Inlägg

2018-04-25

Miljöaktivister avbryter branschträff – med surströmming

Miljöaktivister i Malmö avbröt under onsdagsmorgonen en branschträff om etablering av fossilgas genom att öppna burkar med surströmming och hålla upp banderoll med texten "Fossilgas stinker". Stanken ledde till att lokalen var tvungen att utrymmas.

– När vi har så ont om tid för att ställa om till hållbart, träffas dessa klimatskurkar och smider planer för att göra oss fortsatt beroende av fossila bränslen. Det stinker lika illa som surströmming, säger en av aktivisterna på plats.

I två dagar träffas företag från östersjöområdet på World Maritime University i Malmö för att utbyta kunskap och samarbeten för att etablera flytande fossilgas (LNG) som infrastruktur.

LNG marknadsförs av branschen som ett mindre skadligt alternativ, men oberoende forskning av FN:s klimatpanel IPCC pekar på att det har lika stor klimatpåverkan som kol. Trots detta byggs nu gasledningar, hamnterminaler och tankstationer för lastbilar runt om i Sverige och Europa. Utveckligen stödfinansieras av EU, Svenska staten och lokala styren.

– Dagens enorma satsningar på fossilgas görs helt utan diskussion och är uppenbara försök att dölja sina misslyckanden att på riktigt minska utsläppen. Allmänheten har rätt att veta vad som försiggår.

Aktivisterna tillhör Klimatfronten, ett nätverk som med fredlig civil olydnad protesterar och avbryter klimatskadlig verksamhet. I höstas gjorde nätverket flera aktioner, bland annat då de tog sig upp på taket till det fossilgaseldade Öresundsverket i Malmö vilket ledde till att fem dömdes för olaga intrång.


-----------------

Value Chain and Maritime LNG training in Malmo

Under den 25:e och 26:e april samlas deltagare från östersjöområdet på World Maritime University i Malmö. Deltagarna kommer från Sverige, Litauen, Norge, Danmark, Tyskland och Polen och representerar leverantörer för LNG tekniker, leverantörer, forskningsinstitutioner, sjöfartsmyndigheter och fartygsägare.

Bland föredragshållarna finns branschorganisationen Energigas Sverige, E.ON och Helsingborgs hamn. Arrangören är BSR Competence Center, ett nätverk av utbildningsinstitutioner i östersjöregionen.

Etableringen av fossilgas

Runt om i Sverige och Europa pågår en expansion av fossilgas med höga utsläpp av växthusgaser.

I flera svenska hamnar planeras bygget av terminaler. I Göteborg saknas bara ett sista tillstånd innan en omstridd <u>fossilgashamn</u> kan byggas. I Åhus hamn finns bygglov och tillstånd för ett lager och tankstation av flytande fossilgas (LNG). I EU direktiv rekommenderas att nyckelhamnar i Sverige ska etablera LNG-terminaler innan 2025.

Det är dock inte bara fartygen som ska drivas med fossilgas. LNG pekas ut av många som framtidens lösning för tunga lastbilar. Svenska statens investeringsbidrag Klimatklivet tilldelade tidigare i vår 92,6 miljoner till gasjätten Gasum för att etablera 16 tankstationer. Region Skåne bedriver med delfinansiering av EU ett <u>samverkansprojekt</u> med näringslivet för att etablera ytterligare tankstationer.

Utvecklingen följs av tillverkarna och under det gångna året har bl a Volvo och Scania lanserat nya lastbilar för att köras på LNG.

För att möta behovet av mer gas, byggs nu den omstridda Södra gaskorridoren genom södra Europa med investeringslån av Europeiska investeringsbanken (EIB) på 1,5 miljarder euro.

Fakta Fossilgas

Fossilgas, eller naturgas som fossilbranschen marknadsför det som, presenteras ofta som ett renare alternativ jämfört med olja och kol då det har mindre koldioxidutsläpp. Dock är klimatpåverkan lika stor och möjligen större.

I utvinning, transport, hantering och förbränning av fossilgas släpps nämligen metan ut i atmosfären. E.ON skriver t ex i sitt <u>eget material</u> ner dess klimatpåverkan och Swedegas uppger att metangasens potens som växthusgas är enbart <u>23 gånger</u> större än CO₂. Enligt IPCC är metangas 86 gånger så potent som CO₂.

Om vi beräknar naturgasens totala klimatpåverkan utifrån påståendet att metangasen är 86 gånger så kraftig som CO₂ hamnar vi på samma nivåer som vid förbränning av kol.

Fakta LNG

LNG är en förkortning för Liquefied Natural Gas – alltså fossilgas i flytande form – och framtas genom metoden fracking eller andra mer konventionella metoder. Dess främsta funktion är att kunna transportera gas långa sträckor och som fartygsbränsle eller för tunga lastbilar.

Kontakt

klimatfronten@riseup.net

Klimatfronten

Länk: https://www.facebook.com/klimatfronten/photos/a.134448580516835.1073741828.133834710578222/186818675279825/?type=3&theater

Kommentera

captcha