Inlägg

2024-07-14

TÅG TILL INGENSTANS - Ett utrop för världsomfattande aktion och solidaritet mot Norrbotniabanan, Augusti 11-17, 2024!

Det här är ett utrop till aktion mot Norrbotniabanan, en järnväg som just håller på att börja byggas längs svensk-ockuperade Sápmis kust. Det här projektet är en fortsättning på flera hundra års brutal kolonisering av folk och mark i Sápmi. Extraktiva industrier frodas på det ökade trycket på råvaror till följd av den så kallade "gröna omställningen". Detta gör att man kontinuerligt trycker på och betonar vikten och angelägenheten av tåglinjens färdigställande.

Gör det som känns i linje med ditt sätt att agera på. Vill du och din grupp organisera en blockad? Det finns många företagskontor överallt! Kanke vill ni hänga upp en banderoll någonstans, anordna ett zine bord eller ta ett solidaritetsfoto för att öka spridningen? Vi välkomnar din kreativitet och erfarenhet, och hoppas att se många olika tillvägagångssätt på alla möjliga plattformar. Självklart menar vi också attack!

Train to nowhere

FOR ENGLISH: https://de.indymedia.org/node/377193


Varför sikta på denna besten?

Det här är ett utrop till aktion mot Norrbotniabanan, en järnväg som just håller på att börja byggas längs svensk-ockuperade Sápmis kust. Det här projektet är en fortsättning på flera hundra års brutal kolonisering av folk och mark i Sápmi. Extraktiva industrier frodas på det ökade trycket på råvaror till följd av den så kallade "gröna omställningen". Detta gör att man kontinuerligt trycker på och betonar vikten och angelägenheten av tåglinjens färdigställande. Det gör även den svenska staten och EU.

Spåret kommer att användas för både passagerar- och godståg. Men de verkliga anledningarna bakom projektet blir ganska uppenbara när man läser listan över finansiärer, och också genom att läsa Norrbotniabanegruppens projektledare Elisabeth Sinclairs uttalande att "även om persontrafiken mellan de kustnära städerna är viktig så är det godset som är grunden för Norrbotniabanan". I samma anda annonserar Trafikverket att "varje dag skeppas stål motsvarande ett Eiffeltorn från norra Sverige till Europa. Med Norrbotniabanan kommer vi att kunna transportera mycket mer". Därför är signalen tydlig, enligt den svenska infrastrukturministern Tomas Eneroth, att "Norrbotniabanan är en av landets viktigaste satsningar".

Detta sista citat är inte förvånande alls eftersom LKAB, SSAB, Boliden och Sveaskog tillsammans har skrivit ett brev till Trafikverket och regeringen där företagen betonar att "skapande av fortsatt kapacitet och byggandet av en modern kustjärnväg är angeläget för deras verksamheter”.

Med dessa exempel kan vi tydligt se att Norrbotniabanan är en essentiell och brådskande behövd komponent för accelererad exploatering som svenska staten och storföretagen försöker att implementera i norr för den "gröna" kapitalismens sak. Denna högfarts-järnväg skulle kunna fylla upp det glapp som finns i den koloniala infrastrukturen i norr och därför drastiskt öka kapaciteten att transportera ännu större och tyngre mångder av material och gods i en snabbare takt ner till kontinental/västra Europa.

Tills nu har konstruktionsprocessen varit långsam och pausad flera gånger, bland annat för att det har funnits svårigheter med att helt och hållet finansiera bygget. Men, om den blir implementerad, skulle Norrbotniabanan kunna bli en viktig facilitator för den nya våg av grön kolonialism som händer i Sápmi och över hela världen. Detta innebär att alla aktioner riktade emot denna järnväg också är en attack emot hela det koloniala gröntvättade maskineriet.


Ta till aktion

Vi tror att det finns en möjlighet att vinna den kampen om vi breddar våra sätt att attackera på och internationaliserar kampen. Vi vill inte definiera era medel eller eller måltavlor. Gör det som känns i linje med ditt sätt att agera på. Vill du och din grupp organisera en blockad? Det finns många företagskontor överallt! Kanke vill ni hänga upp en banderoll någonstans, anordna ett zine bord eller ta ett solidaritetsfoto för att öka spridningen? Vi välkonar din kreativitet och erfarenhet, och hoppas att se många olika tillvägagångssätt på alla möjliga plattformar.

Självklart måste vi också prata om attack. Att endast agera för att synas and begära saker av de med makt att ta "moraliskt" rätt beslut lämnar oss beroende av deras institutioner och läppservice (eng: lip service). Vi har kommit att se massmobilisering på samma sätt, där ett spel av kvantitet endast siktar på att reformera en liten del av maskineriet. Attack erbjuder mer: ett kvalitativt förhållningssätt utfärdat av några få hängivna individer som är kapabelt att skapa ringar på vattnet. Vi bjuder in er till att underhålla denna idé och refererar till länkar längre ned för inspiration.

Vi skickar ut extra solidaritet och värme gentemot den inspirerande kampen mot Tren Maya - och alla de existerande kamper mot domination och kolonisation över hela paneten!


ÖVERGRIPANDE KONTEXT

Grön kolonialism och accelererad exploatering i svensk-ockuperade Sápmi

Markerna som denna järnväg kommer att skära igenom har många namn. Ett namn är det koloniala namnet "Norrland" vilket är anammat att vara en del av den koloniserande staten Sverige. Ett annat namn är Sápmi använt av Samer. Samer är de traditionellt samisk-talande ursprungsfolken som, tillsammans med andra minoriteter, har befolkat Sápmi under en lång tid. Idag innefattar Sápmi stora norra delar av Norge, Sverige, Finland, och Kolahalvön i Ryssland.

Över de senaste hundra åren har bosättare våldsamt bekämpat mot samerna och andra minoriteter traditionella levnadssätt via religiös indoktrinering, tvångsförflyttningar, barnstölder, förslavning, genom att installera kapitalistiska ekonomier, bjuda in multinationella företag, starta "demokratiska processer" och så klart extrahera råvaror från markerna. Förtrycket har mångsidigt and har många lager värda uppmärksamhet, men här kommer vi främst att fokusera på den materiella aspekten av den koloniala strukturen och den accelererande exploateringen som håller på att utspela sig.

De industriella utvecklingarna i svensk-ockuperade Sápmi måste vara varje teknokrats våta dröm. Området är redan utannonserat som det "Nya Gröna Silicon Valley", mogen med alla de nödvändiga investeringarna och resurserna för den så kallade "gröna omställningen" att manifesteras. Det är svårt att hitta någon annanstans i världen där investeringar av detta omfång görs i denna så kallade gröna sorts infrastruktur. Över 1000 miljarder kronor beräknas investeras i området de kommande årtiondena för att facilitera en explosion av ny infrastruktur. Detta kommer att facilitera mer gruvor, vindturbiner, mega-fabriker och elledningar, snabbare tåglinjer och större vägar över hela regionen.

Vi hoppas att det inte kommer som en överraskning att så kallad förnyelsebar energi teknologier faktiskt är gjorda av något. Vi vägrar att kalla dem vind- och solcells-"parker". Vi vägrar att kalla dem "skogar". De är industrier, fabriker och planteringar. Vindkraft, solkraft, biomassa, är alla bara nya sätt att upprätthålla industri-civilisationens grepp om världen. De är gjorda av cement, stål, koppar, litium och många fler värdefulla metaller från hela världen. Arbetare som sliter för att exploatera resurser användandes energi-intensiva fossilbränsle-maskiner and fabriker för att sen kunna producera en slick och väl-marknadsförd produkt som skapar en illusion av förändring.

Materiell extraktion måste i vissa fall stiga med tusentals procent under de få kommande åren om den globala efterfrågan efter "grön energi" ska kunna mötas. Det är en tävling till toppen, och därför är den "gröna omställningen" ett militariserat proxy-krig av influenser i kampen mellan mäktiga national-stater för kontroll över världens infrastruktur och ekonomi.

Det svenska samhället står som ett exceptionellt exempel på täckmantlar och framgångsrik marknadsföring (precis bakom norrmännen). De mesta av Sveriges skogar är plantage, de mänskliga landskapen är styrda av köpcentrum, och konsument individualism har blivit en del av den nationella stoltheten. Fan, den berömda falu rödfärgen som täcker svenska hus är gjort av en biprodukt från järngruvor, många av dem koloniala och genocidala projekt i Sápmi.

Den så kallade "gröna omställningen" är blott en fortsättning på en väldigt gammal berättelse av kolonialism, men nu inlindad i en kappa av gröna lögner som håller på att trycka gasen i botten.


VILKA ÄR "VI" ENS?

Den här kommunikén har skrivits av en lös grupp av folk som ett resultat av en större konversation. De flesta av oss som bestämde att skriva det här är icke-ursprungsfolk. Några av oss identifierar oss som anarkister. Vi delar alla önskan att avveckla system av domination och förstörelse, som de vi nu kan se forserar kolonial plundring av Sápmi.

Vi har hittat våra egna anledningar till att agera och bjuder in läsaren att göra det samma. Kom fram till vem du är, varför de gör det du gör och kom inte springandes här för att vara en räddare.

Vi vill inte tala för samer, romantisera urfolks sätt att leva på, eller tokenisera deras kamper till våra egna. Vi stöttar samiska anspråk på autonomi och frihet, and siktar på att förstå och lyfta fram deras historia som har raderats eller försökts att raderas. Vi hoppas och strävar efter samarbeten och korsande stigar, men vi har inga tvivel i våra egna anledningar att motsätta oss denna pågående våldsamma extraktivism och omättliga förstörelse som (icke-urfolks) medkämpar (eng: "accomplices"). Vi tror, enkelt sagt, att vi borde alla arbeta tillsammans därför att allas frigörelse sitter ihop.

Snälla överväg denna väldigt korta notis, och läs mer om ursprungsfolks och anarkistisk kritik av aktivism i vår resurssektion.


MER INFO OM TÅGLINJEN

Generellt: Norrbotniabanan är en planerad 270 kilometer hög-farts tåglinje längs med kusten mellan Umeå och Luleå. Det är Trafikverket som kommer att vara ansvariga för utförandet. Arbete inkluderar också anläggandet av 550 kilometer vägar, inklusive både allmänna vägar och servicevägar, och ungefär 250 broar. Resecentrum är planerade i Skellefteå, Piteå och Luleå, och regionala tågstationer i Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske.

Effekt på renskötseln: Tågrälsen kommer att plöja igenom renbetesområdena av 15 samebyar och därmed skära av och störa viktiga vinterbetesland. Detta kombinerat med alla andra industriella inkräkanden på deras marker skulle vara förödande for renskötarna.

Konstruktion start: 2018. Helt oförvånansvärt nekades alla överklaganden gjorda av några av de påverkade samebyarna mot Norrbotniabanans dragning mellan Dåva och Skellefteå av regeringen i januari 2024. Byggandet av denna sträcka påbörjades under våren 2024.

Färdig: Avdelningen Umeå-Dåva är typ klar och kommer att öppnas för trafik under 2024. Förlängningen från Dåva till Skellefteå förväntas öppna för trafik 2030.

Kostnad: Kostnaden för projektet beräknas till ungefär 40 miljarder kr vid 2021's prisnivåer.


Direkta finansiärer av tågbanan:

  • SSAB: en svensk stålproducent också aktiv i så kallade USA som SSAB Americas och som Rautaruukki i Finland. Dess största aktieägare är den finska regeringen och LKAB.
  • LKAB: ett statligt ägt svenskt gruvbolag som förser 80 % av Europas järnmalm med många underleverantörer och förädlingsfabriker runtom och utanför Europa.
  • Boliden AB: ett svenskt multinationellt metall-, gruv-, och smältningsföretag känt för att orsaka miljökatastrofer i Spanien och Chile, och för att förorätta folk som protesterar.
  • SCA: ett svenskt timmer, massa och papperstillverkare som exporterar trämassa till Europa och Nordamerika.
  • Smurfit Kappa: ett irländskt packeteringsföretag med underleverantörer över hela Europa.
  • Northvolt: en svenskn batteriutvecklare och företag som specialiserar sig på litiumjon batterier för elbilar, grundat av två Tesla chefer. Northvolt äger en batterifabrik i Skellefteå, planerad att bli kopplad till tågbanan. En stor del av litiumet är planerat att komma från gruvor i Portugal, vilket skulle vara förödande för många lokalsamhällen på landet där.
  • Billerud: en svensk massa- och papperstillverkare med bruk i Sverige, Finland och USA.
  • Svenska staten, lokala kommuner och EU.


Andra (transnationella) företag involverade:

  • AECOM: ett globalt infrastruktur konsultbolag ansvariga för den detaljerade designen för de 30 km järnvägsräls som planeras byggas mellan Gryssjön och Robertsfors.
  • Sweco: ett tekniskt konsultbolag baserat i Sverige som belönades med två kontrakt värda Skr200m för att planera två 33km sträckor mellan Sundback och Gryssjön, och Bureå och Södra Tuvan.
  • Tyrens: svenskt konsultbolag som getts förtroende att förbereda en järnvägsplan och associerade projektdokument för början av tågbanans sträckning.
  • FOLKBRO: en oberoende, multi-disciplinär ingengörsbolag som kommer att se över kostnadsberäkningar och livscykelskostanalyser.
  • Implenia AG: kontruktionen av Ersmarkstunneln (1,6km) mellan Fäbodberget och Ersmarksberget, samt även en servicetunnel, cementstrukturer, avfallsvattenhanteringssystem, och dräneringsmattor. Lokaliserade i Schweitz.
  • Sveaskog: Sveriges största skogsägare. Säljer timmer, massa, och biobränsle och skulle profitera från tågbanan (som de uttalade i det gemensamma brevet).


EXTRA RESURSER & LÄNKAR

<u>STRATEGI</u><u>SKA DISKUSSIONER OM ATTACK</u>


<u>INSPIR</u><u>ERANDE KAMPER</u>

Svenska Northvolt i Montérégie (tyska)

https://switchoff.noblogs.org/post/2024/05/07/doppelter-angriff-auf-geplante-batteriefabrik/#more-940

https://switchoff.noblogs.org/post/2024/01/29/sabotage-auf-dem-northvolt-gelaende-bewaffnung-des-waldes/

Mot litiumgruvorna i Barroso (portugisiska)

NO TAV

https://www.infoaut.org/english/a-short-intro-to-the-no-tav-movement

https://www.notav.info/ (italienska)

No Al Tren Maya solidaritetsaktion i Berlin

https://actforfree.noblogs.org/2022/04/01/berlin-germany-sabotage-of-rail-traffic-against-tesla-the-war-and-the-tren-maya/

<u>
</u>

<u>O</u><u>M ATT VARA EN ICKE-URSPRUNGSFOLKS MEDKÄMPE ("ACCOMPLICE")</u>

  • Accomplices Not Allies, Indigenous Action
  • Water falling on Granite

<u>
</u>

<u>O</u><u>M RÅDANDE SAMISKA KAMPER</u>

  • Liberating Sápmi: Indigenous Resistance in Europe's Far North, Gabriel Kuhn PM Press 2020

<u>
</u>

<u>OM</u><u> GRÖNA LÖGNER OCH AKTIVISM</u>

Anonym

Länk: https://de.indymedia.org/node/377193

Kommentarer

Sverige är en imperialism i norra Norrland. Skåningar är ett eget folk, mer likt danskarna men de är inte danskar. Sverige är enbart Götaland, Svealand och Uppland. Primitivism har förståss delat anarkismen. Men alla kan enas mot den extrema miljöförstöringen. Den gamla antikärnkraftrörelsen kan inte acceptera ert ogillade av vindkraft mer än att vindkraften måste vara så lokal som möjligt undantaget havsbaserad vindkraftsparker. Alla som är emot vindkraft som sådan ses av den äldre miljörörelsen som ett bevarande av kärnkraften. Det är bara och vänta i 25 år så är vi döda. Batteridrivna bilar är fel. E-bränsle har nackdelar men för att ha nått alternativ så är E-bränsle att föredra.

64-åringen.

64-åringen: Tycker du principen "ett folk, en nation" är bra? Eller kan vi kanske sluta oss till att det är etnonationalism att tycka att människor ska bo på en viss landyta bara för att de tillhör en viss etnicitet? Om det inte stämmer när nazister säger det om migranter som flytter till Sverige, hur kan då anarkister och vänstermänniskor argumentera för samma sak när det kommer till samer eller annan ursprungsbefolkningen?

Innan någon nu kommer med motargumentet att det är skillnad mellan exemplen så har jag alltså inte argumenterat för att det inte finns maktskillnader att beakta mellan olika etniciteter eller att vi kan bortse från de materiella förhållandena. Mitt argument är mot den nationalism som smugglas in bakvägen av diverse dekoloniala strömningar genom att de hävdar vissa folks rätt till vissa territorier på bakgrund av deras blodsrätt.

Hob med kniv

Jag kan hålla med om kritiken mot kapitalismen och den "gröna" omställningen men kommer aldrig begripa den där idén om att en viss etnicitet ger någon en rätt till en geografisk yta. Känns som en idé som snarare hör hemma långt ute på högerkanten.

Jöcke

Om Svealand invaderar Norrland och bär iväg med mineralerna så tycker jag att folket i Norrland har äganderätten till mineralerna. Då blir Norrland ett etniskt område till de som bott där i alla tider och då tillfaller äganderätten till mineralerna dem.

Anarkismen från förr (och nu) erkänner inte nationer eller inte nationsgränser. Men det skiter sig om de som bott i det geografiska området i generationer inte automatiskt har äganderätten till naturtillgångarna 🍄‍🟫 utan Svearna kan vara med och bestämma om naturtillgångarna. Samefolket är kollektivt ägarna till norra Norrland på grund att de bott där i generationer, de har ett land, det borde vara deras nation.

Jag ogillar debatter utan alla kan lägga fram sin motåsikt och argumentera för den en (1) gång. Således får detta vara min slutreplik.

64-åringen.

Kommentera

captcha