Inlägg

2022-07-25

Krönikan 25-26/7 2022.

KRÖNIKAN 25-26/7 2022. Konst och Politik.

USA: 14 juli firar vi Bastiljens stormning 1789 i franska revolutionen! skriver Jacobin Magazine. Och den 3 juli firade Algeriet sin seger över den franska kolonialismen och sin självständighet.

Ivana Trump, Donalds fru fram till skilsmässan 1992 då hon anklagade Donald för ”grym och omänsklig behandling”, har hittats död på trappan till sin våning i Manhattan. Polisen misstänker en hjärtattack. Hon blev 73 år. (New York Times).

Ukraina: Putin verkar fast besluten att med militära medel återskapa Tzar Peters ryska kejsardöme men med 1945/1989 års gränser. Det kommer inte att gå, om det vill sig illa, med mindre än en konfrontation med alla Natoländer . Och eftersom vi nu är virtuellt Nato-anslutna blir vi delaktiga i kärnvapenmakten USAs framtida strategier och krigsplaner. Detta har vi inte fått rösta om – det gäller ju bara vår existens…

Sverige: Inga nya satsningar på kvinnojourer i högerstyrda Trelleborg. Enligt Sverigedemokraternas Håkan Lerstorp får kvinnorna skylla sig själva om dom blir misshandlade av sina män. ”Vad har kvinnan gjort som blir slagen?” frågar han.

I maj 2020 dödades mopedisten Alexander Storåker, 16, när polis jagade honom med polisbil inne i ett villakvarter tills han kraschade och dog. Polismannen friades. Nu visar det sig att en av nämndemännen i målet var jävig (AB). Domen är oförsvarlig och ännu ett bevis på polisens gräddfil de luxe genom det s.k. rättssystemet. Glöm likhet inför lagen.

Vetenskapsradion i P1 berättar att arkeologer nu anser att samerna varit spridda över hela Sverige innan de senare fördrevs norrut. De första svenskarna? Sveriges historia kanske behöver en make up.

Vitboken över SDs historia börjar nu läcka ut. 18 av de 22 personer som bildade SD var nazister och/eller fascister; en av grundarna var f.d. SS-man. Lektor Tony Gustafsson vid Uppsala universitet är avlönad av SD för att arbeta med materialet. Den sista delen av vitboken som behandlar SDs ideologi idag utkommer försiktigtvis – efter valet. Men de flesta människor vet redan nu att en röst på SD är en röst på nazi-influerat tankegods, vilket är ett tillräckligt skäl att akta sig mycket noga för att välja dem i ödesvalet denna höst. Och det är inte varje parti som röjer på stan med järnrör eller som nu senast har en styckmördare bland sina mångåriga kommunalpolitiker. Se vidare på ”500 SD-skandaler”, Konst och Politiks väldokumenterade lista som finns på nätet och är obligatorisk läsning i valtider.

Kristersson är nu helt öppet SDs megafon. ”Dom har kämpat så hårt och i motvind” (för det ädla målet att rensa Sverige på utvandrare) säger han med darr på stämman. En totalitär renrasig polisstat modell Orban kommer som en extra bonus om SD-blocket får makten. Och då…!

Lund: Fortsatt högsommarväder. Mmmm. Smultron har en smak av sommar som stannar kvar länge. Lättodlade är dom också; förökar sig själva med revor. Plantera en smultronplanta redan idag! Och en glad nyhet för oss över 40: Litet alkohol är bättre än inget alls (The Lancet). Själv varken röker eller dricker jag men snus måste jag ha, det är oskadligt (Arb. 23/12 -93) och t.om. nyttigt – liksom kaffe. Helst General Extra Stark och en dubbel svart espresso! Skål.

Konsten: Konstmuseer i England, Skottland och på andra håll har förskönats med klimataktivistiska aktioner, mot användningen av fossila drivmedel, skriver DN/Kultur. Bra! Konsten skall attackera klimatförstörelsen, både inifrån och utifrån.

Sonia Hedstrand på samma avdelning 23/7 dissar surrealistutställningen på biennalen i Venedig. På ytterst lösa boliner: hon påstår att surrealismen var ”fantasilös”. Läs J-G Sjölins eminenta avhandling ”Den surrealistiska erfarenheten”! Än idag älskar alla Magritte, och min egen favorit är en av hans landsmän med sina nattliga tågstationer och sömngående kvinnogestalter. Eller Frida Kahlos blödande skönhet. Är Hieronymus Bosch och Lewis Carroll också ”utan humor”? En fantasilös recension av den fantastiska konsten – som fått en fristående fortsättning i dagens Fantasy Art, dit man om man så vill kan räkna geniet Odd Nerdrums virtuosa målningar.

Boktips: Tidningarnas boktips inför sommaren liknar mest reklam för nya, glammiga och snabbskrivna chic-lit-böcker eller deckare. Det nyaste är emellertid inte alltid det bästa. Jag vill istället tipsa om Tove Janssons ”Sommarboken” och Eric Linklaters ”Det blåser på månen”, George Orwells ”Hyllning till Katalonien” i Ingemar Johanssons översättning, och antologin DADA av samme översättare och Lewis Carrolls ”Alice i Underlandet” (En Bok för Alla 1865/1977) med John Te4nni8els klassiska illustrationer är helt originell, lagom pårökt, både för fantasin, språket och de tokiga klokheterna. Bra böcker! En längre egen lista finner du under min ”Bästa böckerna jag läst – någonsin” på nätet. Satisfaction guarantee!

En nyutkommen bok som verkar intressant men som jag ännu inte hunnit läsa är Maaza Mengistes ”Skuggkungen” 2022 (om Mussolinis krig mot Etiopien. Etiopien vann mot övermakten. Hur går det för Ukraina mot övermakten Ryssland?

Anarkofobiska tidskriften Riff-raff har kommit med sitt tionde och sista utmatta(n)de nummer. Gruppen bakom lägger ner och det gör man alldeles rätt i. Jag föredrar tidskriften Dissident. SajternaKrigsmaskinen och Polkagris fortsätter jag också att följa. Min nätfavorit är Not bored! med situationistiska texter.

Övrigt/Meta:wordpress.com har spärrat alla mina bilder i inläggen för att jag ska betala hundratals dollar för ”uppgradering”. Sajten heter ju Konst och Politik – utan konstbilder är den ju på sätt och vis meningslös. Att ta betalt för något som är gratis – internet – är oärligt och i detta fall ren utpressning. Jag har faktisk erbjudit mig att betala, men inte genom de betalningsalternativ man anger som jag inte har tillgång till. Jag vill att de föreslår ett enklare sätt, om så bara cash i ett kuvert.

Men, WordPress bestämmer, användarna struntar dom i för här härskar girigheten. Om inte mina bilder återställs med det snaraste går jag över till blog.spot (gratis är ett vackert ord) och meddelar er då den nya adressen.Var Bilderna (bl.a alla mina egna målningar) befinner sig i hyperrymden vet jag inte just nu. Internet är en anarkistisk uppfinning och bör självklart fortsätta vara helt gratis men nu har marknadskrafterna krälat in också här. Jag ger mig inte. Jag har fortfarande inte internet hemma utan får blogga på India Däcks wi-fi eller på Stadsbibliotekets. Det är bl.a. orsaken till mina mer sporadiska inlägg det gånga året.

Men jag kommer igen, var så säker! Fortsätt följa mig mina kära läsare och kamrater! Snart blir det bättre kontinuitet. Och om admin på gatorna.info ev.tillåter mig att fortsätta blogga Krönikandär, (naturligtvis exkl. källor utanför motkulturen) gör jag det gärna. Keep up! The future is bright – Into the light! No surrender! No Pasaran! Anarchism prevails!

***Citatet: ”Vi betalar inte! Vi betalar inte!” —Dario Fo.***

Konst och Politik

Kommentera

captcha