En revolutionär infoportal
2019-08-09

Vad är “sossigt” egentligen?

Det talas om “sossefiering” eller “mognad” i den politiska utvecklingen av den autonoma miljön i Sverige. Sossefiering och mognad kan i den här kontexten ses som synonoma, de åsyftar en naiv bild av hur en miljö påverkas av bl a repression ifrån statsmakten. Det går att göra historiska tillbakablickar och tala om en period då miljön hade “spektakulära” ögonblick oftare och med mer intensitet, att saker ser annorlunda ut idag betyder naturligtvis inte att miljön förändrats i sin syn på aktioner eller vad som bör göras.

Att en del väljer att fånga varje ögonblick att distansera sig från “våldsvänster” och försöker sabotera alla tillfällen för direkt aktion och konfrontation – betyder inte att miljön i sin helhet förändrats. Att en del väljer att avfärda det insurrektionella arv som den autonoma miljön har betyder inte att alla gör det. Att en del övergivit övertygelsen att det krävs revolutionärt våld för att frigöra oss ifrån klassamhällets bojor betyder inte att alla gjort det. Att en del väljer att selektivt sålla bort konfrontation med statsmakten från sin analys av politisk praxis betyder inte att alla gjort det.

Det beklagliga är att en del “kamrater” väljer att bejaka något som uppstått till följd av repression från statsmakten. Att vi inte ockuperar hus som förr i tiden, att vi inte har gatufester på samma sätt som förr, att vi inte kastar sten lika ofta som förr i i tiden, allt detta går att anknyta till den hårda repression som autonoma miljön fått utstå sedan 2001. Det är inte förvånande att fler agerar mer försiktigt när arbetarklassen lever under alltmer prekära förhållanden. När en vill ha fast jobb hjälper det inte att snuten kommer och hälsar på på ens arbetsplats.

Snuten har varit väldigt ihärdiga med att få oss att bli oroade och mer vaksamma. De uppsöker kamrater i deras hem, när de är ute och handlar, för att inge en känsla av att “en vet aldrig när de kommer”. Att fler blir mer taktiskt avvägande, säkerhetsmedvetna och försiktiga i sina aktioner är en helt naturlig reaktion på en repression som straffar “vänsterextrema” särskilt hårt. Vi bor i ett land där knarkkungar kan bli lämnade relativt ifred medan aktivister trakasseras i sin vardag.

Är det “moget” att vara mer försiktig i sina aktioner? Eller är det en naturlig respons på hård repression? När oförsiktighet kan innebära allvarliga konsekvenser i ens vardag, då är det förståndigt att vara försiktig. Men det centrala är inte vårt beslut att vara mer taktiska, det centrala är den statsmakt som slår oss från början. “Sossigt”, det är att ställa sig tacksam till statsmaktens repression som tvingat miljön att förändras. “Sossigt” är att sitta på dubbla stolar, att å ena sidan påstå att en hör till miljön medan en ställer sig till borgerlighetens förfogande i akademin och blottar våra sår. “Sossigt” är att blicka mot Podemos med suktande ögon och glömma att statsmakten ytterst är till för att kontrollera arbetarklassen.

Den autonoma miljön är långt ifrån “sossig” (oavsett om vi talar om anarkister eller autonoma marxister), däremot har vi många sossar ibland oss. De syns när vi omnämns negativt i media och skambelägger kamrater som tagit sig mod att agera konkret mot förtryck. De märks när de nostalgiskt beundrar antifascisterna i Spanska inbördeskriget men gråter krokodiltårar när fascister får stryk idag. “Jämlikhet utan störning av ordningen” är deras implicita paroll. Låt oss ignorera deras stämma och göra det vi vet behövs, låt oss följa våra övertygelser i den mån vi kan – det är inte vi som förkastar mångfald av taktiker. Det är inte vi som pressar andra att agera efter våra övertygelser. Den typen av tråkig politik är det sossar har bäst koll på.

Barbamamma

Länk: https://anarkism.info/2019/08/07/vad-ar-sossigt-egentligen/

Kommentarer

Bra tänkt och bra skrivet.

Staffan / Konst och Politk

den autonoma rörelsen är så sossig att det krävs en sosse för att deklarera att den är död

El morte

Det kom alltså en artikel, baserad på forskning, som hävdade att den utomparlamentariska vänstern ändrat karaktär. På detta har det kommit två motargument på Gatorna av skribenter:

1. Det har inte alls ändrats, och om det har det så är det på grund av "sossar" i rörelsen. Det är är bara bilden som förändrats, eventuellt på grund av artiklar som denna.

2. Det är sant att rörelsen ändrat karaktär, men det är på grund av hårdare repression och inget självvalt.

Till det har jag två funderingar:

1. Varför finns det upprördhet öht om det bara är några akademiker som fått allt om bakfoten? Det verkar orimligt att det är viktigt att sätta dit "sossar" (verkar finnas ngn konflikt dold här, men slipper gärna det). Om rörelsen mår bra och gör rätt saker så spelar det väl ingen roll?

2. Att rörelser ändrar karaktär på grund av att verkligheten ändras är inget konstigt. Oavsett om produktionssätt, repression, sammansättning eller vad som helst förändras så leder det till nya metoder. Men vilken förändring man väljer att göra är ett aktivt val - det finns inget som automatiskt leder till det andra. Att öppna upp och bli fler verkar för mig som en bra motåtgärd till repression. För andra kanske det är att gå under jorden.

Det viktiga för framtiden är att grupper står för sina beslut, och har självförtroende att förklara varför de var kloka. Att enbart försöka leta efter externa orsaker och inre fiender leder ingenstans.

Riri

"De märks när de nostalgiskt beundrar antifascisterna i Spanska inbördeskriget men gråter krokodiltårar när fascister får stryk idag."

Vart inom en utomparlamentarisk vänster har man ett sådant förhållningssätt?
Låter mest som skribentens fantasier.

T3

Vad är det för repression som har drabbat den autonoma vänstern? Förutom RF då, men dom körde ju sitt eget race. Vi var militanta långt efter gbg01 och det var ju bra för oss, fick oss att stadigt växa fram till typ 07-08

El Capitano

Artikelförfattaren menar att många kamrater lämnat den våldsamma aktivismen p.g.a. intensifierad repression. Det kanske stämmer.

Men hur ser då strategin ut för er som vidhåller vid vikten av att upprätthålla den våldsamma konfrontationen som en del av rörelsens standardrepertoir? Vad är motdraget?

En vital rörelse måste kunna anpassa sig efter förändrade omständigheter. Jag menar INTE att den anpassningen borde vara "sossifiering", men att köra på i samma hjulspår och bara bli färre och färre är ju knappast någon trovärdig handlingsplan.


RG

Absolut borde rörelsen ha bred repertoar på vad den gör vid olika tillfällen. Nyckeln ligger i att veta vad som bör göras när. Detta inkluderar en analys av dagens politiska och sociala klimat. En distinktion som kan vara användbar för detta syfte är Gramscis "manöverkrig" och "ställningskrig". Vart befinner vi oss idag?

Att principiellt hålla fast vid en viss form av aktivitet bara för att den aktiviteten möjligen varit dominerande i ett glorifierat förr låter konstigt konservativt.

Kaffemugg

Att principiellt hävda att en rörelse är död bara för att man vill gå vidare politiskt i ett glorifierad framtid låter det som hybris.

AÅA och dess anhängare får gärna överge de aktiviteten och aktionerna som inspirerats från ett glorifierat förr och fortsätta med sin nya politiska målsättningen. Varför behöver man "mörda" en rörelse för att kunna gå vidare?

Den autonoma rörelsen, liksom alla sociala rörelser, går genom perioder. Man skulle kunna lätt relatera dem till de kapitalistiska cirklarna. De går upp och ned!

Varför så mycket stress för att förklara den autonoma rörelsen död just nu? Speciellt från människor som har arbetat hårt och systematiskt för att avradikalisera rörelsen från inuti. Varför vill ni så gärna begrava den också?

Lycka till med er nya verksamhet.

Temugg

”Detta inkluderar en analys av dagens politiska och sociala klimat. En distinktion som kan vara användbar för detta syfte är Gramscis "manöverkrig" och "ställningskrig". Vart befinner vi oss idag?”

Det där låter bra i teorin. Men i praktiken har det nästan alltid inneburit att man har sprungit efter och försökt hindra den verkliga rörelsen från att utvecklas och blomstra. Det är aldrig rätt tid. Ingen vet på förhand när och varför rörelser, kamper och uppror uppstår.

Chokladmugg

@Temugg

Kan du ge några exempel på när AÅA "avradikaliserat rörelsen"?

Accelerera krisen

Kommentera

captcha

Senaste Media

Paris: 5/12 December
S02E07 En rejvare, en lajvare och en crustare går in på en bar by Komintern
Trailer: Projekt riktat mot migrantarbetare 2020
[REPORTAGE] PARIS 16/11/2019 • MANIFESTATION POUR LES 1AN DES #GILETSJAUNES (#ACTE53)
S02E06 LIVE på Syndikalistiskt Forum by Komintern