Inlägg

2018-05-02

Manglas tal på 1 maj

Tack för igår, kamrater!
Här är talet som hölls av en medlem på Möllevångstorget under Revolutionär 1 maj Malmö igår.

"Jag bråkade med chefen.
Jag ville ha traktamente för mig och mina kollegor när vi skulle resa med vår brukare.
Chefen sa nej. Det har vi ingen skydighet till.
Facket sa självklart ska ni det!
Chefen sa – eller nej, han skrek på mig i telefonen, att det ska ni INTE! Det ingår i lönen.

Det hela slutade med att chefen fick ringa och be om ursäkt och vi fick vårt traktamente.

Just nu bråkar jag med min nya chef.
Ska skriva på ett anställningsavtal.
Överlag ganska pissigt som alltid när det gäller oss personliga assistenter,
men extra pissigt är att det säger att övertid ingår i den överenskomna timlönen.

Facket sa skriv inte på. Begär i så fall högre lön.
Chefen sa bara: Så här ser våra avtal ut. Och du ligger redan över medel i din arbetsgrupp. Punkt.

DET gamla knepet. Ställa kollegor mot varandra. Trots att jag vet att min lön är långt under medel för personliga assistenter i Malmö blir jag tyst.

Slut.
På.
Diskussionen.

För så mycket mer makt har arbetsköparen jämte den som säljer sin arbetskraft. Vi är för dem utbytbara. Förbrukningsvaror.
Den lilla makt vi har kvar i form av stridsåtgärder som strejk, håller nu makthavarna på att ta ifrån oss.

Men det ska inte stoppa oss.

Vi kommer fortsätta bråka med chefen! Inte bara för vår egen skull, utan också för alla som inte kan.
Vi kommer ta till arbetsplatskamp.
Vi kommer vara solidariska med våra arbetskamrater. ALDRIG med chefen.

För tillsammans står vi starka.

Riv staten!
Inte strejkrätten!"

På fotot är nätverket Autonomous Revolutionary Nordic Alliance som Mangla är en del av.

Mangla

Kommentera

captcha