Inlägg

2023-01-24

Krönikan 25-26/1 2023. ”Dragons Nest”.

Världen: Jorden har redan förlorat 69 procent av sin biologiska mångfald till följd av mänskliga aktiviteter. Vi har inte råd att förlora en enda art till (AB). Gäller även den av ministern tjuvfiskade ålen.

Brasilien utlyser nödläge efter larm om akut undernäring bland barn tillhörande urfolket yanomami i Amazonas. President Lula da Silva anklagar sin företrädare Jair Bolsonaros högerregering för folkmord på ursprungsfolket (Nyheter24).

Sverige: Jag googlade på DN och fick upp ”Dragons Nest”!. Passar precis tycker jag, tillsammans med Aftonblodet, Sexpressen, Kvällspesten och de andra drakarna!

Lund: Lund får alltså ett hotell med 11-14 våningar. Lunds nya super high-tech-område håller nu på att ta form. Det gäller den mark som Skanska köpt på guldläget mellan Max IV, Science Village och ESS. Här planeras hotell, long stay-boende och kontor. Onödigt skrytbygge som vanligt. Upprusta äldrevården istället! Det behövs - skyskrapor behövs inte.

Konsten: Läraren J. L:s ”Conflict Graffiti” placerar sin studie på platser för konflikter och intervjuar konstnärer och ger läsarna nya perspektiv för att tolka graffiti och gatukonst de möter (Graffiti Street). Det glädjer mig mycket att graffitiforskningen fortsätter att utvecklas ! Något har jag tydligen uträttat…

***

Citatet: ”Vi är upptonade ljud- och ljusvågor, ett vandrande knippe av frekvenser inställda på kosmos. Vi är själar klädda i heliga biokemiska kläder och våra kroppar är de instrument genom vilka våra själar spelar sin musik”. — Albert Einstein.

***

Staffan / Konst och Politik

Kommentera

captcha