2023-01-30

KRÖNIKAN 30/1-1/2 2023. John Bolton: Uteslut Turkiet ur Nato!

Världen: Indien och Pakistan var nära en kärnvapenkonflikt 2019, säger Mike Pompeo i sina memoarer (BBC).

USA: Turkiets behandling av Sverige är skäl att utesluta landet ur Nato säger John Bolton, tidigare rådgivare till USAs regering. Han anser att Turkiet bör uteslutas ur Nato. ”Det här är en sorts utpressning”, säger han (svt). Att utesluta den enda stat som blockerat Sveriges och Finlands inträde i Nato vore onekligen en elegant lösning, men själv är jag Nato-motståndare av andra skäl, framförallt kärnvapnen.

Sverige: Aktionen med Erdogan-dockan har lyft kurdfrågan bättre än alla strider på länge, säger turkiska kurder till svenske Kurdo Baksi (svt).

Lund: Samhället är beroende av forskning. Det gäller allt från effekterna av miljögifter till den pågående klimatförändringen, skriver forskare som angripits av klimatförnekare (skd). https://www.skd.se/2023-01-30/morgonluft-for-klima...

Konsten: Historiska statyer av svarta britter är tillbaka på Brixton Station. Efter 36 år avtäcker konstnären Kevin Atherton ett nytt verk efter en av hans ursprungliga muser, lokalinvånaren Joy Battick (The Art Newspaper).

Boktips: Kenneth Hermele: Inte som lamm till slakt. Ordfront 2023. Om det väpnade judiska motståndet under nazitysk ockupation. Hermele beskriver bl.a. om hur krematorium IV i utrotningslägret Auschwitz-Birkenau sprängdes i luften (Expo). Det judiska motståndet var omfattande och de judiska kvinnorna spelade en viktig roll.

Citatet: "Mina värderingar är inte SD:s. Jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD". — Ulf Kristerssons löfte till Förintelseöverlevaren Hédi Fried. Vi vet hur det gick med det löftet.

Staffan / Konst och Politik.

Kommentera

captcha

Senaste Media

• TCA-podden: Avsnitt 2 by Take Concrete Action
  • TCA-podden: Avsnitt 1 by Take Concrete Action
  • Glad 1 maj!

Senaste kommentarerna