Inlägg

2022-07-14

KRÖNIKAN 14-15/7 2022. Konst och Politik.


USA: Den nuvarande latinamerikanska vänstervågen kan bli starkare än den förra. Om Lula vinner i Brasilien i slutet av året kommer Latinamerikas sex största ekonomier för första gången alla att vara under vänsterstyre av ett eller annat slag (Jacobin Magazine).

Ukraina: I november 1941 fick <u>Hans-Adolf Prützmann</u> som SS- och polischef ansvar för det område som motsvarar nuvarande Ukraina. År 1943 blev han befordrad till högste SS- och polischef i Ukraina. Prützmann kom därmed att behärska hela Ukrainas territorium från 1941 till 1944 och var ansvarig för det förintelseprogram som förövades av Einsatzgruppen, SD, Orpo och ukrainska milisstyrkorjudar, slaver, politiska kommissarier, partisaner och politiska motståndare (sv.wikipedia). I Östeuropa och Baltikum återkom nazismen i varierande grad efter 1989 när Sovjetunionen kollapsade och kapitalismen återinfördes.

Putin har nu stängt av gasleveranserna till Europa, vilket kommer att påverka tillgången på el och värme i vinter.

Sverige: SD-politiker styckmördare. Den före detta SD-politikern i 60-årsåldern som suttit häktad sedan november förra året, dömdes på tisdagen i Stockholms tingsrätt för mord, brott mot griftefriden och grovt vapenbrott till fängelse i 16 år. Efter dådet ska mannen ska ha styckat kroppen, flyttat kroppsdelarna och spridit dem på olika platser i Stockholm och Nyköping. Delar av offrets kropp hittades i mitten av september 2021. Mannen har haft flera politiska uppdrag för <u>SD</u> i Nyköping – bland annat i kommunstyrelsen och även i kommunfullmäktige där han tjänstgjort i tio år. (TT/Expo).

Natomedlemskapet.”En cynisk politik. Genom att vika sig för kraven låter Sveriges regering Turkiet, en odemokratisk regim som brister i respekten för mänskliga rättigheter och som brutit mot folkrätten genom sin olagliga militära aggression mot Syrien, styra svensk utrikespolitik”, säger Gabriella Irsten på Svenska Freds.

Efter det senaste nazistdådet i Visby höjs nu allt kraftigare röster för ett förbud mot nazistiska organisationer. Det har införts i Finland och där fungerar det bra. NMR handlar om grov kriminell aktivitet, inte om (ruttna) åsikter. Gör det nu innan fler får sätta livet till!

Lund: Det sköna vädret fortsätter här. Min trädgård är mitt lilla, lilla paradis och jag njuter. Sista chansen att införskaffa mina målningar på India Däck Bokcafé!

Konsten: "A fig for your barriers of wire": Diego Riveras dröm om ett förenat Amerika utforskas i en stor show. Utställningen på San Francisco Museum of Modern Art samlar 150 målningar, fresker och teckningar som illustrerar den berömda mexikanska konstnärens (g.m. Frida Kahlo) vision om enhet och solidaritet med arbetare (The Art Newspaper). Skissernas museum i Lund har originalverk av Rivera.

Bob Dylan spelar i Stockholms Avici Arena 27 september och i Göteborgs Scandinavium 27 september. He´s the King!

***


Citatet: ”Att råna en bank är inte lika kriminellt som att grunda en”. — Berthol Brecht.


***




Staffan / Konst och Politik

Kommentera

captcha