2017-03-14
Reflektion kring attacker mot nattvandrare i Östersund
Detta
är inte på något sätt ett försök att föra
någons talan. Detta är bara lite oljud, lite dissonans,
bland de harmoniska toner som håller oss trollbundna av detta
samhälles framfart.
Igår
kväll ska, enligt diverse medierapporter, en grupp ungdomar ha
attackerat en bostad tillhörandes en nattvandrare i Östersund. Vid
halv tio-tiden ska ungdomarna, maskerade, ha kastat snöbollar och
isflak på nattvandrarens fönsterruta. Nattvandraren skulle då ha
kommit ut och angriparna ska ha flytt platsen. Vid halv två-tiden på
natten ska de (eller andra) dock ha kommit tillbaka och denna gång
skjutit raketer mot bostaden. Snuten har avfärdat attacken som
”vanligt ofog” och tror inte att det har något med
nattvandrarens ärofyllda uppdrag att göra. Nattvandraren själv är
dock övertygad om att det handlar om just dennes försök till
upprätthållande av lag och ordning, moral och trygghet.
Nattvandraren hävdade att
det var femte gången som attacker riktats mot den och dess hem. En
kan tänka sig att det var nattvandrarens tjat och påstådda
iakttagelse, som till slut ledde till att snuten nu ska ta in en
misstänkt ungdom till förhör angående händelsen. Ingen blev dock
gripen i samband med attacken. Med
anledningen av attacken avbröts på obestämd tid all
nattvandring av gruppen Nattvandring.nu.
Så,
varför ägna denna händelse någon uppmärksamhet, när inte
ens snuten verkar intressera sig för sina medbrottslingars hälsa
och välfärd? För mig är det viktigt att poängtera nattvandrarnas
roll i samhället och att försvara en attack mot dem. Speciellt när
media intervjuar välanpassade skolungdomar och andra, som antingen
verkligen känner sig tryggare med nattvandrare eller som bara vill
få chansen att säga något meningslöst i massmedia; intervjuer för
att visa hur barbariskt det är, att angripa en moralens väktare.
Lite
kort om nattvandraren. De lever på de flesta orter i hela landet.
Ibland,
oftast på landsbygden eller i villaområden, går de att upptäcka i
skepnad av en aktiv grannsamverkan. När
de påträffas, är det nästan alltid i flock. Av
den gula dräkten att döma är de alla könsneutrala men
huvudbonader och skodon
kan variera efter lokala temperatur- och klimatskillnader. De
kännetecknas av en stark moralisk värdegrund där ordet ”trygghet”
utgör ledordet men där definitionen av ordet är svårt att tyda.
Det verkar oftast röra sig
om den vita kärnfamiljens trygghet eller i vart fall alla som
strävar efter just den levnadsmodellen. Alla civila hot mot
samhället, i vilket kärnfamiljen är grundstenen, är hot som
nattvandraren ser som sin uppgift att förebygga. Ett drömscenario
för nattvandraren är villakvarter där småfamiljer spatserar på
eftermiddagen, efter att söndagssteken spisats. Måndagsmorgnar där
varje bil eller cykel lämnar carporten för att fara till jobbet.
Barn och ungdomar går till skolan. Äldre ungdomar läser vid
universitet eller om de är mindre bemedlade, så utför de något av
de stadigt minskande manuella arbeten som någon ändå måste göra.
På kvällarna lyser TV-skärmarna i varje fönster och endast
hundägarna och de som arbetar nattskift lämnar huset efter
kvällsmaten.
Nattvandraren är seglivad och
starkt motiverad av sin höga
moral. Som vi kan se i gårdagens attack: attackeras en, så kommer
nästa flock till undsättning, även om det är en annan flock. I
Östersund utlovade en annan nattvandrargrupp, Gå för en goare
stad, att med anledning av det skedda, så kommer de att patrullera
extra i det berörda området. Nattvandraren upprätthåller gärna, tillsammans med andra strukturer, patriarkala strukturer. Ofta i form av att agera ridderligt och gentlemannaaktigt. Det förekommer också ofta att nattvandrarna agerar "faderligt" gentemot yngre personer, som enligt dem saknar en skyddande man eller en fadersgestalt. Men då endast för att hjälpa personen att bete sig som en korrekt pojke/flicka/man/kvinna. På vissa platser agerar de också, sällan offentligt uttalat, som ett inre försvar av ett "ariskt Sverige", där främst manspersoner som inte passar in i deras normer, konfronteras om de umgås med fel person, beter sig osedligt eller "verkar ha något fuffens för sig." De kan säkert ha förhindrat flera hemska upplevelser för många men bara för att möjliggöra desto fler någon annanstans...
Om
en, som jag, har svårt att leva ett gott liv enligt ens behov och
begär, vid sidan av och ännu
mindre under, detta samhälles moral och värdegrunder; dess fysiska
strukturer och ständiga reproduktion av sig själv med oss som sina
verktyg; så är det svårt att betrakta nattvandrarna annat än som
fiender. Åtminstone så länge de har som mål att ”skapa
trygghet” för de som lyder lagen, tjänar samhällets moral och
värderingar och inte avviker från normen. De är i många fall
värre än min uppenbara fiende, snuten, då de frivilligt och
obetalt kontrollerar sina grannar och varje individ som avviker från
det som ska vara en ”normal kväll i Sverige”. Om jag t.ex. har
företagit mig att angripa min fiende, oavsett vilken av dem, och
väljer att göra detta i skydd av mörkret, så är det troligare
att en gul jacka eller fönsterpolis upptäcker mig och ringer
snuten, än att snuten själv ligger i bakhåll. Eller om jag tänker
tillbaka till mina tonår, allt skit jag hittat på, på en ort som
vid den tiden saknade (flera
motiverade) nattvandrare;
hade de funnits där då, så hade mina tonår varit lika spännande
som ett nytt nummer av Brand. De är helt enkelt angivare, golare,
starkt motiverade
normförkämpar och mer
därtill.
Den
trygghet nattvandrarna försvarar är en trygghet som tillåter och
skapar fångar i fängelserna, människor på flykt, deportationer,
fattigdom, ekologisk förstörelse, förföljelse(av
alla de slag); det
är en trygghet som omöjliggör ett liv i frihet och som allvarligt
försvårar kampen och processerna att nå dit. Trygghet i detta
samhälle är för alla en fängelsedom, för många en dödsdom och
för mig och mina begärs förverkligande, en omöjlig samexistens.
Ser
du en ”guljacka”, så ser du en fiende. Utifrån dina egna
preferenser, behandla den som en.
Barbar