Inlägg

2020-11-09

Lund. Anarkister attackerade Lukasjenkos medhjälpare från Apple

För inte så länge sedan började företaget Apple bry sig om belaruska polisers säkerhet. Då krävde Apple radera de telegram-kanaler som offentliggjorde belaruska polisers personuppgifter. Lukasjenkos medhjälpare från Apple håller på att sälja sin iphone 12 nu. Apples ägare och chefer blir ännu rikare. Samtidigt arresterar Lukasjenkos regim de bästa folkliga kämparna. Fyra anarkister-partisaner, Igor Olinevich, Sergej Romanov, Dmitrij Dubovskij och Dmitrij Rezanovich, blev nyligen gripna och anklagade för terrorbrott. I Belarus är straffet för terrorbrott upp till dödstraff. Det pågår revolutionen i Belarus och företaget Apple står på regimens sida. Därför bestämde vi oss att påminna Apple om deras brott mot den belaruska revolutionen och mot det belaruska folket. Natten mot den 5 november attackerade vi butiken mStore i Lund. Butiker mStore säljer Apples produkter och jobbar med annan Apple-relaterad service. Vi kastade flaskor med svart färg på butikens fönster. Med denna aktion proklamerar vi att Apple måste sluta skydda belaruska poliser. Det är också vår solidaritetshandling med alla fängslade anarkister.

Offentliggörande av belaruska polisers personuppgifter ”leder till våldet”, enligt Apple. Detta företag har däremot inga invändningar mot det statliga våldet i Belarus. Belaruska poliser torterar och våldtar. Trots detta försvarar Apple dessa bödlar och våldtäktsmän. Västerländska företag gillar prata om ”demokratiska värderingar” men i själva verket ser vi hur Apple skyddar den belaruska diktaturens våldsmonopol. Apples ställningstagande speglar västerländska borgerliga ”demokraters” syn på situationen på Belarus. Enligt denna syn är statligt våldsmonopol heligt och okränkbart. Och folket får vara missnöjt och protestera men måste vara ”fredligt” och tåla statligt våld utan att göra aktivt motstånd.

Vi, anarkister, välkomnar det revolutionära våldet. Vi är stolta över våra kamrater som tog till vapen trots alla möjliga repressalier. Vi är övertygade att radikalisering av det folkliga motståndet leder till seger.

Apples faktiska ställningstagande mot den belaruska revolutionen visade återigen att västerländska ”demokratiska” kapitalister stödjer diktatorn Lukasjenko. Både diktatur och borgerlig ”demokrati”, dessa två former av förtrycksystemet, måste förstöras. Istället ska vi bygga ”den framtida ljusa anarkistiska kommunismen” som vår unge hjälte Mikhail Zhlobitskij som offrade sitt liv två år sedan talade om i sina sista ord. Vi hoppas att Mikhails dröm ska förverkligas i den belaruska revolutionen.

Video:

https://vk.com/zloyancom?w=wall-188068807_971

https://vk.com/class__war?w=wall-34380444_228956

Internationella anarko-kommunistiska aktionsgruppen ”De solidariska”

Kommentarer

"Attackera" är väl lite väl stort ord för att man har klottrat på en affärs skyltfönster.

Sofia

Det börjar med klotter va.. sen krossar man rutor och tar över produktionsmedel..


Bra initiativ! Det må vara "stora ord" men dom gjorde något iallafall!

Hasse

Tror ordet "attackera" också används för annat än militära angrepp. T.ex "Biden attackerade Donald Trump i debatten" eller "Kolla videon när kaninen ATTACKERAR femåringen!"

Men Sofias post kanske inte egentligen handlade om att reda ut hur språket används.

N

Det blir lite tjatigt här. Istället för att kritisera vilka ord används gå ut och gör något. Nog med meningslös kritik från soffan. Agera eller håll tyst

Maria

Inget fel med denna aktion. Kräver mer mod än att stå med en banderoll utanför något ställe. Finns många storföretag som går att kraftigt ogilla.

incognito

Att hålla en banderoll hade nog faktikst varit bättre då man kan förklara för folk vad man står där för. Ett anarkist-A är ju otroligt otydligt.

Sofia

Det framstår mer som ett skämt och ingen politiskt aktion. Att rita bokstaven "A" säger ingenting, finns inga normal människor som förstår vad som menas med detta.

RF lee

Sluta nu att trolla på gatorna.info, RF Lee!

A

RF Lee har ju inte fel... Detta är en fasansfullt obskyr aktion.

Sofia

Jag tyckte detta var bra gjort.

Jag håller med A och Staffan i ett annat inlägg: det finns sidor som passar dig bättre än Gatorna, RF lee.

Lyktan

Tycker det är bra att RF Lee och Co skriver vad dom tycker, kritik behövs inom den här rörelsen, annars så lär den bli jävligt mer dogmatisk än vad den är.
Sen får man såklart se skillnad på kritik och vanligt gnäll. Jag gillar också det gamla citatet "gör det bättre själv" om något känns skevt eller kontraproduktivt.

Men att ni kallar aktionen för obskyr så vet jag inte vad som krävs för att en aktion ska vara legitim för er.

Hasse

Jag undrar lite vem i helvete du är "Lyktan" som inte tycker att jag ska kommentera på gatorna.info! Kritiken som Sofia för fram är också helt korrekt att när aktionsgruppen försöker få det till att en stor attack ägt rum medans de bara klottrat en bokstav A. Sedan hade det också självklart varit en bättre aktion att hålla en banderoll utanför och pratat med folk.


RF lee

En aktion kan ju ha två huvudsakliga syften, antingen så är det en direkt aktion som ska förändra något genom handlingen eller så är det opinionsbildande. Denna aktion tillhör den senare. För att då driva opinion krävs det till någon nivå att folk förstår vad aktionen handlar om. I denna situation har man målat ett anarkist-A på en Apple butik som en solidaritets aktion för kampen i Vitryssland... Troligtvis kommer de allra flesta som ser det tro att det helt enkelt är en aktion riktad mot Apple i sig, och något som förmodligen också enbart tilltalar andra redan frälsta.

Sen är "gör det själv"-retoriken så tradig, ska man behöva lägga upp sitt "aktivist" CV för att kommentera? Oavsett är de enda sanna hjältarna i denna historia de kämpande arbetarna i Vitryssland.


Sofia

RF lee: Jag är Lyktan och ag har inte påstått att du inte ska kommentera på gatorna.info. Det jag sade var att det finns andra internetsidor som passar dig bättre då du gett uttryck för auktoritära åsikter och gatorna.info är uttalat antiauktoritär.

Lyktan

Kommentera

captcha