Några tankar. Vad jag förstår har inget av dödsfallen skett i Sverige. Rätta mig om jag har fel!
Jordbruk och livsmedelsproduktion med djur och av djur är lagligt i många länder däribland Sverige, även om man anser det moraliskt fel. Vi har rätt att välja om vi vill äta kött och andra animaliska produkter eller inte oberoende samhällsnyttan på samma sätt som vi kan välja att dricka alkohol eller röka trots att det ofta kan påvisas negativa samhällskonsekvenser.
Djurskydd diskuteras löpande och regler ändras vid behov.
Ingen tvingar aktivister att riskera livet. Det är deras val. De kan använda demokratiska metoder för sin påverkan.
Vi tolkar världen olika och det ska inte innebära att nån grupp av individer, oberoende hudfärg, yrke, etnicitet, religion osv ska behöva lida eller riskera hot och trakasserier.
Köttkonsumtion har förekommit i många tusen år så det är knappast genom en minskad dito som vi räddar klimatet. Det finns ett antal andra faktorer som troligtvis har mycket större påverkan. Jakten på en högre levnadsstandard under 1900-talet har tagit enorma mängder fossilt bränsle i bruk, samtidigt som den efterhand ökande levnadsstandarden och ökande medellivslängden har ökat jordens befolkning kraftigt. Och inga politiker förutom vissa diktaturer har försökt begränsa befolkningsökningen.
Som du ser kan man uttrycka sig på olika sätt och ändå ta ställning för olika ståndpunkter. Jag undrar vem som blir mer trovärdig i längden?
Trovärdighet, respekt för andra människor, förtroende från andra är för mig viktiga ledstjärna i det ibland mörka debattklimatet!