Inlägg

2021-05-20

Malmö, Sweden. Action against Israeli company Eden Springs

On the night of May 20, we carried out a symbolic action against the office of the Israeli Bottled Mineral Water company Eden Springs. This company is famous for extracting water from the Salukia spring in the Golan Heights. Eden Springs economically supports the Israeli military machine, and this has become a reason for the action. We throwed red paint to the office and wrote "Eden Springs profits on Palestinian blood". This action is an act of solidarity with Palestinians, victims of the Israeli state's policy of mass murders and ethnic cleansings.

All over the world voices are heard in support of oppressed Palestinians, and our action is one of them. When military aircraft kills innocent people by bombs, you need to act. With the tools available to us, we chose a method that allows us to draw attention to the mass murders in Palestine.

We believe in a peaceful cooperation of various ethnic and religious groups beyond state borders. We see how the state of Israel, by the policies of apartheid and ethnic cleansing, prevents this cooperation. Condemning all forms of Anti-Semitism, we will continue to support the struggle of Palestinians for their rights to live in their homes, for a future without constant shelling, resettling and bombing. We welcome revolutionary impulses in the Middle East and around the world.

Struggle for land and freedom!

Attack on Palestinians!

Kommentarer

"Eden SR profits on palestinian blood". Wow. Det är en gammal och välkänd antisemitisk figur och myt det här med judar och förbrukning av andras blod. Användes av nazisterna på 30-talet (!), och många fler. Judarna är blodtörstiga. Judar tillsätter blod från icke-judar i påskbrödet. Drick inte coca cola, för det är israeliskt, och innehåller blod från palestinska barn. Judar dricker blod från icke-judar i ritualer. Judar kidnappar palestinska barn för att tömma dem på blod. Osv. Nu profiterar tydligen israeliska företag på palestiniers blod också, vilket påminner lite om coca cola myten (och hur profiterar de ens på palestiniers blod när de tar ingridienser från de syriska/israeliska golanhöjderna?) Mer information: https://sv.wikipedia.org/wiki/Blodsanklagelse

Ska man göra en aktion kan man väl vara kreativ nog att iallafall formulera en kritik på högre nivå än typ "judarna styr världen". Man behöver inte slänga sig med de mest klyschiga antisemitiska myterna. Att Israel för en problematisk krigsföring mot Palestina rättfärdigar inte antisemitism. Är förvånad över att vänstergrupper hittar på sånt här, såväl som förvånad över att gatornas redaktion släppt igenom ett sånt här inlägg faktiskt.

Fuck antisemitism

Varför har den här sajten ens moderatorer om sådana här uppenbara trollprovokationer släpps igenom? Skärp er.

Fuck You, troll

Läser om och om texten och försöker identifiera något som @fuckantisemitism klagar om. Man inser ganska snabbt att kommentaren var redan skrivit för några år sedan. Sorgligt. Försök en gång till men denna gång läs först texten du kritiserar.

antideutsch i kris

Jag varken trollar eller är antideutsch. Jag delar kritiken mot staten Israels våldsupptrappning, men kritiserar hur den uttrycks i detta inlägg. @Antideutsch i kris, läs texten på bilden. Jag kritiserar användandet av nidbilder av judar som exempelvis att de skulle styra media och världen, att de skulle vara blodtörstiga, att de skulle ha långa näsor, osv. Har vi inte hört det för många gånger? Antisemitismen är högst närvarande i vårt samhälle, och vi matas med sånna här myter från att vi föds. De här budskapen är en del av antisemitismens kärna, och de existerar till och med inom vänstern. Det gäller att vara kritiskt tänkande så att man själv inte repeterar sånna budskap. Det är helt okej att kritisera staten Israel, men om man gör detta genom att uttrycka klyschiga myter om judar, bör man ta sig en reflekterare om man är en rimlig person. Jag är så fucking trött på att vänsterns antirasism inte kan inkludera att man inte uttrycker sig som Adolf Hitler eller Qanon om judar.

Fuck antisemitism

Fortfarande ingen referens till judar, media styrning, coca cola, Hitler eller Qanon. Du ser saker som inte finns i en text som uttryckligen fördömer antisemitism och pratar om staten Israel och israeliskt kapital. Man blir minst lika trött på dina påhitt.

Antideutsch i kris

"Eden SR profits on palestinian blood" - Eden är ett israeliskt företag, och Israel är judarnas hemland. Man kan inte hävda antisemitiska myter om Israel utan att vara antisemit.

Jämförelse:

-"Alla i Mellanöstern är självmordsbombare" - "Amen det är inte islamofobt, för det framgår inte att muslimerna är de som självmordsbombar".

-"Alla i Afrika är i behov av att bli förslavade" - "Amen det är inte afrofobi, för det framgår inte att det är svarta som behöver bli förslavade".


Man måste stoppa huvudet i sanden för att inte se att yttrandet är antisemitiskt. Det stiliserar en klassisk antisemitiskt myt och applicerar det på ett land med en judisk befolkning.

Fuck antisemitism

@Fuckantisemitism man kan inte kritisera Israel för att det är judarnas hemland? på riktigt? Vilka antisemitiska myter om Israel pratar du om? Orka...

Klassisk antideutsch rengöring av staten Israel.

Antideutsch i kris

@Fuck antisemitism ”Israel är judarnas hemland” är egentligen en antisemitisk myt som 1800-talets europeiska stormakter använde sig av för att legitimera förtryck och förföljelser av judar i Europa. Skaffa dig lite kunskap i ett ämne du uppenbarligen inte har koll på.

Texten som du kritiserar fördömer antisemitism.

Fuck antisemitism på riktigt

Det behöver såklart inte vara antijudiskt bara för att man säger att någon "profiterar på blod". Kanske är det något man brukar säga om andra konflikter? Exempelvis finns det ett flertal poster på Gatorna om företags stöd eller indirekta stöd till Turkiet. Men när jag läser dessa så är det mer "Turkiets krigsmaskin" och "folkrättsbrott" och liknande mer neutrala formuleringar.

Jag tror inte att aktionsgruppen har något ont uppsåt, och eftersom de skriver öppet att de också vill motverka antisemitism (bra!) så är det ju bra att hålla koll på sånt. För den som vill sätta sig in i det bildspråk och formuleringar som använts av judehatare finns det mycket att läsa online.

I den här frågan räcker det långt att vara intresserad av att lära sig. Det stärker dessutom vår kamp mot den israeliska ockupationen.

Tack för ordet, kamrater.

Antirasist

@Antideutsch i kris: om du tar en av de mest kända antisemitiska myterna, och applicerar den på ett land där de som bor är judar, är det antisemitism. Man kan kritisera staten Israel på ett rimligt sätt, utan att uttrycka antisemitiska myter, och då är det inte antisemitiskt.

@Fuck antisemitism på riktigt: skillnaden mellan 1800-talet och idag, är att under 1800-talet existerade inte den staten Israel som vi känner till idag, och i nuläget gör den det. Mitt yttrande sades i kontexten att antisemitisk myt + applicerad på Israel = antisemitism. Faktum är också att många judar finner Israel som en tillflyktsort, i en värld som blir alltmer osäker. Många judar flyttar dit, eftersom att de utsätts för antisemitism, i exempelvis Sverige. Se exempelvis ett reportage i DN i veckan, om att en tolvårig judisk flicka hoppats på i Malmö, efter vågorna av vad som skett i Israel-Palestina den senaste tiden, och att den familjen nu överväger att flytta till Israel, eftersom att det är farligt att bo i en stad med en så stark antisemitism. Nog känner många judar att Israel är deras hemland.

@Antirasist: haha ja, men jag har aldrig sett ett annat folk beskrivas inom det mönstret som judar beskrivs. Bildspråket är helt enkelt unikt när judarna beskrivs. Man kan anklaga staten Israel (eller israeliska företag tydligen) för mycket, men att de skulle profitera på palestinskt blad är helt enkelt inte sant, varav det med sin anspelning på blodsanklagelsen uppfattas antisemitiskt.

Jag avslutar den här diskussionen. Vilken vänstermänniska som helst fattar att en svart person inte vill bli kallad n-ordet, eller att en muslim inte vill bli kallad terrorist, men att judar profiterar blod är stöttande, eftersom det påminner om och anspelar på blodsanklagelsen, är helt omöjligt att förstå. Yttrandet låter ungefär lite som Aftonbladets antisemitiska skandal 2009 om att judar skulle kidnappa palestinier och stjäla deras organ. Vänsterns Israel-kritik passar ihop med det klassiska narrativet om hur judar är, och kanske är det vad som gör att det blir obekvämt att se när antisemitiska myter reproduceras. Fortsätt sticka huvudet i sanden. Det krossar dock verkligen mitt hjärta att se en judisk stat beskrivas på det här mytiska sättet.

Fuck antisemitism

om du läser texten _under_ bilden så ser du att dom förklarar varför dom tycker det företaget tjänar på palestiniernas blod — pga att dom har sin produktion på ockuperad mark. Det är knappast antisemitism att påpeka det och det är inte antisemitism att tycka att det är avskyvärt

Slaaaaafört

Blod är den vanligaste metaforen när man kritiserar krigföring och det gäller inte bara Israels ockupation av Palestina. @Fuckantisemitism jag förstår ditt behov att supporta staten Israel men du måste försöka mer. Din argumentation låter som någon som har precis upptäckt antideutsch. Plus, du är den enda i denna tråd som är fixerad på judar. Alla andra talar om staten Israel. Krya på dig


Antideutsch i kris

@Slaaaaafört: haha ja, men nu är det ju så att Golanhöjderna är _syrisk_ mark. Folkgruppen _palestinier_ bor i _Palestina_, inte i _Syrien_, och de kan emellertid inte exploateras för att en ingridiens tas ifrån _Syrien_. Tro mig, jag har försökt göra den här tolkningen, men den faller, eftersom det är två olika länder. Men fuck geografi, vi ritar om världskartan för att kunna motivera argumentet att Eden profiterar på palestinskt blod.

@Antideutsche i kris: ja, blod kan användas som en metafor i olika sammanhang, exempelvis då man talar om krig. Allting kan användas som en metafor, för människan har ett abstrakt tänkande. Människan pratar metaforiskt hela tiden. Grattis, du har förstått hur den mänskliga språket fungerar. Men när ett bildspråk anspelar på en redan existerande rasistisk myt, är det inte ett rimligt bildspråk att använda sig av i sammanhanget. Ett bildspråk som inte anspelar på existerande rasistiska myter är förslagsvis bättre. Eftersom att en antisemitisk myt är att det finns israeliska företag, typ coca cola, som producerar läsk innehållande palestinskt blod, är det olämpligt att säga att ett annat israeliskt företag som också producerar dryck profiterar på palestinskt blod. Det är så uppenbart att den som har skrivit texten har inspirerats av existerande antisemitiska myter, medvetet eller omedvetet, och applicerat dessa på det israeliska företaget. Jag har sagt väldigt många gånger att jag delar kritiken mot staten Israel. Att du inte tar in det, utan istället anklagar mig för att vara antideutsche och att stödja staten Israel, är ganska barnsligt, och visar mest att du tar illa upp av att jag påpekar den uppenbara antisemitiska konnotationen i texten. Antagligen har du författat påståendet, och är ledsen över att du råkat repetera en antisemitisk myt, vilket såklart inte är så kul när det uppdagas. En förklaring kan också vara att du hatar judar, och tycker att folk har rätt att uttrycka sig antisemitiskt. Jag noterar att gatorna har släppt igenom ett inlägg där du insinuerar att jag skulle vara sjuk. Okej. Din mognadsnivå verkar vara hög. Im out, för debattnivån börjar likna en sandlåda. Jag stödjer inte statens Israels agerande, men det kan komma att hända att jag stödköper produkter från Eden, för jag tycker det är tråkigt när ens kamrater riktar antisemitiska myter mot israeliska företag.

Fuck antisemitism (och geografi)

Sandlådan nivå introducerades den stunden du gjorde valet att kritisera denna text för antisemitism med tonåring antideutsch retorik och mot spöken som inte finns.

Anti-antideutsch

Tack för att du visade att du bara är en (ignorant) provokatör, som inte vet vad du snackar om. Nu kan alla se det.

Slaaafört

@Anti-antideutsch: ja, min judiska bakgrund gör att jag har för vana att uppmärksamma antisemitiska mytbildningar och mönster, och jag är tyvärr van att inspektera världen utifrån anti-antisemitiska glasögon, eftersom antisemitismen är högst närvarande i vårt samhälle, och den skadar mig personligen. Utöver att jag ville medvetandegöra hur en antisemitisk myt reproducerades, blev jag sårad över att för kanske tusende gången se det som står ovan, en rasistisk och stöttande stereotyp, riktas mot mitt folk. Så barnsligt av mig.

Hejdå.

Fuck antisemitism

Fortfarande inget ord om staten Israels massmord mot palestinier. jag förstår.

antideutsch som vanligt

@Antideutsch som vanligt: om du är läskunnig, kan du se ovan att jag har fördömt staten Israels agerande gentemot Palestina och det palestinska folket fem gånger. ZzZzZ...

Fuck antisemitism

@fuck antisemitism i ditt svar försvarar du alltså nationalstaten som en politisk modell att organisera samhället på. Inser du inte själv hur mycket fel du har? Du bör lära dig mer istället för att komma hit till gatorna med dina hitta på anklagelser.

Fuck antisemitism på riktigt

Det är ju helt absurt att radikaler inte ska kunna rikta samma kritik emot israeliska företag som tjänar pengar på krig, ockupation och förtryck. Och jävligt okamratligt att tolka alla referenser till blod som antisemitism när det bara är ett sakligt påpekande. Man kan ju vända på det: varför ska man exkludera Israel ifrån en kritik som vi hade riktat emot vilken annan stat och vilket annat företag som helst bara för att staten själv väljer att definiera sig etnonationalistiskt. Det vore ju en dålig och feg analys kritik av vad som sker där borta.

@

Sida 1 Nästa

Kommentera

captcha