I socialismens barndom, den som ofta kallas ”utopisk”*, var inslag av
kristendom ett vanligt element. Det var ganska naturligt, kristendomen
var den överideologi som inte fick ifrågasättas så istället förde man
fram sina idéer som uttryck för den sanna kristendomen, även om
man var kritisk mot det bestående samhället**. Jesus
arbetarklassbakgrund kunde framhållas, väl utvalda bibelord kunde funka
som propaganda för jämlikhet och urkyrkans kollektiva leverne som den
beskrivs i Apostlagärningarna, där församlingen levde i
egendomsgemenskap, kunde ses som ett ideal.
Men upplysning och
sekularisering fortskred med stormsteg och snart blev socialismen en
lära där ateismen var normen. Och när man väl gått från kristen
opposition till öppen ateism är inte steget långt till att omfamna
Satan själv.
Att göra så var naturligtvis hädiskt och chockerande under det
1800-tal där kyrkan fortfarande höll de flesta själar fast i sitt grepp,
och det var naturligtvis själva syftet. I Gud och Staten skriver Michail Bakunin
om Satan som ”den evige revoltören, den förste fritänkaren och
världarnas befriare”. Bibelns berättelse om syndafallet handlar enligt
Bakunin om vad som definierar mänskligheten, nämligen ”förmågan att
tänka samt förmågan och behovet att göra uppror”. Tvärt emot Voltaire
hävdar han att om gud verkligen finns så måste vi avskaffa honom och gör
därefter parodi på de olika ”gudsbevis” som förr i världen sysselsatte
allehanda filosofer med satsen:
”Om Gud finns till är människan slav; nu kan och bör människan vara fri. Alltså finns inte Gud”
I vårt land började socialismen sakta växa fram först genom August
Palms agitationsresor under 1880-talets början, samtidigt började det
dyka upp gudsförnekare bland radikala liberaler. Till julen 1886 gav Socialdemokratiska förbundet i Stockholm ut en broschyr med namnet Lucifer.
Axel Danielsson, en av rörelsens tidiga ledarfigurer som några månader
senare skulle flytta till Malmö för att starta tidningen Arbetet, inleder:
”Han är den store
Ljusbringaren, Morgonrodnaden, Gudasmädaren, som svänger sin blodröda
fackla över en eländig värld för att lägga i aska penninggudens heliga
tempel och smälta ned hans utvaldes guldhögar och frälsa mänskligheten
från ondo: prästlögnerna, procenteriet, alkoholet, prostitutionen.”
Hela texten är sen så där bombastisk och nån slags dödsdom över kapitalismen, eller något.
”Och liksom fröet mälter i den
ruttnande frukten, växer socialismen fram ur kapitalets döende värld,
som den slutligen, då tiden är mogen, skall sönderspränga för att göra
kulturländerna beboeliga för ett nytt släkte, vilket ingen klasskillnad
längre sliter sönder i fientliga läger”
Att smäda gud var nu inte riskfritt då Sverige tillämpade
hädelselagar en bra bit in på 1900-talet, något som Axel Danielsson
liksom även Hjalmar Branting och flera andra snart skulle märka då de
några år senare dömdes till fängelse för religionskritiska
tidningsartiklar.
Synen på religionen liksom synen på familjen (”kvinnofrågan” och
”sedlighetsfrågan”) följde i regel höger-vänsterskalan inom den
socialistiska rörelsen där de mer försiktiga ville tona ner
religionskritik och preventivmedelsinformation. Hjalmar Branting
framstår här som ett undantag, i alla fall vad gäller hans tidiga år, då
han som högersosse ändå var mer nitiskt antireligiös än till exempel
Palm och Danielsson. Branting ska till exempel ha varit den som
personligen engagerade sig för att få A. F. Åkerberg utesluten ur
förbundet då han förespråkade en slags reformkristendom framför
ateism.***
Lucifer var även namnet på den ”arbetarekalender”, en slags
återkommande jultidning (om jag förstår det hela rätt) som utkom årligen
1891-1895 och som kvartalstidskrift 1902-1903, vars omslag ni ser ovan.
Och det är väl strax därefter som
Satan försvinner som rebellsymbol för den socialistiska rörelsen,
även om han då och då dyker upp inom arbetarpoesin.
Atterdag Wermelin, möjligen Sveriges första marxist, medverkade redan i ovan nämnda julskrift från 1886 med dikten Ljusbringaren och svensk poesis enfant terrible, den skandalöse anarkistuppviglaren Leon Larsson**** plockade fram Satan som frihetens apostel i sin beryktade debutsamling Hatets sånger från 1906. Som i dikten Frihetsbegär:
* Detta i motsats till Karl Marx idéer som han, på fullt allvar, kallade ”Den vetenskapliga socialismen” ** Jämför gärna med hur begreppet demokrati används idag *** Dr Åkerberg var även vegetarian vilket måste varit högst ovanligt i 1800-talets Sverige ****
Leon Larsson är en av Sveriges mest säljande poeter någonsin men har
effektivt sorterats bort från vårt litterära kanon. Så sent som 2012
lyckades han återigen göra borgerliga kulturskribenter upprörda då nån
tönt på Dagens Nyheter för första gången kom över hans drygt 100 år
gamla dikter.
Ganska intressant och delvis känt sedan tidigare. Men hur det sett ut utanför sverige vad gäller kristendom och satan kan nog vara en helt annan grej. Det går att säga hur mycket som helst om hur enormt destruktiv så gott som all tro på gud, budord och efterliv är. Anti- eller icke-teistisk satanism finns väl också.