Inlägg

2023-01-17

​Krönikan 17-18/1 2023. Karma is a bitch!

Världen: Eiffeltornet lystes under måndagskvällen upp med budskap till stöd för de uppemot 12 000 personer som marscherade under måndagen till EU-parlamentet i franska Strasbourg till stöd för de regimkritiska aktivisterna i Iran. Exremnationalisisten ItamarNen-Gvir är Israels nya minister för nationell säkerhet. Fram till 2020 hade han massmördareen Baruch Goldsteins bild på väggen (Proletären). Besegrandet av Ukraina kan bli förspelet till tredje världskriget säger polens premiärminister Mateusz Morawiecki på en pressträff i Berlin. Så det finns i dag ingen anledning till att blockera stödet till Kiev, säger han till Expressen. På tal om skurkar: ”Siciliens siste gudfader”, maffiabossen Matteo Messina Denaro är gripen efter tre decennier på flykt. Hur många oligarkskurkar och rövarbaroner som ännu går lösa framkommer inte.

Vid den famösa brunkolsgruvan i Tyskland har kravallpolisen fått problem: ”Kommer inte upp ur gyttjan” (Expr.). Karma is a bitch!

Vetenskap: Ill. Vet. Nr 2/2023 sid. 44, skriver att den 12 april 1950 iakttog astronomerna nio okända ljusprickar på himlen som dök upp och försvann, något som är helt avvikande. Var det utomjordingar som syntes i vår närhet den dagen? Händelsen har ännu inte fått en mer rationell (eller någon) förklaring. 1950 pågick provsprängningar av atombomber för fullt, vilket ofta drog till sig ufon.

USA: Sjuksköterskor vid två sjukhus i New York City vann precis historiska strejksegrar (Jacobin) https://jacobin.com/2023/01/nysna-mount-sinai-mont... Motstånd lönar sig!

Sverige: På förekommen anledning: En politiker som står upp är nästan lika löjligt som en politiker som hänger uppochner.

Lund: UB 1 (i Sveriges vackraste byggnad) har öppet Måndag–fredag: 9–19, Lördag–söndag: 10–15; stängt 6–8 januari. Gå gärna också in på Skissernas precis därintill. .

Konsten: Flammans nya kulturredaktör Paulina Sokolow: ”Jag är konstvetare och tycker det är det mest intressanta fältet, så min smygplan är att lyfta konstbevakningen, som jag tycker vänstermedia är sämst på. Ibland uppfatta konst som för smalt, så vi får se om jag får bråka om det”. Jag som skriver dessa rader är också konstvetare, och jag menar att bara den elitistiska, akademiska snobbkonsten är ”smal”, den folkliga revolutionära konsten har aldrig varit det. Go for it, Paulina!

Boktips: Karl Marx & Friedrich Engels: Manifestet. (Notera särskilt stycket om Staten som inspirerades av Bakunin).

***

Citatet: Krig är lögnens språk. Kall och känslolös, kommer den från tråkiga, teknokratiska sinnen, som dränerar livet på färg. Det är ett institutionellt brott mot den mänskliga anden. Pentagon talar krigets språk. Presidenten och kongressen talar krigets språk. Företag talar krigets språk. De bestjäl oss på upprördhet och mod och uppskattningen av skönhet. De begår ett blodbad på själen. —- Brad Wolf, Counterpunch.

***

<u></u>

Staffan / Konst och Politik

Kommentera

captcha