Inlägg

2017-02-08

Svar på "Använd Signal"

Rekommendationen att använda Signal är väl menad och jag vill inte alls fördöma det men kan samtidigt inte låta det passera utan kritik. Det är uppenbart att de flesta är som besatta av sina telefoner och bär med sig dem vart de än går, vad de än gör, och därför är uppmaningen rimlig. Men för en som helst går en dag utan att ha telefonen i fickan, som varken har smartphone eller appar; en som är uppvuxen med självklarheten i att om en planerar att begå brott eller bara vill ducka övervakning, så utelämnas all form av modern teknologi från situationen; så är det chockerande att folk envisas med att ha med sig telefoner i situationer där de eller andra kan tänkas begå brott. Smartphone eller ej, är ett personligt val men jag skulle vilja påstå att ha med sig en telefon på en demonstration, aktion eller dylikt, är okamratligt. Du kan inte garantera att din telefon inte använts mot dig och dina kamrater...

Det som idag kommuniceras krypterat, kan mycket väl bli dekrypterat av fienden inom några år och komma tillbaka då för att bita dig i röven. Allt som avslöjar din position kan användas mot dig. Osv...

Använd för all del signal men låt er inte luras till att känna er säkra. Det säkraste är att lämna mobilen hemma. För självständigheten och hälsans skull, gärna oftare än när brott ska begås...


Kamratligen,

en av den gamla skolan.

Paranoid och teknologikritisk

Kommentarer

Hej,

Egentligen håller jag helt och hållet med dig. Problemet är att folk använder sig av telefoner. Det är ett faktum. Folk använder sig av sina telefoner på ett helt okritiskt sätt. De flesta, även kamrater, är besatta av sociala medier. Signal erbjuder åtminstone hyfsad säkerhet men som du helt korrekt skriver är det inte 100% säkert. Tack för inlägget, det var uppskattad kritik.

Den paranoida

På större protester, aktionsdagar osv är det ett måste att åtminstone nån i vängruppen har en telefon och då är signal absolut det bästa man kan använda för att kommunicera med andra. Bäst vore om man då hade en burner och kontantkort så det blir fullt anonymt men det blir rätt så dyrt snabbt. Dock om man inte gör något allvarligt så tycker jag man kan lätt använda samma telefon ett flertal gånger.

Som du sa "allt som avslöjar din position kan användas mot dig" så jag gillar inte heller att kamrater tar sina egna telefoner med sig på aktioner för det kommer att avslöja att dom varit på plats. Och det hjälper inte att man byter bara sim-kortet för snutarna använder telefonens imei för positionsbestämning.

Robotkin

Kommentera

captcha