2023-01-30

KRÖNIKAN 30/1-1/2 2023. Så byggs fascismen sakta upp.

Världen: Storföretag slickar sig om munnen inför Ukrainas återuppbyggnad efter kriget.

Ukraina håller på att tas över av nykoloniala gamar från BlackRock till EU för en uppskörtning när kriget är över. På menyn står avreglering, privatisering och "skatteeffektivitet" - åtgärder som kanske redan har påbörjats (Jacobin).

USA: Vad skapar en tjuverikultur? Ett överflöd av ficktjuvar? Tsunamier av inbrott och snatteri? Absolut inte. För att verkligen bedöma ett samhälles skumma tendenser, skulle många av oss påstå, måste vi se bortom långa fingrar och fokusera mer på de sirapslena struntpratarna som trivs i ett samhällsklimat som underblåser driften att bli rik snabbt (Counterpunch).

Sverige: Nu har den nya lagen som reglerar svensk journalistik trätt i kraft, under det något missvisande namnet ”lagen mot utlandsspioneri”. Sändningstillståndet för t.ex. Public Service / svt kan vid behov dras in, något som Jimmie Åkesson (SD) länge vurmat för. Det är med sådana små steg man bygger fascismen. Ulf Kristersson (M) har inte längre någon kontroll över SD och den utveckling som därav följer. Sure as shittin’.

Det blir också olagligt att ”propagera för terror” genom en annan ändring i grundlagen (det går fort nu). Och under det faller politiska symboler. Det nya brottet blir verklighet redan den 1 juni, om regeringen trampar gasen i botten som den vill (ETC). Ytterligare ett litet steg i riktning mot ett högerextremt totalitärt samhälle. Sure as shittin’.

Lund: Fryshusets avhopparverksamheter fungerar utmärkt, visar forskarnas utvärderingar. Men efter Sydsvenskans granskning backar Linnéuniversitetet och Lunds universitet tar avstånd. ”Det blir en felaktig bild”, säger en forskare (SDS).

Jag har länge varit kritisk till verksamheten i Stockholm, ända sedan Anders Carlbergs tid. Det visade sig nämligen att de som skulle ”hoppa av” från gängbrott, missbruk och nynazism ganska snabbt tog kontrollen över verksamheten och bestämde över personalen och aktiviteterna, något som framgick av Fryshusets egna utvärderingar. Hur läget är idag och i Malmö vet jag inte, men det finns alltså skäl att vara skeptisk. Fascism och nynazism är inget kriminologiskt utan ett politiskt problem och motverkas bäst med en stark antifascistisk rörelse i hela samhället. I Finland är nazismen (NMR) förbjuden, och det har fungerat väl; nazismen är nu helt marginaliserad.

Citatet: ”Jag vill inte längre acceptera det jag inte kan förändra. Jag förändrar det jag inte vill acceptera.” — Angela Davis (f. 1944) Black Panther Party.

Staffan / Konst och Politik.

Kommentera

captcha

Senaste Media

• TCA-podden: Avsnitt 2 by Take Concrete Action
  • TCA-podden: Avsnitt 1 by Take Concrete Action
  • Glad 1 maj!

Senaste kommentarerna