Inlägg

2023-02-08

​KRÖNIKAN 8/1 2023. Aktivismen är mitt liv.

Världen: . Ryska styrkor i östra Ukraina verkar lagra ammunition och bygga upp truppreserver inför en offensiv som kan börja om några veckor, har Ukrainas högsta tjänsteman i Luhansk-regionen sagt (CNN),

USA: Svarta män löper 2,5 gånger större risk att dödas av polis än vita män (Counterpunch).

Sverige: DN/Ipsos: Väljarna vill se skarp svensk linje mot Turkiet. https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-valjarna-vill-s...

Lund:”Aktivismen är en självklar del av mitt liv.” Hur långt bör man vara beredd att gå för att rädda världen? Lundagård möter Caroline Andrén, student och Extinction Rebellion-aktivist, för ett samtal om klimatångest och kontroversiella aktioner. https://www.lundagard.se/2023/02/06/aktivismen-ar-...

Konsten: Mordet på Andreas Baader.

Odd Nerdrum: Mordet på Andreas Baader, 1977–1978. Olja på duk, 324 cm × 262 cm. Astrup Fearnley Museum of . Modern Art, Oslo. Mordet på Andreas Baader är en målning från 1978 av den norske konstnären Odd Nerdrum. Den skildrar det spekulativa mordet på Andreas Baader, en av ledarna för vänsterorganisationen Red Army Faction, i Stammheimfängelset 1977. Målningen finns i samlingarna på Astrup Fearnley Museum of Modern Art i Oslo

Andreas Baader ligger delvis naken i sin cell i Stammheimfängelset. Två män håller Baader medan en tredje ligger slagen på golvet framför honom. En fjärde man i trenchcoat avrättar Baader med ett pistolskott i nacken. Männen är placerade i form av ett Andreaskors. Kompositionen och chiaroscuro är inspirerad av barockkonst, med associationer till Caravaggios korsfästelse av St. Peter.

Baader hade dött den 18 oktober 1977 i det som blev känt som Stammheim "Dödsnatten", då även Gudrun Ensslin och Jan-Carl Raspe dog. I den officiella versionen begick de självmord, men rykten och teorier spreds snabbt om att de hade blivit mördade av hemliga agenter. Nerdrum var anarkist när han gjorde målningen. Målningen presenterades på Høstutstillingen i Oslo 1978. Den väckte genast starka reaktioner i både Norge och Tyskland för sitt sätt att framställa en terrorist som en religiös martyr, samt att anta att han mördades. Målningen etablerade Nerdrum som en politisk röst i det norska offentliga samtalet. Odd Nerdrum: ”Det som är särskilt fascinerande var det uttryck för det fria människan som jag såg i dem. Annars hade jag sympati för Baader för så vitt som han var en av de många som var villig för att dö för sin sak. För mig var han den kompromisslöse, tragiska idealisten”. (Wikipedia/Wikiart).


Boktips: Alexander Cockburn / Jeffrey St. Clair: An Orgy of

Thieves. Neoliberalism and Its Discontents. Counterpunch 2023.

***

Citatet: ”De som inte har kapitalet får straffet, det är vad ’Capital Punishment’ egentligen betyder”. — Mumia Abu-Jamal.

***

Staffan / Konst och Politik.

Kommentarer

Som Gatornas läsare undrar jag varför admins bestämde sig att göra mediaprojektet till en personlig blogg med tvivelaktig kvalitet. Ni tappar ju läsare på detta, både i sverige och internationellt.

Private Joker

Trot inte att det är Gatornas val. Staffans inlägg bryter inte mot projektets policy. Gatorna kan inte censurera hans krönikor. Däremot läste jag att de bett honom att begränsa sig till en krönika om dagen. Det är fair även om jag också tycker att det har blivit för mycket.

Kanske kan Staffan själv förstå att det blir väldigt tjatigt med alla dessa inlägg. Gatorna finns för hela rörelsen från rörelsen. Annars finns det personliga blogg såsom Staffans egen sida. Kanske ska man hålla sina dagliga krönikor till sitt eget blogg och låta Gatorna för allmän counter-information. Tycker jag...

en annan läsare

Av utbudet att dömma så finns det inte så det mycket rörelse och ta in per vecka. Därför blir Staffan så dominerande. Staffan kunde skriva ned sina åsikter med block och penna ✏️ och en dag i veckan skriva över sina texter i en jättelång kommentar. Sedan hoppas jag på att Staffan berättar om sitt politiska liv, började han som "moskovit" och i vilken grupp? För min del så kan "Staffan stavar" en gång om dygnet.

En tredje läsare, nämligen 63-åringen.

Jag kan hålla med om att det blivit litet för mycket "staffan"; jag vill minst av allt dominera. Tycker bara gatorna.info är så bra och vill så gärna bidra. Just nu så har jag ingen egen gratisblogg, så Gatorna och facebook är mina enda utflöden. Några tips?

Staffan / Konst och Politik

Ja blir ju mycket Staffan när ni raderar inläggen

Björn

Vilka inlägg raderades?

Gt

Mitt politiska liv? Om det nu kan intressera någon har jag varit anarkist hela mitt liv och särskilt sedan 1967 och är det fortfarande, varje dag. Jag tillhörde aldrig bokstavsvänstern på 70-talet och och gör det inte nu heller.

Staffan

till staffan: om du vill så kan du skaffa egen blogg på typ noblogs.org eller nå annat gratisställe?

bimsan

Raderat mitt inlägg om hur demokrati som alltid är kopplad till kapitalism funkar med ett exempel föga känt om Indien.


Björn

Tack <3 för det rådet Bimsan! no.blogs verkar vara just vad jag behöver.Skia genast kolla upp det.

Staffan

Kommentera

captcha