Inlägg

2022-10-06

​Krönikan 6/10-8/10 2022. Konst och Politik.

Krönikan 6/10-8/10 2022. Konst och Politik.


Världen: Crimethinc om upproret i Iran: ”Kvinnan vars död utlöste denna rörelse är mest känd som Mahsa Amini, tack vare nyhetsrapportering och sociala mediers hashtags. Faktum är att hennes kurdiska namn är Jina; detta är namnet som hon är känd under för sin familj, sina vänner och hela Kurdistan i Iran. Kurderna i Iran – som är en etnisk minoritet – väljer ofta ett persiskt "andra namn" för att dölja sin kurdiska identitet. På kurdiska betyder Jina liv, ett politiskt begrepp som förekommer i sloganen som kurdiska kvinnor har populariserat i kurdiska delar av Turkiet och Rojava sedan 2013, och som har blivit den centrala refrängen i denna kampcykel: Jin, Jian, Azadî [’ kvinnor, liv, frihet’] ”.

Sverige: Vilken låt vore passande som den nya blåbruna regeringens signaturmelodi? Mitt förslag är ”Highway to Hell”, framförd av Åkessons home boys Ultima Thule som gav nazi-rocken ett ansikte.

Lund: Nu exploderar höstfärgerna, stadens alla lönnar glöder. När jag åkte Greyhoundbuss genom USA häpnade jag över The Maple Trees, den amerikanska sirapslönnen som var Karl-Oskars första sätt att försörja familjen i Minnesota (i Vilhelm Mobergs roman). Man gör ett snitt i barken och sätter ett kärl därunder och vips har man lönnsirap, ett måste till amerikanska frukostpannkakor. Och bedårande vackra är dessa träd, mil efter mil i rött, grönt, rosa och guld…


Konsten: Centrum för Politisk Skönhet, ZPS, är ett häftigt namn på en konstnärsgrupp, det måste ni väl hålla med om ! ”Politisk skönhet uppstår när någon trotsar systemet och gör rätt” (DN/Kultur). Anarkismen är politisk skönhet i praktiken. Rojava och Chiapas - politisk skönhet! OWS - politisk skönhet! FFF - politisk skönhet! Mer skönhet i politiken, tack.

Dimitri Ozerkov, chef för avdelningen för samtidskonst vid State Hermitage Museum i St Petersburg, har avgått på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Ozerkov säger till The Art Newspaper att regissören Mikhail Piotrovskys intervju som bekräftar hans stöd för Vladimir Putins agerande ytterligare "katalyserade" hans beslut att avgå.

Boktips: ”Sandman” är en legend och trendsättare i de tecknade seriernas underbara värld och har också filmatiserats av Netflix. Jag beställde den på biblioteket och kön är mycket lång, av begripliga skäl. Återkommer med en recension!

***

Citatet: "Dessa sexuella avarter (homosexualitet) är inte normala och kommer aldrig att vara normala. /…/ Personligen är jag för dödsstraff”.

Björn Söder (SD) f.n. i utrikesutskottet (!).

***

Staffan / Konst och Politik

Kommentera

captcha