Inlägg

2022-10-13

Lunda-andan. Krönikan 12/10-14/10 2022. Konst och Politik.

Världen: ”Välkommen till anarko-internet! Vi är fler än sju tusen här.” (Länkrubriker i översättning från ryska på Telegram. https://t.me/BO_AK_rezerv Kontakt: bo-ak@riseup.net). Ett axplock av aktiviteter. Heja kamrater! Bakunin ler i sin himmel.

* Anarkokommunisternas militanta organisation är vår organisations kanal.

* Revolutionary Anarchist Fund (RAF) är en fond för att stödja anarkistiska partisaner.

* Anti-War Hospital – antiauktoritär kreativ gerilla för alla som vill utkämpa kriget.

* Rätten att göra uppror är en sak för vitryska anarkopartisaner. Stöd för fångna hjältar.

* Autonomous Action är mastodonterna i den anarkistiska rörelsen i Ryssland.

* Anarchy Plus är ett nav av extraordinära idéer för utvecklingen av den frihetliga rörelsen.

* Motståndskommittén – Ukrainas anarkister i krig med den ryska imperialismen.

* Solidaritetszon – stöd för tillfångatagna partisaner.

* Ivan Astashin: Brev från en stor zon – författarens kanal för en revolutionär, en fånge i systemet och en anarkist.

* Pramen är anarkism från Vitryssland. Lev mot alla odds.

* Antijobb – motstånd mot löneslaveri i samband med kollapsen för arbetarrättigheter.

Ryssland-Ukrainakriget: Varje dag fylls tidningarna med vilda spekulationer på lösa grunder om Putin, hans ställning, var han är, hans hälsa och hur hela världen hatar honom. Jag undrar om det är så klokt. Han uppfattar kommentarerna och sanktionerna och om han dessutom blir desperat av motgångarna i kriget kan frestelsen bli för stor – en neutronbomb över Kiev – vilket jag verkligenhoppas inte händer – så skulle saken vara klar för hans del och en katastrof för Ukraina. Journalisterna borde visa åtminstone ett minimum av återhållsamhet. Situationen är farlig, så sitt still i båten. Ukraina är inte Natomedlem och har inte kärnvapen men vem vet, det skulle ändå kunna komma ett militärt svar i någon form från USA, och då är spelet förlorat för oss alla. Kritisera Putin men sluta vara hysteriska, tack. Jag minns Kuba-krisen 1962 mycket väl. Chrustjev backade och räddade världen men blev avsatt som tack. Finns det någon som tänker backa denna gång?

Sverige: ”För att möta den demografiska utvecklingen behövs en äldreminister”, skriver Ann-Christine Lindbom i AB. Hjälper det? Jag trot Kristersson (M) prioriterar skattesänkningar för de rika mycket högre än några sköra gamlingar och deras behov. Frivilligt blir det ingen förändring, politikerna måste tvingas. Och om SD blir största parti 2026 är det slut på den lilla friheten, jämlikheten, jämställdheten och demokratin som vi minns den. Krossa rasismen!

Boktips/Lund: Göran Bexell & Per Lindström: Handbok i Lunda-andan – om den finns. Bild&Media AB 2019. Som ni kanske minns skrev jag artikeln ”Lunda-andan och Lunda-bohemerna” 2010 på denna blogg. Koncist, roligt och intressant tyckte många besökare. Redaktören Bexells bok handlar egentligen inte specifikt om ”Lunda-andan” som stil utan om allt mellan himmel och jord som har med Lund, studentkultur och universitetet att göra, på 320 sidor. Så kan man förstås också gå till väga, många nyanser fångas in och jag har stort nöje av att läsa boken. (Faktiskt citeras jag i förbifarten på ett par ställen). Men jag återvänder gärna till Jan Mårtenssons (1936-2003) ytterst eleganta definition på fenomenet: ”En vänlig humor, inte alls utan udd, ett lekfullt allvar, en sund skepsis, en mild men verkningsfull ironien distans både till omvärlden och, inte minst, den egna personen och en markerad motvilja mot all uppblåsthet. Lundaskepticismen är omöjlig att ifrågasätta eftersom tvivel på dess existens är det bästa beviset på densamma”. Som svar på frågan ”Vad är Lunda-andan?” är det oöverträffat menar jag. Lunda-andan finns, v.s.b.

***

Citatet:

”Så länge rymden varar

och så länge levande varelser finns kvar,

tills dess ska jag också vara här

för att skingra världens lidande”. — Shantideva.

***

Staffan / Konst och Politik

Kommentera

captcha