Inlägg

2023-01-25

Krönikan 24-25/1 2023. Stoppa Cop City!

Världen: * Zelenskij har i samarbete med CIA utfört utrensningar i Ukrainas ledning pga korruption (AB) som länge utgjort ett stort problem i landet. * WikiLeaks har förföljts skoningslöst för att ha avslöjat det amerikanska imperiets hemligheter (Jacobin).

* USA:s blockad av Kuba skadar medicinska patienter i båda länderna (Counterpunch).

* Efter att en man dödat tre personer vid ett kurdiskt kulturcenter i berättar organisationen för Flamman om hur Turkiet underblåser det växande hatet mot kurder och hur Sverige säljer ut kurderna till Erdogan. * Solidaritet med rörelsen för att stoppa Cop City och försvara Weelaunee Forest (Crimethinc).

Sverige: I en tid där fattigdomen ökar, fler barn går hungriga och där klimatförändringarna hotar driva miljontals människor på flykt, har regeringen och Sverigedemokraterna nu beslutat att kraftigt skära ned på stödet till fattiga länder. Man slopar enprocentsmålet, vilket samtidigt blottar det som alltid varit kärnan i den svenska biståndspolitiken (Revolution).

Lund: Skyhög elnota för Max IV. Enligt prognoser för 2023 kommer elnotan för Max IV att uppgå till 70 miljoner kronor (Lundagård).


Konsten: ”Jag har alltid velat skapa verk som kommunicerar till massorna, inte minoriteten." Det vanliga uttrycket "att gå ut på gatorna" har använts i flera år för att spegla en diplomatisk arena för människor att protestera, göra upplopp eller göra uppror. Tidiga graffitiwriters på 1960- och 70-talen antog denna filosofi när de började märka sina namn över stadslandskapen i New York City, Los Angeles och Philadelphia. När graffitin blomstrade ut över hela USA, utvecklades Street Art till att omfatta all bildkonst skapad på offentliga platser, särskilt icke-sanktionerade konstverk (Graffiti Street om amerikansk graffitihistoria).


Citatet: °Det är verkligen ett under att jag inte har tappat alla mina ideal eftersom de verkar så absurda och omöjliga att genomföra. Ändå behåller jag dem, för trots allt tror jag fortfarande att människor är riktigt bra. Jag kan helt enkelt inte bygga upp mina förhoppningar på en grund som består av förvirring, elände och död. Jag ser att världen gradvis förvandlas till en vildmark, jag hör den ständigt närmande åskan, som kommer att förstöra oss också, jag kan känna miljoners lidande och ändå, om jag tittar upp i himlen, tror jag att allt kommer rätt, att denna grymhet också kommer att ta slut, och att fred och lugn kommer att återvända”. — Anne Frank (1929-1945).

Staffan / Konst och Politik

Kommentera

captcha