Inlägg

2018-02-21

LEDARE OCH LEDDA.


Hur ser vänsterns opposition mot stat och kapital ut? Vill den något helt annat eller sitter den fast i förlegade teoretiska och praktiska organisationsformer, nu och inför framtiden? Alla socialister är överens om att de viktigaste motsättningarna i samhället är arbete – kapital (kapitalismen) och kvinnors underordning av män (patriarkatet), plus en mängd andra förtrycksmekanismer som summeras upp i intersektionell teori. Här går vi inte in på denna, utan vår uppgift är att peka på vilken dimension som saknas. Och då menar vi i hierarkierna i allmänhet och i motsättningen Ledare – Ledda i synnerhet. Franska Socialism ou Barbarie och engelska Solidarity talade om Ordergivare och Ordertagare, och menade samma sak: Ledare och Ledda.

Denna analys krockar omedelbart med den leninistiska uppfattningen om Partiets Ledande Roll (Ledarna, Auktoriteterna) och den s.k. demokratiska centralismen (Hierarkierna), främst betonad i maoismen (den kinesiska stalinismen) men också i andra mer eller mindre auktoritära vänsterideologier som trotskismen. Detta är deras blinda fläck. Om vi beskriver Arbetarråden som den proletära demokratin par excellance, är det erfarenhetsmässigt så i historien att denna är inkompatibel med ett monolitiskt auktoritärt Parti, ”kommunistiskt” eller ej. Arbetarrådens makt utesluter varje annan, avskild makt och då är den direkta demokratin total.

Ledare och Ledda.

Det finns två sorters Ledare: de som tillsatt sig själva och de som är valda. Och två sorters Ledda: ofrivilligt ledda och ”frivilligt” ledda. En vald ledare som inte kan avsättas när som helst står i motsats till demokratin lika mycket som den ledare som har tillsatt sig själv. Den enda formen av ledarskap som är demokratiskt är en tillfällig delegering utan egen, avskild makt. Bara då kan någon frivilligt låta sig ledas, vanligen i en akut situation som t.ex. i krig. Om soldaterna själva får välja sina befäl är de frivilli9gt ledda.

Auktoritet, auktoritär, auktoritativ.

”Auktoritet, av latin auctoritas, bemyndigande; myndighet, att ingiva respekt, fullmakt eller tillstånd att göra någonting, eller förmåga att driva igenom sin vilja, någon med legitim makt” påstår Wikipedia. Auktoriteten måste bemyndigas av de som auktoriteten har myndighet över, men detta förekommer nästan aldrig. Utövandet av auktoritetens makt är auktoritärt, dvs med tvång och våld. Därför är auktoriteter otänkbara i ett direktdemokratiskt samhälle. Att vara auktoritativ innebär något helt annat, nämligen att vara kompetent och pålitlig.

Hierarki.

Hierarki (av grek. ‘Ιερός hieros, helig, och αρχή arche ”förste”, ”härska”) betecknar en organisationsform med utpräglat centralstyre, som ofta förekommer inom såväl militär, stat, samhälle, kyrka som företag, men även i överförd bemärkelse inom vetenskapen, till exempel systematik. En hierarki brukar visualiseras genom en pyramid eller en triangel, som åskådliggör dels ordningen, dels mängden av personer i olika skikt av organisationen: det blir färre och färre mot toppen och fler mot basen. Staten och militären är typiska, och typiskt ineffektiva, men hierarkier förekommer också inom sjukvården, inom familjen och i andra sammanhang – vanligen helt i onödan.

Platt organisation.

En annan slags organisationsform är en så kallad platt organisation, där det inte finns någon överordnad och där man har en horisontell arbetsdelning. Platt organisation är ett uttryck som avser en horisontellt och inte en vertikalt uppbyggd organisation. Den kan ha ett samordnande centrum eller sakna ett sådant, men makten och inflytandet är jämnt fördelad och inte uppdelad i nivåer av hierarkier. Direktdemokrati är ett viktigt inslag. Exempel på en nutida platt organisation är EZLN, Zapatistarmén för nationell befrielse, i Chiapas, Mexiko.

Så – hur är vänstern rustad för dessa organisationsformer, nu och i framtiden? Klart är att den utomparlamentariska vänstern, miljörörelsen, kvinnorörelsen, djurrättsrörelsen, den autonoma och den antifascistiska rörelsen kvalar in här. En del av den övriga vänstern tänker och handlar fortfarande utifrån vad som i huvudsak är förlegade borgerliga organisationsformer. Först när dessa övergivits kan ”vänstern” enas och bli slagkraftig igen – på frihetlig och antiauktoritär grund.

<hr>

råd

<hr>

***

Staffan / Konst och Politik

Länk: https://anarchyisorder.wordpress.com/2018/02/21/ledare-och-ledda/

Kommentarer

1. Demokratisk centralism är demokrati i sig. Andra organisationsstrukturer är inte demokratiska.

2. Direktdemokrati är ett borgerligt begrepp och en omöjlighet i en organisation av och för massorna.

3. Utan auktoritet inget organiserat samhälle. Produktionen kan inte organiseras utan auktoritet. Kvar står endast produktionens anarki, och produktionens anarki är det borgerliga produktionenssättet.

4. Likaså, utan hierarki inget organiserat samhälle, ingen organiserad produktion, endast anarki. Produktionens anarki är det borgerliga produktionssättet. Den borgerliga staten är dock högt organiserad och därför relativt effektiv vad gäller att förtrycka massorna. Hur ska en oorganiserad icke-hierarkisk armé av massorna kunna krossa den borgerliga staten?

5. EZLN är ett hierarkiskt bygge.

6. Platta organisationer kommer oundvikligen utveckla icke-demokratiska organisationsstrukturer i form av individuellt och spontant ledarskap utan former för ansvarsutkrävande.

7. Anarkismen är borgerlig och står till höger höger om kommunismen, i praktiken ett försvar för det rådande samhället.

Dimitri

Ditt inlägg består, enligt min ödmjuka mening, uteslutande av sådant nattståndet misch-masch som vi tvingat lyssna på från stalinistiskt håll under hela 1970-talet. Ni har haft er chans och misslyckats, nu är det 2018 och dags att komma på bättre tankar. Kampen står idag mellan fascism och anarkism - som i Rojava - och segern är oundviklig, förr eller senare. Tänk om medan tid är eller gå tillbaka till muséet för avlagda vanföreställningar.

Samtliga "argument" ovan har dessutom redan besvarats utförligt i "An Anarchist FAQ", i "ABC för Autonoma" och på ett otal andra ställen.

https://theanarchistlibrary.org/library/the-anarch...

https://anarchyisorder.wordpress.com/2012/01/31/ab...

Därmed avslutar jag denna diskussion för min del. — Mkh Konst och Politik.

Staffan / Konst och Politik

1. Anarkismen har haft sin chans och misslyckades på sent 1800-tal. Anarkismens enda landvinningar historiskt har skett i skuggen av kommunismen (Spanien, Ukraina, etc).

2. Anarkismen har inte utvecklats alls sedan dess. Den har ingen teoribildning och ingen praktik.

3. Kampen i världen står inte idag mellan fascism och anarkism. Den stor som alltid mellan arbete och kapital. De krafter på en världsskala som kämpar mot kapital och fascism är inte anarkistiska utan kommunistiska. Se Indien, Filippinerna, Afghanistan, Turkiet, Nepal, Peru, etc.

Dimitri

En av dom bästa sakerna med anarkistisk teori är att den har en tendens att skära igenom mycket av den mystifiering som existerar inom vänstern när det till exempel gäller organisering och kamp och istället gå direkt till kärnan av vad det handlar om när man skalar av allt annat onödigt; dvs mänskliga relationer. Och därmed avslöjas också dimitris tomma påståenden som det absoluta skitsnack det är

@

Sen är ju tanken att länder som Peru, Nepal och Filipinerna, länder som fortfarande är kvar i någon slags pseudofeudalism, skulle stå längst fram i den globala kampen mellan arbete och kapital skrattretande. Men så är ju den maoism som Dimitri verkar förespråka ett skämt också

@

Kommentera

captcha