Inlägg

2022-07-07

KRÖNIKAN / Konst och Politik

KRÖNIKAN 6-7/7 2022. Konst och Politik.

USA: I förhören om stormningen av Kapitolium blir Donald Trumps skuld allt tydligare. Det handlade om ett aggressivt försök till statskupp som misslyckades mest för att Trumps chaufför vägrade att köra honom till mobben på Kapitolium. Han bör åtalas och dömas och inte tillåtas ställa upp för omval. Då kan det bli atomvinter.

Ukraina: Ingen enda av de många kommentatorerna i Väst räknar med att det numerärt överlägsna Ryssland vinner kriget – det kan bli ett chockartat uppvaknande isåfall. Jag håller naturligtvis på det ukrainska motståndet men utgången är oviss. Ett säkerhetsföretag vill göra profit på rysshotet/rysshatet, och säljer en evakueringsförsäkring under Almedalsjippot på Gotland. Den enes död den andres bröd säger den heliga marknaden.

Sverige: Val 2022. Allmänt strängare straff och gärna också kastrering är KDs senaste kriminalpolitiska utspel, men ”Guds nåd är varje morgon ny” och det gäller även de som råkar komma i vägen för den lilla elaka (och förtalsdömda) Ebba Busch.

Inför valet denna höst lovar Magdalena (S) förbud mot vinstintag i skolan och stopp för nya religiösa friskolor. Bra – vi ska komma ihåg detta också efter valet. Kristersson i SD-blocket lovar kärnkraft och sänkt dieselpris för att underlätta den ekologiska kollapsen. Och:”SDs nazirötterblir en valfråga” skriver Aftonbladet. SD har än idag samma käpphästar som det ursprungliga nazi-BSS och andra rasistiska grupper; för syns skull ändrar man en bokstav här och där men agendan är detsamma: Invärtes beröm och utvärtes förakt. Ett auktoritärt samhälle som hos Orban, Erdogan och Putin. Tokhögern är ett hot mot alla oss andra. Men i Demoskop går de rödgröna framåt och SD-blocket bakåt.

SD-blocket med sina på rekordtid radikaliserade borgerliga medlöpare får inte vinna valet. ”Då blir det läger” – som ”tårtkvinnan” sa. Om det nu inte blir Påskkravaller upphöjt med potensen 10.

Lund: En igelkott smyger in under en buske med sin mjuka nos när den guldskimrande skymningen faller. Jag har en särskild koltrast som sjunger arior för mig i den magiska sommarnatten och duvorna kuttrar på sitt trygga omfamnande vis. Hallonen i min lilla trädgård börjar bli mogna; tänk ändå vilken underbar månad Juli är. Sol på dagen, regn på natten; heja SMHI.

Boktips/Konsten:

* Ann-Charlotte Weimarck: Joseph Beuys och sökandet efter den egentliga livskraften. Symposium 1995. En briljant bildanalys kring en av 1900-talets viktigaste konstnärliga gärningar. Se även av samma författare: Asger Jorn – nordisk anarkism. Asger var 1950-talets främsta europeiska konstnär (vid sidan av Dubuffet) och medlem både i första och andra Situationistiska Internationalen, Majrevoltens regissörer.

* Robert Crumb: The Book of Genesis. W.W. Norton & Co, 2009. Det världsberömda och mycket produktiva seriegeniet tolkar Första Mosebok i teckningar. Superbt. Barntillåten. Se även The Complete Crumb Comics, 1-14, Fantagraphics. Vuxenserier. Finns numera bl.a. på Stadsbiblioteket i Lund.

***

Citatet: ”Vad vi står inför är en kombination av mycket stark besvikelse och mycket svaga förhoppningar och föreställningar om samhällsalternativ. Och det är just då som seriösa organisatörer borde kunna träda in”. — Noam Chomsky, anarkistisk intellektuell och världsledande språkvetare. Jmf alternativen Chiapas och Rojava!

***

Staffan

Kommentarer

Hmm... Jag är inte säker på om jag håller med om att han "bör åtalas och dömas och inte tillåtas ställa upp för omval". Domstolar är de mäktigas verktyg för att behålla makten. End skillnaden här är att en mäktig man bråkat med för många andra mäktiga män, som nu vill bli av med honom. I övrigt intressanta reflektioner!

Laglös

Hej! Jag instämmer helt och tror inte heller på vare sig lagar eller domstolar; det räcker med regler vi tillsammans kommit överens om. Men dessa begrepp har den traditionella kontext jag återger från nyhetsflödet här. Och låt oss bara slippa Trump i fortsättningen. - Staffan.

Staffan / Konst och Politik

Kommentera

captcha