Världen: Elon Musks sci-fi-futurism är bara plutokrati med rymdresor. Elon Musk har odlat en image som en jordnära miljardär som kan föra oss in i en fantastisk framtid utan klimatförändringar. Men även hans mest ambitiösa visioner lämnar det plutokratiska status quo intakt (Jacobin).
Ryska ilskan mot Ukrainas vapen: ”Anledning att förstöra Berlin.”Kraftiga reaktionen mot Tyskland efter vapenleveranserna till Ukraina” (Expr.).
Sverige. DN: ”Försvaret förbereder sig för kärnvapenattack”. Men mot en kärnvapenattack finns inget försvar! Ska vi gräva ner hela Sverige?? Skyddsrum för 9 miljoner - omedelbart!? Totalförbud mot kärnvapen är vår enda överlevnadsgaranti.
SD-programledaren Chang Fricks inblandning i koranbränningen (betalade Paludans tillstånd) har skapat ett spänt läge i regeringen, som nu kan betraktas som medskyldiga. ”Det är helt åt helvete!” är en kommentar där.
Och om det olagliga ålfisket säger DN:s Susanne Nyström: ”Snart är även politiker med principer en utrotningshotad art”. Ål rajt.
Lund: Förintelsen, folkmordet på miljontals människor under andra världskriget, uppmärksammas på museet Kulturen på fredag eftermiddag (SKD).
Konsten: För många är Susanna Arwin synonym med ”skulpturtanten”. Hon är konstnären som har skapat rubriker världen över med sina tanter och som till och med utvecklat en egen filosofi runt begreppet. ”Jag gjorde en lerfigur som jag lade upp på Facebook och innan jag visste ordet av det dök Der Spiegel och New York Times upp i mitt vardagsrum”, säger Susanna Arwin, konstnär (DN).
Aktuell bok: Prins Harrys redan uttjatade bekännelser och kungliga avslöjanden har publicerats i bokform. Titeln på engelska är ”Spare” vilket blir Reserven på svenska. Rubriken på Economists artikel om boken: ”Spare us” – Skona oss (AB).
Citatet:
”Det är organiserat våld i toppen som skapar individuellt våld i botten.” — Emma Goldman (1869-1940) anarkist, feminist och agitator.
Staffan / Konst och Politik.