Jag såg filmen. Jag blev väldigt besviken. Vad är det politiska budskapet egentligen? Att vi måste jobba antifascistiskt? Är detta nyheter? Vem är denna dokumentär gjort för? Är antifascism en kampform eller ett politiskt identitet? Man får känslan att regissören menar det senare. Att vi som politiska subjekt ska definieras utifrån en metod. Antifascismen i Spanien under revolutionen t.ex. gjordes av anarkister, trotskister, stalinister osv. Antifascism är ingen ideologi. Jag är rädd att den borgerliga journalisten har rätt. Rörelsen i Sverige definieras till en stor del av en motaktion och inte av politisk kreativitet som bygger på konkreta ideologiska grunder såsom platformism, federalism, nihilism, marxism, bakunism you name it. Det är så märkligt att det finns flera antifa grupper i landet än politiska organisationer egentligen.
De i Grekland jobbar inte enbart antifascistiskt. De grupperna eller/och fackföreningar som Showan pratar om jobbar med lokala issues i specifika område eller med klasskamp eller med universitet eller med solidaritets arbete eller med självorganiserade projekt såsom sociala centers, kliniker, folkkök, tryckerier osv. Antifascism och militant antifascism dessutom är en viktig komponent och taktik men inte den ideologiska kärnan. Antifascism är ingen ideologi. Det är ju en kampform! Man får känslan att regissören inte pratade med folk som organiserad jobbar antifascistiskt i Aten. Vi har läst om ett väldigt systematiskt och militant arbete som har gjorts i Grekland mest av anarkistiska grupper som jobbar antifascistiskt men inga sådana exempel nämns. Det finns en kort klipp från en antifa motorcykel demo, tror jag, men det nämns inte ens det.
Joel och Liv har rätt. Antifascism är viktig men det finns så mycket annat som är viktig också. Vi kan inte bygga vår utopi enbart på en metod emot nazister. Vi kan inte bygga en rörelse på en reaktion mot kapitalism enbart heller. Det behövs något konstruktivt.
Jag tycker att filmen är naiv och asymmetrisk. Många vänster celebrities från Sverige blandas ihop med några få inte särskilt insatta typer från Aten som gör molotovs on camera!!! Dialektik från Sverige sammanställs med unga killar som tränar kampsport och kastar molotovs till polisen (inget fel på).
ps. jag såg så många gånger mig själv på filmen så jag tänker att be skaparen om royalties :p
ps. 2 "Ingen jävla hjälte" va?