påbörjats då ett mindre antal visstids- och
vikariatskontrakt löper ut under slutet av mars och början av april,
samtidigt som ett av dagens tre krangäng på Natten försvinner.
Hamn4ans lägesbedömning
Transport2an har under veckan informerat personalen om sin syn på de nu
förestående förändringarna av scheman och arbetssätt. Av vad som
framgick har man förhandlat och kommit överens om lönerna på de nu
aktuella schemorna men däremot inte arbetstiderna. Transport avser dock
inte försöka motsätta sig de nya schemorna eller driva frågan vidare
eftersom "de [Svenska Transportarbetareförbundet] ändå kommer att skriva
på centralt".
Gällande det nya arbetssättet finns heller inga överenskommelser med det
avtalsslutande minoritetsfacket Transport, utan APM Terminals ledning
har beslutat sig för att ensidigt genomföra bemanningsnedskärningarna
utan överenskommelser med någon facklig part. Transport2ans
huvudskyddsombud meddelade berörd personal att han eventuellt kunde
komma att lägga ett skyddsstopp mot det nya arbetssättet kommande måndag
om protokollet från riskanalysen inte var färdigt tills dess, men
beskedet var mycket vagt.
Det är tydligt att hamnarbetarna även fortsättningsvis får lita till
egna krafter. Hamn4an, som organiserar 85% av hamnarbetarna i
containerterminalen och en överväldigande majoritet av den nu berörda
personalen, har utestängts från all formell information och alla
förhandlingar i containerterminalen sedan förra året. Således saknar de
nya schemorna och det nya arbetssättet legitimitet hos den berörda
arbetsstyrkan. Företagsledningens åtgärdsprogram är ogenomtänkt, innebär
stora arbetsmiljöproblem och kan komma att innebära ytterligare
försämringar av produktivitet och servicegrad. Detta riskerar i sin tur
att innebära fortsatt kundflykt mitt under en högkonjunktur, där övriga
hamnterminaler i Göteborgs hamn går för högtryck.
Det enda som kan lösa dagens kaotiska situation är en återupptagen
dialog med Hamnarbetarförbundet - den fackförening APM Terminals
kollektivanställda själva valt att organisera sig i - och ett
genomgripande omtag gällande hela produktionsmodellen på terminalen. Nya
långsiktiga förhandlingslösningar, som involverar alla berörda fackliga
organisationer, skulle på sikt kunna återupprätta ett konstruktivt
samarbetsklimat mellan bolagets ledning och personal samt återvinna
kundernas förtroende.
I dagsläget finns dock inga indikationer på att företagsledningen är
vare sig villig eller kapabel att bryta den nedåtgående spiralen, och
motsvarande nedskärningar även för Järnvägen (som sköter in- och
utlastning till tåg), Tomparken (som hanterar in- och utgående tomma
containrar) och Portarna (personalen i Port 3 och 4) kan komma att
lanseras innan sommaren. Någon lösning på hamnkonflikten verkar således
inte nära förestående.
Hamnarbetarförbundet
Länk: http://hamn.nu/article/2399/APM-Terminals-nedskarningsprogram-inleds-pa-mandag.html