2024-07-14
TÅG TILL INGENSTANS - Ett utrop för världsomfattande aktion och solidaritet mot Norrbotniabanan, Augusti 11-17, 2024!
Det
här är ett utrop till aktion mot Norrbotniabanan, en järnväg som just
håller på att börja byggas längs svensk-ockuperade Sápmis kust. Det här
projektet är en fortsättning på flera hundra års brutal kolonisering av
folk och mark i Sápmi. Extraktiva industrier frodas på det ökade trycket
på råvaror till följd av den så kallade "gröna omställningen". Detta
gör att man kontinuerligt trycker på och betonar vikten och
angelägenheten av tåglinjens färdigställande.
Gör
det som känns i linje med ditt sätt att agera på. Vill du och din grupp
organisera en blockad? Det finns många företagskontor överallt! Kanke
vill ni hänga upp en banderoll någonstans, anordna ett zine bord eller
ta ett solidaritetsfoto för att öka spridningen? Vi välkomnar din
kreativitet och erfarenhet, och hoppas att se många olika
tillvägagångssätt på alla möjliga plattformar. Självklart menar vi också attack!
FOR ENGLISH: https://de.indymedia.org/node/377193
Varför sikta på denna besten?
Det
här är ett utrop till aktion mot Norrbotniabanan, en järnväg som just
håller på att börja byggas längs svensk-ockuperade Sápmis kust. Det här
projektet är en fortsättning på flera hundra års brutal kolonisering av
folk och mark i Sápmi. Extraktiva industrier frodas på det ökade trycket
på råvaror till följd av den så kallade "gröna omställningen". Detta
gör att man kontinuerligt trycker på och betonar vikten och
angelägenheten av tåglinjens färdigställande. Det gör även den svenska
staten och EU.
Spåret
kommer att användas för både passagerar- och godståg. Men de verkliga
anledningarna bakom projektet blir ganska uppenbara när man läser listan
över finansiärer, och också genom att läsa Norrbotniabanegruppens
projektledare Elisabeth Sinclairs uttalande att "även om persontrafiken
mellan de kustnära städerna är viktig så är det godset som är grunden
för Norrbotniabanan". I samma anda annonserar Trafikverket att "varje
dag skeppas stål motsvarande ett Eiffeltorn från norra Sverige till
Europa. Med Norrbotniabanan kommer vi att kunna transportera mycket
mer". Därför är signalen tydlig, enligt den svenska
infrastrukturministern Tomas Eneroth, att "Norrbotniabanan är en av landets viktigaste satsningar".
Detta
sista citat är inte förvånande alls eftersom LKAB, SSAB, Boliden och
Sveaskog tillsammans har skrivit ett brev till Trafikverket och
regeringen där företagen betonar att "skapande av fortsatt kapacitet och byggandet av en modern kustjärnväg är angeläget för deras verksamheter”.
Med
dessa exempel kan vi tydligt se att Norrbotniabanan är en essentiell
och brådskande behövd komponent för accelererad exploatering som svenska
staten och storföretagen försöker att implementera i norr för den
"gröna" kapitalismens sak. Denna högfarts-järnväg skulle kunna fylla upp
det glapp som finns i den koloniala infrastrukturen i norr och därför
drastiskt öka kapaciteten att transportera ännu större och tyngre
mångder av material och gods i en snabbare takt ner till
kontinental/västra Europa.
Tills
nu har konstruktionsprocessen varit långsam och pausad flera gånger,
bland annat för att det har funnits svårigheter med att helt och hållet
finansiera bygget. Men, om den blir implementerad, skulle
Norrbotniabanan kunna bli en viktig facilitator för den nya våg av grön
kolonialism som händer i Sápmi och över hela världen. Detta innebär att
alla aktioner riktade emot denna järnväg också är en attack emot hela
det koloniala gröntvättade maskineriet.
Ta till aktion
Vi
tror att det finns en möjlighet att vinna den kampen om vi breddar våra
sätt att attackera på och internationaliserar kampen. Vi vill inte
definiera era medel eller eller måltavlor. Gör det som känns i linje med
ditt sätt att agera på. Vill du och din grupp organisera en blockad?
Det finns många företagskontor överallt! Kanke vill ni hänga upp en
banderoll någonstans, anordna ett zine bord eller ta ett
solidaritetsfoto för att öka spridningen? Vi välkonar din kreativitet
och erfarenhet, och hoppas att se många olika tillvägagångssätt på alla
möjliga plattformar.
Självklart
måste vi också prata om attack. Att endast agera för att synas and
begära saker av de med makt att ta "moraliskt" rätt beslut lämnar oss
beroende av deras institutioner och läppservice (eng: lip service).
Vi har kommit att se massmobilisering på samma sätt, där ett spel av
kvantitet endast siktar på att reformera en liten del av maskineriet.
Attack erbjuder mer: ett kvalitativt förhållningssätt utfärdat av några
få hängivna individer som är kapabelt att skapa ringar på vattnet. Vi
bjuder in er till att underhålla denna idé och refererar till länkar
längre ned för inspiration.
Vi
skickar ut extra solidaritet och värme gentemot den inspirerande kampen
mot Tren Maya - och alla de existerande kamper mot domination och
kolonisation över hela paneten!
ÖVERGRIPANDE KONTEXT
Grön kolonialism och accelererad exploatering i svensk-ockuperade Sápmi
Markerna
som denna järnväg kommer att skära igenom har många namn. Ett namn är
det koloniala namnet "Norrland" vilket är anammat att vara en del av den
koloniserande staten Sverige. Ett annat namn är Sápmi använt av Samer.
Samer är de traditionellt samisk-talande ursprungsfolken som,
tillsammans med andra minoriteter, har befolkat Sápmi under en lång tid.
Idag innefattar Sápmi stora norra delar av Norge, Sverige, Finland, och
Kolahalvön i Ryssland.
Över
de senaste hundra åren har bosättare våldsamt bekämpat mot samerna och
andra minoriteter traditionella levnadssätt via religiös indoktrinering,
tvångsförflyttningar, barnstölder, förslavning, genom att installera
kapitalistiska ekonomier, bjuda in multinationella företag, starta
"demokratiska processer" och så klart extrahera råvaror från markerna.
Förtrycket har mångsidigt and har många lager värda uppmärksamhet, men
här kommer vi främst att fokusera på den materiella aspekten av den
koloniala strukturen och den accelererande exploateringen som håller på
att utspela sig.
De
industriella utvecklingarna i svensk-ockuperade Sápmi måste vara varje
teknokrats våta dröm. Området är redan utannonserat som det "Nya Gröna
Silicon Valley", mogen med alla de nödvändiga investeringarna och
resurserna för den så kallade "gröna omställningen" att manifesteras.
Det är svårt att hitta någon annanstans i världen där investeringar av
detta omfång görs i denna så kallade gröna sorts infrastruktur. Över
1000 miljarder kronor beräknas investeras i området de kommande
årtiondena för att facilitera en explosion av ny infrastruktur. Detta
kommer att facilitera mer gruvor, vindturbiner, mega-fabriker och
elledningar, snabbare tåglinjer och större vägar över hela regionen.
Vi hoppas att det inte kommer som en överraskning att så kallad förnyelsebar energi teknologier faktiskt är gjorda av något.
Vi vägrar att kalla dem vind- och solcells-"parker". Vi vägrar att
kalla dem "skogar". De är industrier, fabriker och planteringar.
Vindkraft, solkraft, biomassa, är alla bara nya sätt att upprätthålla
industri-civilisationens grepp om världen. De är gjorda av cement, stål,
koppar, litium och många fler värdefulla metaller från hela världen. Arbetare som sliter för att exploatera resurser användandes
energi-intensiva fossilbränsle-maskiner and fabriker för att sen kunna
producera en slick och väl-marknadsförd produkt som skapar en illusion
av förändring.
Materiell
extraktion måste i vissa fall stiga med tusentals procent under de få
kommande åren om den globala efterfrågan efter "grön energi" ska kunna
mötas. Det är en tävling till toppen, och därför är den "gröna
omställningen" ett militariserat proxy-krig av influenser i kampen
mellan mäktiga national-stater för kontroll över världens infrastruktur
och ekonomi.
Det
svenska samhället står som ett exceptionellt exempel på täckmantlar och
framgångsrik marknadsföring (precis bakom norrmännen). De mesta av
Sveriges skogar är plantage, de mänskliga landskapen är styrda av
köpcentrum, och konsument individualism har blivit en del av den
nationella stoltheten. Fan, den berömda falu rödfärgen som täcker
svenska hus är gjort av en biprodukt från järngruvor, många av dem
koloniala och genocidala projekt i Sápmi.
Den
så kallade "gröna omställningen" är blott en fortsättning på en väldigt
gammal berättelse av kolonialism, men nu inlindad i en kappa av gröna
lögner som håller på att trycka gasen i botten.
VILKA ÄR "VI" ENS?
Den
här kommunikén har skrivits av en lös grupp av folk som ett resultat av
en större konversation. De flesta av oss som bestämde att skriva det
här är icke-ursprungsfolk. Några av oss identifierar oss som anarkister.
Vi delar alla önskan att avveckla system av domination och förstörelse,
som de vi nu kan se forserar kolonial plundring av Sápmi.
Vi
har hittat våra egna anledningar till att agera och bjuder in läsaren
att göra det samma. Kom fram till vem du är, varför de gör det du gör
och kom inte springandes här för att vara en räddare.
Vi
vill inte tala för samer, romantisera urfolks sätt att leva på, eller
tokenisera deras kamper till våra egna. Vi stöttar samiska anspråk på
autonomi och frihet, and siktar på att förstå och lyfta fram deras
historia som har raderats eller försökts att raderas. Vi hoppas och
strävar efter samarbeten och korsande stigar, men vi har inga tvivel i
våra egna anledningar att motsätta oss denna pågående våldsamma
extraktivism och omättliga förstörelse som (icke-urfolks) medkämpar (eng: "accomplices"). Vi tror, enkelt sagt, att vi borde alla arbeta tillsammans därför att allas frigörelse sitter ihop.
Snälla överväg denna väldigt korta notis, och läs mer om ursprungsfolks och anarkistisk kritik av aktivism i vår resurssektion.
MER INFO OM TÅGLINJEN
Generellt: Norrbotniabanan
är en planerad 270 kilometer hög-farts tåglinje längs med kusten mellan
Umeå och Luleå. Det är Trafikverket som kommer att vara ansvariga för
utförandet. Arbete inkluderar också anläggandet av 550 kilometer vägar,
inklusive både allmänna vägar och servicevägar, och ungefär 250 broar.
Resecentrum är planerade i Skellefteå, Piteå och Luleå, och regionala
tågstationer i Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske.
Effekt på renskötseln: Tågrälsen
kommer att plöja igenom renbetesområdena av 15 samebyar och därmed
skära av och störa viktiga vinterbetesland. Detta kombinerat med alla
andra industriella inkräkanden på deras marker skulle vara förödande for
renskötarna.
Konstruktion start: 2018. Helt
oförvånansvärt nekades alla överklaganden gjorda av några av de
påverkade samebyarna mot Norrbotniabanans dragning mellan Dåva och
Skellefteå av regeringen i januari 2024. Byggandet av denna sträcka
påbörjades under våren 2024.
Färdig: Avdelningen
Umeå-Dåva är typ klar och kommer att öppnas för trafik under 2024.
Förlängningen från Dåva till Skellefteå förväntas öppna för trafik 2030.
Kostnad: Kostnaden för projektet beräknas till ungefär 40 miljarder kr vid 2021's prisnivåer.
Direkta finansiärer av tågbanan:
- SSAB: en
svensk stålproducent också aktiv i så kallade USA som SSAB Americas och
som Rautaruukki i Finland. Dess största aktieägare är den finska
regeringen och LKAB.
- LKAB: ett
statligt ägt svenskt gruvbolag som förser 80 % av Europas järnmalm med
många underleverantörer och förädlingsfabriker runtom och utanför
Europa.
- Boliden AB: ett
svenskt multinationellt metall-, gruv-, och smältningsföretag känt för
att orsaka miljökatastrofer i Spanien och Chile, och för att förorätta
folk som protesterar.
- SCA: ett svenskt timmer, massa och papperstillverkare som exporterar trämassa till Europa och Nordamerika.
- Smurfit Kappa: ett irländskt packeteringsföretag med underleverantörer över hela Europa.
- Northvolt: en
svenskn batteriutvecklare och företag som specialiserar sig på
litiumjon batterier för elbilar, grundat av två Tesla chefer. Northvolt
äger en batterifabrik i Skellefteå, planerad att bli kopplad till
tågbanan. En stor del av litiumet är planerat att komma från gruvor i
Portugal, vilket skulle vara förödande för många lokalsamhällen på
landet där.
- Billerud: en svensk massa- och papperstillverkare med bruk i Sverige, Finland och USA.
- Svenska staten, lokala kommuner och EU.
Andra (transnationella) företag involverade:
- AECOM: ett
globalt infrastruktur konsultbolag ansvariga för den detaljerade
designen för de 30 km järnvägsräls som planeras byggas mellan Gryssjön
och Robertsfors.
- Sweco: ett
tekniskt konsultbolag baserat i Sverige som belönades med två kontrakt
värda Skr200m för att planera två 33km sträckor mellan Sundback och
Gryssjön, och Bureå och Södra Tuvan.
- Tyrens: svenskt
konsultbolag som getts förtroende att förbereda en järnvägsplan och
associerade projektdokument för början av tågbanans sträckning.
- FOLKBRO: en oberoende, multi-disciplinär ingengörsbolag som kommer att se över kostnadsberäkningar och livscykelskostanalyser.
- Implenia AG: kontruktionen
av Ersmarkstunneln (1,6km) mellan Fäbodberget och Ersmarksberget, samt
även en servicetunnel, cementstrukturer, avfallsvattenhanteringssystem,
och dräneringsmattor. Lokaliserade i Schweitz.
- Sveaskog: Sveriges
största skogsägare. Säljer timmer, massa, och biobränsle och skulle
profitera från tågbanan (som de uttalade i det gemensamma brevet).
EXTRA RESURSER & LÄNKAR
<u>STRATEGI</u><u>SKA DISKUSSIONER OM ATTACK</u>
<u>INSPIR</u><u>ERANDE KAMPER</u>
Svenska Northvolt i Montérégie (tyska)
https://switchoff.noblogs.org/post/2024/05/07/doppelter-angriff-auf-geplante-batteriefabrik/#more-940
https://switchoff.noblogs.org/post/2024/01/29/sabotage-auf-dem-northvolt-gelaende-bewaffnung-des-waldes/
Mot litiumgruvorna i Barroso (portugisiska)
NO TAV
https://www.infoaut.org/english/a-short-intro-to-the-no-tav-movement
https://www.notav.info/ (italienska)
No Al Tren Maya solidaritetsaktion i Berlin
https://actforfree.noblogs.org/2022/04/01/berlin-germany-sabotage-of-rail-traffic-against-tesla-the-war-and-the-tren-maya/
<u>
</u>
<u>O</u><u>M ATT VARA EN ICKE-URSPRUNGSFOLKS MEDKÄMPE ("ACCOMPLICE")</u>
- Accomplices Not Allies, Indigenous Action
<u>
</u>
<u>O</u><u>M RÅDANDE SAMISKA KAMPER</u>
- Liberating Sápmi: Indigenous Resistance in Europe's Far North, Gabriel Kuhn PM Press 2020
<u>
</u>
<u>OM</u><u> GRÖNA LÖGNER OCH AKTIVISM</u>
Anonym
Länk: https://de.indymedia.org/node/377193