Inlägg

2017-11-12

Samordningen mot våldsbejakande extremism totalmisslyckas: NMR-naziser hoppar av via AFA

NMR-nazisten Martin fick ingen hjälp från kommunen när han ville hoppa av. Då vände han sig istället till radikalvänstern och AFA som hjälpte honom bort från den nazistiska sekten.

Från att förra Alliansregeringen under Birgitta Olssons ledning instiftade den så kallade ”Samordnaren mot våldsbejakande extremism”, har projektet kommit att kosta skattebetalarna tiotals miljoner. Men vad har skattebetalarna egentligen fått tillbaka? När det gäller kampen mot den våldsutövande högern verkar det inte vara mycket – åtminstone inte i Värnamo kommun. När NMR-avhopparen Martin Karlsson sökte hjälp hos kommunen för att lämna NMR fick han ingen hjälp. Då vände han sig istället till den öppet militanta antifascisterna i AFA – Antifascistisk Aktion.

I en längre intervju i Dagens Nyheter berättar NMR-avhopparen Martin Karlsson om sina erfarenheter av Nordiska Motståndsrörelsen och nazismen. När journalisten Alexandra Pascalidou frågar Martin Karlsson om han fick någon hjälp med att hoppa av den sektliknande nazistorganisationen svarar han att han fick hjälp av Antifascistisk Aktion.

– Jag ringde kommunen. De sa att de inte har någon plan för avhoppare. De brydde sig inte ett skit. Så jag mejlade Afa (Antifascistisk aktion) och sa att det inte fanns någon hjälp att få i den här skithålan. De erbjöd mig att tala med en annan avhoppare. Sen ringde jag psykvården och fick träffa en psykolog, säger Martin Karlsson till Dagens Nyheter.

När Pascalidou frågar varför det just var AFA som han hörde av sig till svarar Karlsson att AFA är de enda som varit konsekventa.

– De var de enda som kallat mig idiot. Konsekvent. Ingen hade någonsin satt en gräns för mig eller försökt sätta stopp. Människor är så jävla rädda att säga att du gör fel som är nazist. Hade någon när jag var 16 år sagt ”för helvete Martin” tror jag aldrig att jag hade radikaliserats.

Redan 2015 kunde VN berätta att Värnamo saknade handlingsplaner mot extremister. I februari tidigare i år intervjuade tidningen kommunens ansvariga politiker och kunde konstatera att någon handlingsplan fortfarande inte hade tagits fram.

VN frågade ansvariga i kommunen om det inte var att betrakta som ett misslyckande att det inte finns någon handlingsplan.

— Det skulle jag inte vilja säga. Olika kommuner har valt olika vägar. Vi är många tjänstemän som har blivit klokare i ämnet, svarade Sara Sandström som är trygghets- och beredskapshandläggare för räddningstjänsten i Värnamo kommun, till VN.

Källa: Dagens NyheterVärnamo Nyheter

Aktuellt Fokus

Länk: https://aktuelltfokus.se/samordningen-mot-valdsbejakande-extremism-totalmisslyckas-nmr-naziser-hoppar-av-via-afa/

Kommentera

captcha