Inlägg

2023-01-20

KRÖNIKAN. 20/1 (2) 2023. Spionerna i värmen.

I natt drömde jag om I. J. igen, som jag gjort till och från i 50 år. Vi var mycket lyckliga och det var vår i Lund.

Världen: I Davos försöker kapitalister lösa de problem de själva skapar, skriver Jacobin. Just vad Greta Thunberg redan påpekat. Krossa Kapitalet - rädda planeten!

Sådan herre, sådan hund? William Burns, chef för det amerikanska underrättelseorganet CIA, var i Ukrainas huvudstad Kiev förra veckan för att träffa president Volodymyr Zelenskyj, rapporterar The Washington Post.

Hela Frankrike strejkar mot Macron och den sänkta pensionsåldern. 1 miljon demonstranter. Ca va bien!.

Försvara Weelaunee-skogen ! Vi uppmanar alla människor med gott samvete att stå i solidaritet med rörelsen för att stoppa Cop City och försvara Weelaunee-skogen i Atlanta. Den 18 januari, under deras senaste militariserade räd mot skogen, sköt och dödade polisen i Atlanta en person. Detta är bara den senaste av en rad våldsamma polisreaktioner mot rörelsen. Den officiella berättelsen är att Cop City är nödvändigt för att göra Atlanta "säkert", men detta brutala dödande avslöjar vad de menar när de använder det ordet ”.(Crimethinc).

Sverige: Spionskandalen. År efter år kunde storspionen Peyman Kias operera som Rysslands man på insidan av Säpo och Must. Det största hotet mot Sveriges säkerhet är som vanligt den egna säkerhetstjänsten: Wennerström, Bergling och nu Peyman Kias-bröderna. Tala om systemfel! Trodde ni att Ryssland var Sveriges största hot . Nej det är våra egna landsförrädare i staten.

Billström är beredd att inskränka yttrandefriheten för att smöra Erdogan. Listigt, tror han själv, men livsfarligt menar vi andra: början till slutet för vårt lilla återstående demokratiska inslag i svensk politik,

Lund/Konsten: Gatorna,info och Facebook är nu mina enda plattformar på nätet sedan jag kastats ut från <u>wordpress.com</u> och avslutat mitt konto på Twitter. Om ni undrar. Men jag kör på med Krönikan som vanligt, så länge jag får, Tyvärr har det varit färre bilder en period men jag hoppas det blir fler efter hand; mera konst i Konst och Politik. ”Politisk skönhet” är också ett bra namn om jag behöver byta!

***

Citatet: ”En orätt mot en är en orätt mot alla!” — IWW (1905-) anarkosyndikalistisk fackförening, USA.

***

Staffan Konst och Politik.

Kommentera

captcha