Event

Pub: David Rovics Live

När: 2021-08-25 20:00
Var: Publokalen, Kastanjegatan 7, Lund

★ Pub: David Rovics (US) Live ★

Limited space due to covid, more info below!

So glad to welcome David back to Smålands, being the lucky first one to open up the stage to hopefully less restrictive times!

★ On stage: 21.00 ★

Pre-sale: DM!
Member: 30:-
Regular: 60:-

20.00-22.30:
Member: 40:-
Regular: 80:-

22.30-01.00
FREE

★★★★★

"I’m a big fan."
- Tom Morello, Rage Against the Machine

"David Rovics is a songwriter, musician, blogger and podcaster based in Portland, Oregon. Since the 1990’s, David has been touring regularly throughout North America, Europe, and occasionally elsewhere, playing on stages large and small, at protests and festivals as well as in squatted social centers and folk clubs. He has recorded dozens of albums and has millions of his songs viewed, streamed and downloaded every year. He hosts Fifth Estate Live, among other internet broadcasts, as well as a podcast (This Week with David Rovics) consisting mostly of interviews, new songs, rants, and concerts. He writes regularly for Counterpunch and Fifth Estate, among other publications. In the post-CD, housing crisis era, many of David’s creative and organizing efforts have focused on streaming justice and eviction abolition. David also plays music for kids."

https://www.davidrovics.com/media/

★★★★★

Covid:
Current restrictions limit us to seating only, which is roughly 80 persons, max 8 per group. To secure a spot to the concert, DM us for a pre-sale ticket!

See you there!!

_____________________
CORONA ACTION PLAN:
▶ We will monitor the amount of visitors to ensure it doesn't go above 80 persons!
▶ We will place the furniture to make sure it's easy to keep a distance. No more than 8 people per table.
▶ We will provide easy access to soap, water and hand disinfectant!
▶ And of course: Don't show up if you are showing symptoms! Keep yourselves healthy and protect the others ♥
☼… INFO… ☼
• TIME: 20.00-01.00
• DATE: WED. 25 August
• WHERE: Smålands Nation
• ADDRESS: Kastanjegatan 7, Lund
• AGE: 20+ (No student ID required)
• AGE: 18+ (with student ID or Smålands membership)

Smålands

Kommentarer

Varför är det en maxgräns på 80 personer, restriktionerna har väl blivit mycket mer chill än så?

vill moshpitta

Trängselreglerna gäller fortfarande, så det är bara sittande publik fortfarande.

Anders And

Jag var kritisk till David Rovics redan innan, då på grund av hans hyllning till Fidel Castro. Men när han nu har visat sig så oansvarig och korkad som han varit rörande Gilad Atzmon och Matthew Heimbach så har jag inget intresse av den mannen längre. Jag ser det som en fara att agera som han gör.

Lyktan

Lyktan: Är inte bråket mellan Gilad, Matthew och Rovics ganska rörigt? Vet att Rovics blivit anklagad för att vara antisemit och förnekare av förintelsen, men vad i det stämmer egentligen? Det är väl ganska många som blir anklagade för antisemitism för deras kritik av staten Israel. Nån som har mer kött på benen och kan berätta?

Att han hyllar Fidel är inget konstigt, han är ju kommunist - och kanske inte den mest frihetliga sådan.


Hasse

Hasse: Rovics kallar sig anarkist och ville understryka att han var det (!) när jag mejlade med honom för något år sedan. Jag känner inte till något bråk mellan de nämnda personerna. Det är väl så att Gilad Atzmon sagt en hel del antisemitiska saker. I en text, som också fick inspelad, som heter "The Campaign Against Me" så säger Rovics att citaten är tagna ur sin kontext. Jag har inte direkt viljan och orken att kolla upp citaten, men vissa saker kan ju låta så konstiga att man känner att ett sammanhang inte rättfärdigar det. Eller så gör det det! Vad vet jag.

Gällande Heimbach så var han tidigare tydligt nazist. Sedan sade han sig ha ändrats, han ser det som natt och dag. Men idag förespråkar han någon slags brunröd inriktning vad jag förstår. Dessutom är det inte länge sedan denna påstådda brytning med nazismen ska ha skett, och en sådan försändring brukar inte gå snabbt när man tillbringat år i rörelsen. Rovics kunde ju ha frågat antifascister hur det ligger till med Heimbach. Men istället vill han göra sin egen tolkning (av det Heimbach VÄLJER att nämna för Rovics, alltså). Och Rovics kallar honom mycket klok och insiktsfull eller liknande. Jag kan rekommendera inspelningen av "The Campaign Against Me", för det tycker jag är exempel på riktiga skräpargument. Ungefär "för att mina släktingar dog i Förintelsen och för att jag har kontakt med så många antifascister och är i sådana kretsar KAN jag INTE vara antisemit (eller vara skyldig till anklagelserna), det är så tydligt att jag inte är det" och "vad dessa andra människor gör är INTE JAG". Det sista tycker jag flyttar fokus från det folk försöker säga vilket är att han är alltför öppen mot element som kan bli skadliga för vår rörelse och dess personer, inte att han säger sakerna som Heimbach och Atzmon säger.

Detta är mina tankar kring saken. Jag tycker han har hanterat det dåligt. Hans musik gillade jag inte så värst utöver vissa texter.

Lyktan

Kommentera

captcha