2020-01-03
Klassreduktionism
Den tid vi lever i
sätter sin prägel på alla. Världen över ser vi hur både
rasistisk högerpopulism och ren fascism är på frammarsch.
Allehanda problem skylls på samhällets mest utsatta och
marginaliserade – vilket ofta är människor som flytt från de
konflikter och krigshärdar som närts av västerländska intressen
och imperialism.
Det är lätt att
falla för frestelsen och själv dras med i tidsandan. Partier som
socialdemokraterna och flera mindre kommunistiska sekter har också
på olika sätt klampat rakt in i träsket, med en retorik där
klass- eller välfärdsvurm kopplas ihop med konservatism,
protektionism och nationalism.
Hästskoteorin, det vill säga den att extremhöger går ihop med
extremvänster i en slags grotesk extremism, medan mitten är den vettiga
positionen, är förstås bara trams. Men det går inte att komma ifrån att
delar av vänstern dels lockats att följa med i den auktoritära såväl som
konservativa svängen, precis som socialdemokratin tidigare villigt
omfamnat nyliberalismen, och dels att det inom vänstern alltid funnits vissa inneboende tendenser till att hamna i rödbruna slutsatser eller allianser.
Om den tendensen antas vara någonting som alltid kommer utifrån, så
förlorar vi förmågan att analysera varför det gång på gång händer.
Vi har på sistone också sett socialister som ropar efter starka
gränskontroller och begränsad invandring, och som riktar udden av
kritiken mot migranter istället för mot de kapitalistiska företag och
regeringar runtom i världen som försöker åstadkomma ett ”race mot
botten” när det gäller arbetsvillkor och löner. Bakom de här tydliga
glidningarna finns också en oroväckande tendens som jag tror delvis kan
förklara hur en del anti-kapitalister kan landa i mer eller mindre
rasistiska, konservativa och auktoritära infallsvinklar när det gäller
politik och analys. Den tendensen kan beskrivas som klassreduktionism.
Först kan det vara bra att klargöra att jag här inte avser den
vulgära typen av klassreduktionism, den där folk öppet och fullständigt
ignorerar rasism, patriarkat eller statens repressiva roll. Jag avser
istället folk och teorier som beskriver sig själva som mer eller mindre
antirasistiska, feministiska och i någon mån fientligt inställda till
staten, men vars analys, i slutändan, ändå kokar ner till
klassbegreppets företräde och särställning.
Men är inte det här med klassbegreppets särställning bara en korrekt
materialistisk analys? Enligt en sådan analys är det hur vår produktion
är organiserad – i nuvarande fall kapitalismen – som formar våra
materiella intressen och styr hur kultur och politik ser ut. Samtidigt
driver kapitalismen på teknikutvecklingen, men denna utveckling spås en
dag bli oförenlig med kapitalismen själv, och kommer då att ”frigöra”
sig från kapitalismen, spränga dess bojor, och ett nytt, antaget
socialistiskt, sätt att organisera produktionen tar vid.
Från detta är det lätt att dra slutsatsen att klassamhället är en
slags ”bas” och att andra former av förtryck eller maktdynamiker främst
är bihang som kapitalismen ofta kan använda till sin egen fördel, för
att vidmakthålla sin dominans över samhället, men som ändå i någon
mening är sekundära. I sin allra mest mekanistiska tolkning kan denna
analys gå så långt som att hävda att teknikutvecklingen är det som i
stort sett driver social förändring.
Men det finns flera problem med denna ”materialistiska” analys. För
det första bygger den till stor del på historisk och antropologisk data
från 1800-talet, som dessutom använts i ett högst modernistiskt
sammanhang: Denna data, som redan från början är knapphändig jämfört med
den vi har idag, användes för att i modernistisk anda bygga stora
sammanhängande teorier som gjorde anspråk på att förklara hela
samhällets utveckling. Det leder till grova förenklingar och modeller
som i bästa fall bara delvis förklarar samhällsfenomen, och i värsta
fall leder in på lika dogmatiska som felaktiga villovägar.
Vad vi vet idag är
att de processer som ledde till att att stater eller klasser uppstod
är mycket mer komplexa och nyanserade, samt varierar över tid och
plats. Militära, religiösa, etniska, statliga, patriarkala och
ekonomiska krafter spelade i olika fall olika stor roll, och nästan
vilken kombination som helst av dem kunde i vissa fall utgöra
”basen” för ett klassamhälle. Se bland annat Peter Gelderloos
genomgång i boken ”Worshiping Power” för en utläggning kring
detta från statsbyggandets perspektiv.
Klass var alltså varken ”först” kronologiskt eller nödvändigtvis den
främsta faktorn när det gäller samspelet mellan alla sociala relationer.
Det här speglas också i vår vardag. Det är inte bara eller
nödvändigtvis ens främst vårt förhållande till produktionsmedlen – det
vill säga klass – som avgör vilka resurser vi tilldelas, vilka
möjligheter vi har att påverka, och hur bra liv vi kan leva. Var vi
kommer ifrån, om vi är svarta, bruna, vita, medborgare eller ej, om vi
är kvinnor, män, ickebinära, transpersoner och mycket annat har också
stor materiell betydelse.
Inte heller teknikutvecklingen kan sägas inta en så dominerande roll
som den ibland tillskrivs. För att ta ett klassiskt exempel från den
industriella revolutionen, så centraliserades textilarbetare i stora
fabriker innan centraliserande teknologier utvecklades, som David Dickinson påpekar i boken The Politics of Alternative Technology. Teknikutvecklingen styrde alltså inte de sociala relationerna så tydligt som det ibland framställs i detta klassiska exempel.
Hela det koncept som ibland går under namnet ”historisk materialism” skulle på liknande sätt kunna ifrågasättas, som exempelvis Alan Carter gör i sin bok Marx, a Radical Critique.
Men en sådan generell genomgång är ett ämne för en annan dag. Det finns
däremot mindre mekanistiska och nyare tappningar av så-kallad historisk
materialism, och det kan vara värt att titta närmare på en av dessa.
Autonoma uttolkare har sedan åtminstone slutet av 60-talet förkastat
den mekanistiska läsningen genom att istället framställa arbetarklassen
som, genom klasskampen, ett aktivt subjekt i historien. Ja, tekniken som
vi använder för att producera saker tenderar att utvecklas, men hur
den utvecklas och tillämpas påverkas bland annat just av klasskampen.
Arbetarklassens subjektiva idéer, kultur och handlingar formar därmed
historien, teknikutvecklingen och tillämpningen, samt kapitalismen som
helhet – lika mycket som de själva formas av dessa. Kapitalismens
utveckling är i denna tolkning alltså delvis ett svar på arbetarklassens
organisering, och inte en ensidig och deterministisk process.
Att undvika den
klassreduktionistiska fällan skulle kunna beskrivas som ett utökande
av denna historiska subjektivitet till andra maktdynamiker och dess
subjekt; rasism, patriarkat, staten, människors dominans över
naturen. Ingen av dessa maktdynamiker kan reduceras till någon av de
andra. De utgör istället en sammanvävd helhet, och de innehåller
också alla, inom sin egen dynamik, sina egna drivkrafter för
reproduktion, sina egna kämpande subjekt, och sina egna frön för
ett potentiellt klassamhälle.
Därför kan vi
varken förvänta oss att rasismen skulle försvinna automatiskt i
ett klasslöst samhälle, eller att staten helt enkelt skulle ”vittra
bort” på egen hand under några som helst omständigheter. Vi
behöver organisera mot alla sådana maktdynamiker här och nu, och
därför måste frigörelseprocessen vara en kamp mot alla dessa
maktdynamiker på en och samma gång. Men det finns ännu viktigare
insikter att hämta hem här.
För det första kommer vi inte att kunna förklara samhällsutveckling
och hur olika sociala krafter påverkar varandra om vi suddar ut alla
dessa kämpande subjekt, drivkrafter och maktdynamiker, och reducerar
alltihopa till en fråga om klass eller närmast deterministisk
teknikutveckling. Det är som att leta efter en borttappad nyckel under
ljuset av en bekvämt belägen gatlampa, istället för där en antagligen
har tappat den.
För det andra leder denna typen av klassreduktionism väldigt lätt
till att olika kamper instrumentaliseras. På det viset kan även
välmenande människor engagera sig i kamper mot rasism, patriarkat eller
staten på ett sätt där de kamperna används som verktyg och medel för att
nå ett annat mål. Det leder föga förvånande ofta till förbittring bland
de subjekt som på så sätt känner sig utnyttjade och objektifierade.
Det leder ofta också till taktiker och metoder som helt enkelt är dåliga.
Det räcker inte att bekämpa exempelvis rasism på klassbasis, en behöver
så att säga också bedriva klasskamp på antirasistisk basis. Ironiskt
nog kan klassreduktionism också leda till att själva klasskampen
instrumentaliseras. Utan en bred hänsyn till alla de samverkande sociala
krafterna och maktdynamikerna kan även genuina försök att bedriva
klasskamp istället sluta som verktyg för att uppnå makt över människor –
något som bland annat leninismen och bolsjevikerna är ett skräckexempel på.
Och till sist, den kanske viktigaste poängen. Jag tror att våra
frihetliga politiska aspirationer är dömda att misslyckas om de inte
grundar sig i en slags etik byggd på empati, solidaritet, och ömsesidig
hjälp. Den främsta anledningen till att bekämpa rasism, sexism, staten
eller kapitalismen är för att alla dessa maktdynamiker orsakar människor
och ibland andra levande kännande varelser stort lidande – det är
först och främst ett självändamål.
Huruvida vi kallar detta perspektiv materialistiskt,
intersektionellt, både och, eller något annat är inte så viktigt, men
det är värt att nämna att intersektionell analys ofta felaktigt
kritiseras för att den skulle vara en slags ”förtrycksolympiad”, en
tävling i vem som kan stapla flest förtryck på varandra, och att den som
har flest ”vinner”. Men det här är en komplett misstolkning, eftersom
intersektionalitet inte lägger tonvikt på kvantitet utan kvalitet – på
det faktum att de olika skärningspunkterna för olika maktdynamiker
producerar olika resultat och därför kräver specifik teori och praktik.
Det pratas också ibland om att intersektionell analys nedprioriterar
klassanalys och på så sätt jobbar utifrån ett ytligt liberalt ramverk
där ”klassism”, det vill säga fördomar baserade på klasstillhörighet,
anses vara det stora problemet, och att alla former av förtryck helt
enkelt ses som spegelbilder av olika identiteter. Men så behöver inte
alls vara fallet, då en istället kan uppvärdera andra maktdynamiker till
samma nivå som klassanalysen, och se dem alla som en del av ett större
nätverk av sociala hierarkier som producerar olika utfall vid olika
tillfällen, platser och skärningspunkter. Identiteter är alltid en
faktor i politisk organisering, och problemen uppstår först när det
förra misstas för det senare.
Att på det här sättet redan från början lägga krokben för
klassreduktionismen tror jag dels ger oss verktyg för att på ett bättre
sätt analysera vår omvärld, och kan samtidigt fungera som ett vaccin mot
konservativa, nationalistiska eller rasistiska tendenser, var de än
kommer ifrån.
Anarkism.info
Länk: https://anarkism.info/2019/12/12/klassreduktionism/