Inlägg

2021-12-18

Politiskt motiverad censur på Gatorna?

Sedan starten av gatorna.info har regelbundet gått in och läst, mer sällan kommenterat på sidan. Jag har alltid gillat blandningen av information och politisk debatt.

Sen start har jag dock märkt att vissa av mina kommentarer inte släpps igenom, först tänkte jag inte så mycket på det men efter en stund framkom ett mönster. Många av de kommentarer som släpptes igenom var av relativt låg kvalitet, medan flera av de som släpptes igenom var genomtänkta och seriösa.

Den gemensamma nämnaren verkar snarare vara vilka organisationer man kritiserar, detta överraskade mig eftersom man vid första anblick kan tro att alla organisationer är mål för kritik— ett föredöme för en levande politisk rörelse! Den senaste tiden verkar det dock som att vissa organisationer står över kritik, när man kritiserar till exempel autonom organisering och framåt kamrater mångdubblas risken för att ens kommentar försvinner.

Vad beror det på? Varför skulle vissa organisationer stå över kritik på en ”anti-auktoritär” plattform?

Århundradets son

Kommentarer

viktigt

Jokkmokk

Det är faktiskt helt galet att det finns ett adminkollektiv som sitter och godkänner/nekar alla kommentarer och poster.

Man undrar varför folk gillar att hänga på de stora plattformarna - och så bygger man en som i stort sett omöjliggör snabb respons.

Inte konstigt att gatorna är så inaktivt.

Hata medeltida designlösningar

hej @hatamedteltidadesignblabla Cambridge Analytica och Mark hälsar!!!

neanderthal

Helt galet att det finns ett adminkollektiv som sitter och nekar spam, troll, och nassekommentarer..



Galen

Internets inbyggda logik är allt som oftast hierarkisk; det krävs en superuser som ytterst fungerar som grindvakt. Både för att hålla troll, spammare och bottar borta, men också för att ens kunna starta en hemsida, chattkanal, osv.

Det finns en fundamental dissonans mellan icke-hierarkiska rörelser och internet som bygger på att internets materiella struktur är byggt på teknik som både är extremt centraliserad (det är snarare en distribuerad plattform) samt bygger in kapitalismens logik i alla sina interaktioner. Datorer, fiberoptiska kablar, och satelliterna som möjliggör kommunikation över internet är avancerade militära teknologier och tenderar att vara centraliserade, storskaliga, tillväxtorienterade, samt resurskrävande och förorenande.

Ny teknologi integreras i en existerande socioteknologisk verklighet och blir på så vis impräntade med bias mot särskilda mänskliga förhållanden. Det är ett bias som formar teknologins design och målen som de kommer användas för. Eftersom teknologin utvecklas i ett samhälle som redan är extremt skevt när det kommer till makt och välstånd så kommer resultatet av teknologin nästan alltid producera resultat som föredrar särskilda sociala intressen

Anarkismen som rörelse måste eventuellt ta ställning till både den materiella verkligheten som internet och modern teknologi innebär och de maktstrukturer som ingår i teknologin om vi inte ska vittra bort under den sociotekniska dissonans som uppstår.

paparazzi

Som svar till dig @hata medeltida lösningar, så är min upplevelse av de gånger jag kommenterat här på gatorna att kommentarerna alltid släppts igenom samma dag som jag skrivit dem. Det är en så pass kort ”väntetid” att det absolut går att ha aktiva diskussioner i kommentarsfälten. Visst det sker inte lika snabbt som twitter eller instagram, men allt måste kanske inte ske så snabbt heller.

Visst det finns kanske något man kan kritisera i att kommentarer måste godkännas av admins, samtidigt som valet förmodligen står mellan att godkänna i förväg eller att de som är admins hade behövt lägga ner tid på att städa upp redan publicerade kommentarer av troll, nassar och bottar. Jag hade förmodligen väldigt sällan orkar ge mig in i ett kommentarsfält där var 10e kommentar har något slags värde, och resten är spam och kanske nåt troll. Då väntar jag hellre någon timme men har ett ordentligt och vettigt kommentarsfält.

Sedan för att tydliggöra min ståndpunkt i hela den här diskussionen så har jag aldrig upplevt att några enstaka grupper, att deras inlägg varit befriade från kritiska kommentarer.
Kommentarsfälten här på gatorna tycker jag har en bra blandning av heja rop, kritik, diskussioner. Välutvecklade analyser och kortare kommentarer. Sedan hade det ju såklart varit kul med ett mer levande kommentarsfält men där borde jag börja med mig själv.


Vägsalt

Jag har fått en kommentar stoppad (eller raderad av misstag) när jag var emot viss våldsanvändning (mot människor) i en video.

Lyktan

Kan det inte bara vara att du skrivit fel captcha ibland? Ibland försvinner kommentarer oavsiktligt också. Tror knappast att gatorna censurerar. GÅr att mejla dom också.

deprimerad gubbe

Kommentera

captcha