Inlägg

2017-07-17

Video: Intryck av kamp och motstånd mot G20 mötet

Kalle

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=r4GDnKC8BKY

Kommentarer

Varför finns det en passiv acceptans av maoist-sekter bland anarkister och autonoma? Fick lära mig den hårda vägen att det inte är goa grabbar.

inga maoister

Kanske för att vissa vill stödja folkets kamper i Peru, Indien, Turkiet och Filippinerna oavset om det är några maoister som styr och ställer. Nu kanske det finns en del fubbickar som inte verkar vilja stödja kamperna i nämnda länder, men jag hoppas de flesta av oss i vänster scenen inte är så himla sekteristiska så att vi inte ens stödjer folket.

Kalle

Det var nog den sämsta g20 videon hittills, men inget fel med att stödja "folkets kamper".


Robotkin

Men det är en sådan jävla fetishizm av de här länderna. Kampen i Peru är död och shining path var inga goa kamrater, de döda en hel del bönder utan anledning för att "skicka ett budskap" till regeringen. Naxeliterna i Indien ses av folket i Indien som vi ser på höger-extrema paramillitära grupper som tränar i skogen, alltså helt från kopplade samhället. Förändringarna i de "röda områdena" är i princip social demokratiska med gevär. Turkiet är den enda jag kan se som en riktig kamp. Filippinerna är bara en typisk borgerlig och nationalistisk national befrielse kamp. Kommunisterna har "enat" bönderna, små-borgarna, den progressiva national borgarklassen och arbetarna. Låter som som en cocktail för kontrarevolution.

Dock förstår jag inte hur det är relaterat till min poäng. Vi snackar om maoist-sekter i väst som larpar, inte om kamper i tredje världen.

Roligt för övrigt att maoist grupperna i Norden som Tjen Folket, Kommunistisk Förening/Präriebrand och alla andra maoist-sekter(Red Guards Austin till exempel) som stöttar Tjen Folkets beskyddande av en våldtäks man i organizationen är fördömda som höger-avvikare av kommunisterna i Filippinerna.

Som sagt, fick lära mig den hårda vägen att maoist-sekter inte är folk man ska organisera sig med.

inga maoister

Jag tycker det är vidrigt att det viftas med flaggor med bilder på stalin, mao osv. Våran rörelse har inget gemensamt med dessa förtryckare, och folk borde ha kastat ut schommar som reppar massmord på anarkister, jag är trött på att vi anarkister ska förväntas organisera oss med vem som helst, samtidigt som resten av rörelsen konstant angriper våra metoder och baktalar oss i media. Springer du runt med en flagga som representerar massmord och fängslandet av tusentals anarkister, hyllar du människor som stävjt en frihetlig rörelse, är du totalitär, och ingen jävla kamrat.

Max

Håller med din slutsats Max men lite svag analys. Ni anarkister har själva begått x-antal brott mot proletariatet och krossat deras organisering. Under det spanska inbördeskriget så var det CNT-FAI som sa till de beväpnade arbetare som stred mot kontra-revolutionärerna, stalinisterna och company, att släppa sina vapen. De byggde även fängelseläger med tvångsarbete som revolutionärer blev satta i. Länkar även en god text om deras förtryck av arbetare under revolutionen som heter Workers against work in the Spanish Revolution av Michael Seidman. Inte för att nämna alla arbetare i arbetarmillitär grupperna som Nestor Makno och company avrättade efter de gick i exil.

Avsäg alla ideologier! Den kommunistiska rörelsen föds ur kapitalismen, inte ur idéer och ideologier!

inga maoister

Varför inga bilder på Pol Pot? Han är ju samma sorts massmördare som ni hyllar? Eller Kim Jong-Il? Länge döde alla fiender av frid och kommunism.

Бакунин

Kommentera

captcha