Inlägg

2023-08-13

Staffan på Facebook.

Krönikan 13-14/8 2023. Konstens frihet.

Världen: Colombias Gustavo Petros första år: social och miljömässig rättvisa. Att garantera gratis högre utbildning, jordbruksreform, återupptagna förbindelser med Venezuela och ett försök att reformera hälso- och sjukvård, arbetslagstiftning och pensioner är en stark början (Morning Star).

Sverige: 17 augusti, 18:00 på Syndikalistiskt Forum, Göteborg: Ett samtal om "Den Gyllene Flottans seglats". Yes! Dina lokala avgrundsradikaler tjuvstartar hösten med ett samtal om den legendariska situationistgruppen Gyllene Flottan och dess föregångare, Libertad. Den Gyllene Flottans seglats är den första skildringen av grupperna och tillsammans med bokens författare, Alexander Ekelund, så går vi igenom en okänd del av svensk arbetarrörelsehistoria samt en mycket saknad pusselbit i historieskrivningen om den Situationistiska Internationalen. Jag har läst boken och den är helt suverän!

Boktips: Strandberg/West/Wikström: Kritik av konstens frihet. En motrapport (1/21 Press). Jag har också precis läst om Moebius underbara serieverk ”Edenas Trädgård” och letar nu efter P J Farmers ”Flodvärlden” (1974) som den relaterar till. Science fiction när den är som bäst.

Citatet: ”Jag accepterar inte det onda. Människan är perfekt. Själen kan inte förtappas. Det går framåt … Hittills har man skildrat olyckan bara för att inge skräck och medlidande. Jag har skildrat lyckan för att väcka deras motsats.” — Comte de Lautréamont (1846-1870) fransk poet.

Staffan Jacobson

Kommentera

captcha