Inlägg

2024-01-12

Vi måste älska varandra eller dö.

KRÖNIKAN 12–13/1 2024. Vi måste älska varandra eller dö.

Världen: Israels krig utvidgas nu på ett mindre förutsägbart sätt. Men denna onda och ödesmättade tid är inte den enda tänkbara. En återblick på perioden 1967-69 kan kanske vara till hugsvalelse: vi har gjort det förr.

Sverige: Läs Maria-Pia Boethius extatiska lovsång till Summer of Love och hippietiden ”Störst av allt var kärleken” ! http://www.aftonbladet.se/.../storst-av-allt-var-karleken . Den bästa sammanfattningen av denna underbara tid som jag själv upplevde med alla sinnen. Läs också min artikel ”Summer of Love 1967”: https://anarchyisorder.wordpress.com/.../the-summer-of.../ och gärna också min bok ”Dialog om frihet”, (Radikal distribution, Malmö/Lund 2001) om denna hänryckningens tidsålder.

Beatlen Paul McCartney har sagt att ”När jag tänker på 60-talet känns det som att det ligger i framtiden, inte i det förflutna”. Den känslan, ni. Kan behövas nu.

Boktips: The Collected Stories of Arthur C. Clarke. Jag vill citera ett stycke ur novellen ”Love that Universe” (1961) s. 781, som har en oväntad bäring på vår egen tid. :

”Mankind now faces its ultimate emergency. In such a moment of crisis, is it not right for us to call upon the instinct that has always ensured our survival in the past? A poet in an earlier, almost equally troubled age put it better than I can ever hope to do:

WE MUST LOVE ONE ANOTHER OR DIE.”

Eller i översättning: "Mänskligheten står nu inför sin yttersta nödsituation. Är det inte rätt av oss att i ett sådant ögonblick av kris kalla på den instinkt som alltid har säkerställt vår överlevnad i det förflutna? En poet i en tidigare, nästan lika orolig tid uttryckte det bättre än jag någonsin kan hoppas på: VI MÅSTE ÄLSKA VARANDRA ELLER DÖ."

Citatet: ”All You Need is Love” - The Beatles.

Konsten: ❤

Staffan

Kommentarer

Helt rätt. Flower Power saknade tyvärr en anarkistisk grund. Kenta och Stoffe skapade den sämsta formen av missbruk med grossister-langare-och den stackars pundaren som betalar ockerpriser och dör av den livsstil som ockerpriserna skapar. Hasch kollektiven i de Småländska skogarna var den rätta metoden.

John Lennon var den nya Jesus med sin fredspredikan. Hur skulle igentligen Jesus återuppstå? Jo en världsvida känd artist som grund. John Lennon själv insåg väl inte det själv. Kampanjen för fred ☮️ av John Lennon i västvärlden var rätt. Vilka är det som finansierar det militär industriella komplexet - jo västvärldens skattebetalare. På den tiden var medvetenheten om kärnvapnens utrotningshotade av mänskligheten mer verklig än idag. Flower Power var rätt men misslyckades. Statskommunisternas Maoism och Leninism-Stalinism vann i Sverige. Anarkismen gjorde bort sig.

Hippies lyssnade på Beatles när dessa började ta med akustiska musikinstrument år 1965. Likaså Rolling Stones. År 1968 skulle båda banden återvända till rock'n roll, en musikstil som inte var deras. En vänligt menad kulturrasism. Hårdrockarna fann musikstilen heavy metal år 1971. Något som Beatles och Rolling Stones misslyckades med.

64-åringen.

Att Kenta och Stoffe var opolitiska pundare är ingen nyhet, och att Woodstock och Summer of Love ändrade synen på vad samhället kunde vara och därmed hade bäring på det frihetliga är också vedertaget: Istället för polispatruller hade Woodstock "Please-patruller". Hippie-eran 67,68,69 är utsatt för många missuppfattningar men saknas av desto fler. Tydligen inte av 64-åringen vilket jag bara kan beklaga.

Staffan

Kommentera

captcha