Inlägg

2018-08-28

Polis red över en journalist med häst den 25/8 i Stockholm!

Kanske läste du i tidningarna i lördags om att en kvinna blivit nedriden av en polishäst i centrala Stockholm och ja, det var jag.

Det som hände var fruktansvärt och chockerande och jag känner mig rasande över polisens agerande. Jag mår efter omständigheterna bra, kom undan med blåmärken och rivsår, men vågar knappt tänka på hur illa det kunde ha gått. Jag måste haft änglavakt.

Det var runt 15.30-tiden i lördags eftermiddag som jag skulle möta upp med några vänner för att gå med i ett av demonstrationstågen mot fascism som hölls i stan. Det var ganska lugnt i tåget. Polisen hade gjort avspärrningar och det var några enstaka personer som trotsade dem och försökte ta sig igenom ändå. Jag stod långt ifrån dessa personer och hade inte ens hunnit kliva in i tåget. Då blir polisen plötsligt väldigt aggressiv och det kommer flera poliser ridandes på hästar i hög fart rakt mot folkmassan (helt utan förvarning). Jag står i polisernas väg och blir nedriden av en polishäst.

Jag kastas till marken, folk skriker jag och ser blödande rivsår på mina armar, händer och panna. Tröjan är helt sönderriven. Jag hamnar i chock men blir fint omhändertagen av sjukvårdare som finns i tåget. Polisen som red ner mig säger inte ett ord till mig utan försvinner bort. Ett vittne berättar efteråt att han reagerade starkt på att polisen såg så oberörd ut när han red över mig, vilket kändes så obehagligt. Jag har polisanmält händelsen.

Det vore bättre att polisen stoppade nazisterna från att demonstrera i stan, istället för att rida in i fredliga demonstrationståg helt oprovocerat! Polisen säger alltid att man inte ska behöva vara orolig när det är mycket polis på plats. Men jag har aldrig upplevt att polisen skyddar oss som demonstrerar mot högerpolitik och rasism. Tvärtom så bemöter man ofta oss med våld medan det daltas med rasister och nazister. Det är nåt väldigt skevt med hur polisen behandlar grupper helt olika.

Vi var på gatorna i lördags för att visa vilket Sverige vi vill ha, ett öppet och demokratiskt Sverige utan rasism. NMR ska inte få demonstrera utan att vi visar vårt motstånd och vår avsky mot allt de står för. Om vi är tysta så växer dom. Men det som oroar oss mest är såklart inte NMR, utan det faktum att när NMR blir de nya ”extrema” så framstår SD plötsligt som ett helt normalt parti och de etablerade partierna tar över deras politik bit för bit. Gränserna förflyttas. Det borde vara anledning för alla att vara ute på gatorna och protestera högljutt. UTAN risk att drabbas av polisens våld. /Lisa Persson


Gatorna.info

Kommentarer

Hon är välkommen över till det svarta blocket

Kris och politik

polisen som kör över henne ler ju. Även en till polis ler. Vad är det som är så roligt? Dessa poliser ser ut vara sadister

M

Kommentera

captcha