Inlägg

2025-06-06

Öppet brev till LS Uppsala

Vi vill börja med att tacka er för ert outtröttliga fackliga arbete. SAC – syndikalisterna, som LS Uppsala är del av, är ett unikt fack som organiserar arbetare oavsett yrke, som kämpar för en värld bortom klassamhället och som dessutom är feminister. SAC står oss varmt om hjärtat, det är t.ex. ingen slump att majoriteten av medlemmarna i Framåt kamrater är själva organiserade inom federationen. Vi skriver dock inte detta som medlemmar inom SAC, utan som kamratorganisationen Framåt kamrater.

Vi har nyligen fått reda på att LS Uppsalas årsmöte har röstat igenom en motion som tar ställning för en avkriminalisering av sexköp. Vår förståelse är att de medlemmar inom LS Uppsala som röstat för ställningstagandet menar att kommersiell sexuell exploatering (KSE) är en fackligt relevant fråga, eftersom att SAC beskriver sig själva som ett fack för alla arbetare oavsett arbete, de ser KSE som ett arbete och de tror att “sexarbetare” kommer känna sig mer välkomna i organisationen om de tar ställning för en avkriminalisering av sexköp. Den enda effekten som inröstandet av den kontroversiella motionen hittills bibringat är dock att medlemmar har lämnat organisationen. Snarare än att uppnå en bredare organisering verkar motionen ha bidragit till splittring inom rörelsen och riskerar att ytterligare medlemmar känner sig ovälkomna i organisationen.

Sett utifrån ter sig motionen vara ideologiskt förvirrad: syndikalister brukar inte ägna sig åt diskussioner om lagstiftning eller bygga sin argumentation utifrån referenser till liberala organisationer såsom Amnesty och FN, samt brukar kämpa för att avskaffa lönearbete som helhet. Sett utifrån kontexten av en redan infekterad konflikt mellan organisationsmedlemmar och andra organisationer inom Uppsala (såsom Queer Aid och SUF) är motionen dock mer begriplig. Motionens antagande verkar inte ha föranletts av organiserade studier och diskussioner inom hela den lokala samordningsgruppen på 125 medlemmar, utan har röstats igenom på relativt kort varsel av enbart 18 medlemmar. Denna bristande demokratiska förankring kring en fråga som KSE, som både är politiskt känslig och som dessutom berör många personligen, har väckt kritik både inom LS Uppsala och den bredare rörelsen.

Konflikter, hanterade såhär, lämnar ofta kamrater ledsna och desillusionerade, river upp personliga relationer och ökar spänningar mellan vänsterorganisationer som annars hade kunnat samarbeta. Det är något vi såg hos våra norska kamrater i Motmakt 2018 – en utomparliamentarisk vänsterorganisation som slets sönder internt av konflikter kring KSE-frågan och inte längre existerar som resultat. Det något vi i Framåt kamrater med näppe undkom tack vare en 7 månader lång studiecirkel om KSE. Vi studerade arbete och arbetskritik, debattinlägg från både legaliserings/avkriminaliseringsförespråkare och motståndare, statistik på KSE och vi har jämfört de olika juridiska modeller som finns i olika länder. Vi satte oss in i olika relevanta aktörer och deras perspektiv, som Amnesty, Kvinnolobbyn, Fuckförbundet, Rose Alliance, #InteDinHora, internationella nätverk mot trafficking och så vidare. Det var en mödosam process, men den slutade i att vi antog åtta teser. De är organisationens hållning till kommersiell sexuell exploatering:

– Allt arbete under kapitalismen är mer eller mindre av tvång. Vi anser inte att sex ska ske under tvång.

– Allt arbete har en fysisk, psykisk och emotionell påverkan på den som utför det, men mängden påverkan är högre eller lägre beroende på typ av arbete. Vi måste alltid angripa alla gränsförskjutningar av vad som anses vara en acceptabel mängd påverkan.Om prostitution godtogs som ett arbete skulle det betyda vi godtar en arbetsmiljö med en enormt hög dödlighet på arbetsplatsen, med utbrett missbruk, med ohyggliga arbetsskador och med svår PTSD och livslånga trauman som följd. Ett arbete som, likt prostitution, bygger på maktskillnader, kan per definition aldrig bli säkert. Historiskt har arbetarrörelsen inte bara strävat efter förbättrade arbetsvillkor, utan helt och hållet försökt avskaffa vissa arbeten. Ta barnarbete som exempel: Någonting som likväl ses som oacceptabelt i de flestas ögon, trots att det ”arbetet” många gånger är barnens enda möjlighet till överlevnad.

– Vad är ett fritt val? Det fria valet är alltid summan av de materiella förutsättningarna. Människor skapar samhällen, men samhällen formar också människor. Att göra sex till ett arbete påverkar fler än den som måste arbeta med det. Vi börjar relatera till varandra som objekt, och den yttersta konsekvensen blir att även människor i sin helhet blir till varor, som i sexuell kommersiell exploatering. Som tjej i det kapitalistiska, patriarkala samhället är du en potentiell vara, vare sig du gjort valet att vara det eller inte. Du behöver inte marknadsföra sexuella tjänster för att erbjudas pengar. När sex görs till ett arbete normaliseras synen på kvinnor, barn och transpersoner som varor. Så stärks den struktur som gör andra personer till köp- och säljbara och därmed kan också en tolvåring i en småstad en vanlig grå kväll uppleva att en vuxen man lockar med pengar om hon följer med och sover hos honom. Därmed kan en person som inte vill följa med någon hem från krogen få höra att hon kan få ersättning om hon gör det.

– Kapitalismen kräver ständig expansion, och strävar därför efter att göra alla mänskliga handlingar och varje aspekt av våra liv värdeskapande. Reifikationen (eller ”varufieringen” – t.ex. förtingligandet av relationer) gör kropp och sex till en vara.

– Kolonialism, rasism och sexism har både historiskt och i samtiden lett till att vissa kroppar på vissa platser i högre utsträckning betraktats som varor.

– Patriarkatet löper som en röd tråd genom historien, och i dess kölvatten prostitutionen. Historiskt sett så har rätten att äga varit ett manligt privilegium. Äganderätten, och i förlängningen att köpa och sälja, har omfattat även andra människor och i synnerhet kvinnor. Vissa män har nekat andra män den rätten, men mannens rätt att äga är ett obestridligt historiskt och samhälleligt faktum som i sin tur förändrar människorna i det.

– Vi är revolutionära socialister, och vill ha en värld där kropp, sexualitet och mellanmänskliga relationer inte alls kan förstås i termer av varor och ägodelar. Men debatten idag förs till stor del med juridiska termer och på kapitalismens villkor. Vi tycker inte att den svenska modellen är perfekt, och ser att den med lätthet kan användas som nationalstatens verktyg mot flyktingar och kvinnor. Vi ser däremot att de juridiska alternativen är värre. Det som sexköpslagen (trots sina brister) gör är att den sätter fokus på köparen och lägger ansvaret och skulden där den hör hemma.

– Naturligtvis finns det personer som i högre grad än andra verkar frivilligt inom ”sexarbete” och som personligen skulle tjäna på en uppluckrad lagstiftning (legalisering eller avkriminalisering), men alla praktiska exempel visar att den stora majoriteten i kommersiell sexuell exploatering får det avsevärt sämre. All lobbyism för legal kommersiell sexuell exploatering är således att ta det privilegierade fåtalets sida på bekostnad av flertalet. Alla exempel visar att en legal marknad för sex och kroppar inte minskar utan tvärtom ökar efterfrågan på en illegal marknad. I detta samhälle är solidariteten vårt främsta vapen. För oss utgör antagandet att vi måste utgå från det kollektiv som har sämst förutsättningar en grundsten i vår feministiska och socialistiska analys. Vi som kollektiv måste utgå från den majoritet som inte gynnas av en uppluckrad lagstiftning – de som far illa.

\* När vi pratar om män och kvinnor så pratar vi om patriarkatets kategorier, inte om något essentiellt kön.

\*När vi pratar om ”sexarbete” så menar vi de som haft de materiella förutsättningarna att själva “välja” ett arbete med sexuella förtecken. En persons ekonomiska beroende, utsatthet respektive agens sker naturligtvis alltid på ett spektrum. Begreppet “sexarbete” är brett och suddar ut gränserna mellan t.ex. telefonsex och gatuprostitution och vi undviker att använda det.

Se hela texten och referenslitteraturen här: https://xn--framtkamrater-sfb.se/?p=358

Som organisation som sedan innan tagit ställning emot KSE så står vi i solidaritet med de medlemmar i LS Uppsala som är emot en avkriminalisering av sexköp. Vi hoppas att våra teser och studiematerialet som vi utgått från kan utgöra ett diskussionsunderlag som eventuellt ni, andra lokala samordningar inom SAC och andra organisationer kan använda er av. Vi hoppas framåt att rörelsen kan komma att tänka utanför ramarna för lagstiftningen och fokusera vår främsta energi på att diskutera hur vi kan arbeta för att stärka stödet, makten och möjligheterna för alla som utsätts och varit utsatta för kommersiell sexuell exploatering utan att samtidigt legitimera lönearbete, köpet av kroppar och mäns sexuella våld.

Kamratligen,

Framåt kamrater

Framåt kamrater

Länk: https://framåtkamrater.se/?p=930​

Kommentera

captcha