Inlägg

2021-05-03

LOUISE MICHEL: MINNEN FRÅN PARISKOMMUNEN. 1871 / 2021.

Jag skrev först denna volym utan att berätta något om mig själv. När vänner påpekade detta lade jag till några personliga avsnitt trots den sorg det orsakade mig. Medan jag gjorde det skapades motsatt effekt: när jag avancerade i berättelsen blev jag att älska att återuppleva denna tid av kamp för frihet som var min verkliga existens, och jag älskar att förlora mig själv i minnet av den. Det är därför jag ser på mina tankar som en serie tablåer där det passerar tusentals existenser som nu har försvunnit för alltid.

Där är vi nu på Champs de Mars: våra armar staplade och natten är vacker. Omkring klockan 3:00 går vi och tänker att vi ska åka till Versailles. Jag pratar med gamla Louis Moreau, och han är också glad över att ge sig iväg. I stället för mitt gamla gevär gav han mig en Remington-karbin. För första gången har jag ett bra vapen, men det sägs inte vara för pålitligt, vilket inte är sant. Jag berättar alla lögner jag sa till min mamma så att hon inte skulle oroa sig. Alla mina försiktighetsåtgärder är vidtagna, jag har brev fulla av lugnande nyheter i mina fickor som kommer att uppdateras. Jag sa till henne att de behövde mig i en ambulans; att jag åker till Montmartre vid första bästa tillfälle.

Stackars kvinna, som jag älskade henne. Hur tacksam är jag inte mot henne för den frihet hon tillät mig att handla som mitt samvete föreskrev och hur mycket skulle jag inte vilja bespara henne de dåliga dagar hon så ofta hade. Kamraterna från Montmartre är där. Vi är säkra på varandra och säkra på de som kommenderar.

Nu går vi tysta; kampen har börjat. Det finns en kulle där och jag ropar när jag springer framåt: Till Versailles! Till Versailles! Razoua slänger till mig sitt svärd för att samla männen. Vi skakar hand på toppen; himlen är i lågor och ingen har skadats. Vi distribuerar gevär på åkrarna som är fulla av små trädstubbar. Du skulle tro att vi hade gjort det tidigare.

Där är vi i Moulineaux. Gendarmerna håller inte ut som vi trodde. Vi tror att vi kommer att kunna gå vidare men nej, vi kommer att tillbringa natten här, några av oss i fortet, andra i jesuitklostret. De av oss som trodde att vi skulle kunna gå längre, de från Montmartre och jag själv, gråter av ilska. Och ändå är vi självsäkra. Varken Eudes eller Ranvier eller de andra skulle förbli på plats utan vägandes käl. De berättar skälen men vi lyssnar inte. Vi återvinner hoppet: det finns nu kanoner vid fortet i Issy och det kommer att vara bra att stanna kvar där. Vi hade lämnat med en felaktig ammunition, resterna från belägringen, kulorna matchade inte pistolernas kaliber.

Jag ser framför mig liksom nyanser passera av dem som befann sig i stora salen nedanför klostret: Eudes, maj-bröderna, Caria-bröderna, tre gamla män som var modiga som hjältar: den gamle mannen Moreau, gamle mannen Chevalet, gamle mannen Caria, Razoua, alla federalister från Montmartre; en svart som ebenholts med spetsiga vita tänder som ett vilddjur: han är bra, intelligent och modig; och en tidigare påvlig Zouave som konverterat till Kommunen.

Jesuiterna har lämnat oss förutom en gammal man som säger att han inte är rädd för Kommunen och som förblir lugnt i sitt rum och kocken som, jag vet inte varför, får mig att tänka på broder Jean des Eutomures. Målningarna som dekorerar väggarna är inte värda två sous, förutom ett porträtt som ger en god uppfattning om ämnets karaktär: det måste vara någon jesuitdirektör. Det finns också en av de vise männens tillbedjan, varav en liknar en ful version av vår svarta federalist, tillsammans med målningar med helgonhistoria och annan dårskap.

Fortet är magnifikt, en spöklik fästning, inträngd högt uppe av Preussarna, för vilka denna bräsch var perfekt. Jag tillbringar en hel del tid med artilleristerna. Vi får besök av Victorine Eudes, en vän sedan länge som fortfarande är ung. Hon skjuter också bra.

Det är kvinnorna med sin röda flagga med kulhål som hälsar federalisterna. De inrättade ett mobilt sjukhus i fortet, från vilket de sårade skickas till de ställen i Paris som är bättre utrustade. För att vara mer användbara sprider vi ut oss. Jag går till järnvägsstationen i Clamart som beskjuts varje natt av Versailles artilleri. Vi följer en häckomgärdad väg till Issys fort; vägen är full av violer i blom som krossas av kanonkulorna.

Strax i närheten ligger stenbruket. Ofta finns det inte tillräckligt av oss i Clamarts diken. Om fortets kanon inte täckte oss skulle en överraskningsattack vara möjlig: Versailles visste aldrig hur få av oss det fanns. Det hände till och med att vi en natt bara var två i diket framför stationen, även om jag inte vet varför: den förut påvetrogne Zouave och jag själv med laddade gevär: vi kunde åtminstone varna. Vi hade den otroliga turen att inte attackeras den natten. När vi gick där fram och tillbaka i diket sa han till mig när vi möttes: "Vilket intryck får du av det liv vi lever?” ”Intrycket att vi ser en flodbädd framför oss som vi måste nå,” sa jag.”Jag har intrycket av att läsa en bilderbok,” svarade han. Vi fortsatte att gå i diket till Versaillais tystnad över Clamart. När Lisbonne kom på morgonen och tog med sig en folkmassa var han både glad och rasande och skakade på huvudet under kulorna som igen visslade runt oss som om han jagade bort flugor.

Det inträffade en nattlig skärmytsling på kyrkogården i Clamart mitt bland gravarna som sken upp med blixtar som sedan bara upplystes av månens ljus men som blev synliga, vita som spöken, vars snabba skott sprängde gravstenar.Ytterligare en nattexpedition med Berceau på samma plats, med de som lämnat oss återförenade under Versaillais eld och med tusen gånger mer fara. Jag ser allt detta igen som i en dröm i drömmarnas land, drömmen om frihet.

En student som inte delade våra idéer men som var ännu mindre på Versaillais sida, kom till Clamart för att verifiera sina beräkningar av sannolikheter. Han hade tagit med sig en volym Baudelaire som vi läste några sidor av när vi hade tid. En dag när flera federalister hade drabbats av kanonkulor på samma ställe, en liten plattform mitt i skyttegraven, ville han kontrollera sina beräkningar och bjöd in mig på en kopp kaffe.

Vi gjorde det bekvämt för oss och läste stycket ”La Charogne”. Vi var nästan färdiga med vårt kaffe när Nationalgardet kastade sig över oss och drog oss iväg och ropade: ”Gode Gud, detta måste få ett slut!” I samma ögonblick föll kanonkulan, krossade kopparna på plattformen och reducerade boken till oändliga småbitar. ”Mina beräkningar var helt riktiga”, sa studenten och borstade bort smutsen som täckte honom. Han stannade några dagar till, men jag såg honom aldrig mer.

Under Kommunen var de enda människorna som jag såg sakna mod en knubbig kille som kom att oroa sig för den unga kvinnan som han just gift sig med och som var så glad som han kunde vara att få en anteckning från mig till Eudes och bad den senare skicka tillbaka honom till Paris. Jag missbrukade hans självförtroende genom att skriva mer eller mindre följande: “Mina kära Eudes: Snälla du, kan du skicka den här imbecillen tillbaka till Paris. Allt han är bra till är att orsaka panik om det finns människor här som kan få panik. Jag har övertygat honom om att kanonskotten från vårt fort egentligen kommer från Versailles så att han ska springa iväg snabbare. Snälla skicka bort honom”. Han var så rädd att vi aldrig såg honom igen.

Om han behöll sin federala uniform när Versailles armé kom in i Paris skulle han omedelbart ha skjutits tillsammans med kommunens försvarare. Det fanns många andra i denna situation. Den andre av samma sort var en ung man. En natt när vi var en handfull av oss vid Clamart-stationen och Versailles-artilleriet sköt på oss greps han av besatthet att ge upp och ingen sorts resonemang kunde rubba denna idé. Jag sa till honom: "Gör det om du vill, men jag stannar här och jag spränger posteringen om du ger upp den”. Jag satte mig ner med ett ljus i en liten kammare där projektilerna staplades upp och tillbringade natten där. Någon kom för att skaka min hand och jag såg att han också var på vakt; det var den svarte mannen. Posteringen höll ut och den unge mannen försvann nästa dag och återvände aldrig.

Ett underligt äventyr inträffade i Clamart för Fernandez och mig. Vi hade åkt med flera federala till vakthuset, och alla de villiga männen hade kallats dit. Så många kulor visslade runt oss att Fernandez sa till mig: "Om jag dödas, ta hand om mina småsyskon”. Vi omfamnade varandra och fortsatte längs vägen. Tre eller fyra sårade män var i huset och låg på golvet eller på madrasser. Jägmästaren var inte där och hans fru, som var ensam, verkade rädd.

När vi började forsla bort de sårade männen började hon be mig och Fernandez att lämna. Att lämna de sårade bakom oss som inte kunde transporteras, sade hon, de borde lämnas i vård av de två eller tre federala som följde oss. Jag kunde inte förstå varför kvinnan agerade på detta sätt; vi skulle vi inte för någonting i världen kunna lämna dem på denna riskabla plats. Vi tog med stora svårigheter upp de sårade på ambulansbårar som vi hade tagit med oss medan kvinnan kröp efter oss och bad oss två att gå på egen hand.

När hon såg att hon inte kom någonstans tystnade hon och såg hur vi gick bort från hennes ytterdörr och bar våra patienter på vilka kulor regnade; det var vanligt att Versailles sköt på ambulanser. Vi fick senare veta att reguljära armésoldater gömde sig i jägmästarens källare. Fruktade den här kvinnan att se en annan kvinna mördad eller var hon helt enkelt vansinnig?

Tillsammans med våra sårade tog vi med oss en halvdöd liten Versaillais-soldat som liksom de andra fördes till ett mobilt sjukhus i Paris där hans sår kunde börja läka. Vid ögonblicket för arméns invasion av Paris skulle han ha dödats, mördats, av vinnarna precis som alla andra sårade. När Eudes gick till Hederslegionen åkte jag till Montrouge med La Cecilia och sedan till Neuilly med Dombrowski. Dessa två män liknade fysiskt inte alls varandra men gjorde samma intryck genom sina handlingar; samma snabba blick, samma beslutsamhet, samma osårbarhet.

Det var i skyttegravarna i Hautes Bruyères som jag lärde känna Paintendre, befälhavaren över förlorade barn. Om detta benämning, förlorade barn, någonsin varit berättigad så var det fallet för honom, för dem. Så stor var deras våghalsighet att det inte verkade som om de någonsin kunde dödas. Och ändå blev Paintendre det, och många av de andra också. I allmänhet är det möjligt att träffa människor som är så modiga, men aldrig modigare. Det var deras entusiasm som kunde ha försvunnit med en revolutionär rörelses snabbhet.

Förtalet om kommunens armé spred sig runt om i provinserna; det kom från banditer och flyktingar från rättvisan sa Foutriquet. Och ändå hade Paule Mink, Amouroux och andra tappra revolutionärer flyttat till de stora städerna där kommuner utropades som skickade sin anslutning till Paris. Resten av provinserna och landsbygden fick militära rapporter från Versailles. Till exempel att Duvals död skrämde upp byarna.

”Våra trupper”, sade rapporten, ”tog mer än 500 fångar och på dem fick vi en närbild av ansiktena på de eländiga som för att tillfredsställa sina djuriska lustar med ett lätt hjärta nästan förstörde hela landet”. Så låg demagogi hade aldrig tidigare fångat den bedrövade blicken hos ärliga män med oansenliga ansikten. De flesta var mellan 40-50 år gamla, men det fanns också äldre män och barn i dessa långa rader av hemska individer. Vissa kvinnor kunde också ses bland dem. Kavalleriplutonen som eskorterade dem hade stora svårigheter att slita dem ur den upprörda folkmassans grepp. Ändå lyckades vi leda dem trygga och sunda till de stora stallen.

”När det gäller Duval, den andra falska generalen, avrättades han på morgonen tillsammans med två officerare från kommunens generalstab. Alla tre mötte det öde som var reserverat för alla upproriska ledare som påträffats med vapen.” (”Kriget mot kommunarderna i Paris”, av en överordnad officer för Versailles armé).

Vi visste vad vi kunde förvänta oss av imperiets generaler som gick över till republikens tjänst i Versailles utan att de själva eller församlingen ändrade annat än deras titel. Den framtida hämnden för mordet på Paris kommer att bli avslöjandet av det sedvanliga ökända förräderiet av den militära reaktionen.

***

Staffan / Konst & Politik

Länk: https://konstochpolitik.org/2021/05/03/louise-michel-minnen-fran-pariskommunen-1871-2021/

Kommentera

captcha