Inlägg

2023-10-10

Kartor över etnisk rensning i USA och Palestina.


Bild: Kartor över USAs fördrivning av indianerna jämförd med Israels fördrivning av palestinierna år från år, från majoritet till ingenting: en skrämmande likhet.

Staffan/Facebook

Kommentarer

Om bara Israelerna tog sitt pick och pack och flyttade till USA så skulle syriena anse att hela landområdet tillhör Syrien. Egypterna vill dela landområdet på mitten med Syrien. Perserna hade en gammal önskedröm att ha landområden ända fram till Medelhavet. Men egypterna skulle aldrig acceptera en sådan utbredning av Shia. Jordanien skulle också gärna växa till Medelhavet och kan därför inte gå med på Iran som skulle gå ända fram till Medelhavet eftersom det skulle innefatta Jordanien.

Egypten vill gärna ha Gaza men det skulle omintetgöra Shia-missionen i Gaza. Så det blir inte av har Iran bestämt.

För USAs ursprungsbefolkning är läget ännu sämre då de inte har någon mäktig nations stöd alls. Utan de har enbart sina traditioner och sammanhållning som moralisk grund.

63-åringen.

Suck. Där kom det kartan igen, ja. Problemet är bara att den är missvisande. Det fanns ingen palestinsk arabisk stat som har delarna som tagits över av Israel som kartan antyder. Idag finns försök till en palestinsk arabisk stat som dock är genomkorrupt. Att prata om en fördrivning av palestinska araber är inte totalt felaktigt eftersom sådana handlingar har begåtts av Israel. Men en lite mer balanserad bild efterfrågas.

Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

@Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

Kartan visar en historisk översikt över etnisk rensning och inte en arabisk stat. Den enda missvisande här är din kommentar!


nojustice nopeace

nojustice nopeace: Instämmer. Jag läste just att anarkisterna både i Israel och i Palestina förespråkar en nollstastslösning. Inte 1 Stat, inte 2 Stater, eller fler utan INGEN Stat.

Palestrael: First step is a campaign against nationalism. Then abolish all States in the area. Make a referendum on Palestrael Democratic Autonomous Territory. And the last step is total disarming, social justice and peace in the Middle East for ever. A humble proposition...

Staffan

63-åringen: Ja, jag har bott i Brooklyn, N.Y. och hela stadsdelen domineras av ortodoxa judar. Alla dom andra är säkert också välkomna.

Staffan

nojustice nopeace Nej. Det står "Palestine" på kartan.

Staffan: Problemet med en "nollstatslösning" är att det inte är praktiskt genomförbart och om det skulle vara det skulle det innebära massmord på judar.

Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

@Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

Palestine heter hela området. Basics!

nojustice nopeace

nojustice nopeace

Det är inte det kartan syftar på eftersom området krymper...

Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning: Jag tror inte alls att en nollstatslösning skulle innebära "massmord på judar". Men just nu har Likud förspråkat massmord på palestinier genom kärnvapen. En tvåstatslösning vore bättre än det nuvarande läget men en nollstatslösning vore allra bäst - och varför skulle det vara ogenomförbart? Alla andra lösningar har ju prövats i 75 år utan resultat.

Staffan

Jag konstaterar att "fredsvännen" i denna lilla polemik inte vill ha 1) rättvisa och 2) avrustning… Vad är det för fred om man får lov att fråga? Mer rättvisa även åt palestinierna och färre tungt beväpnade Stater är vad jag tycker borde behövas i Mellanöstern...

Staffan

Staffan:
Har du hört hur palestinier talar om judar? Undersökningar visar att 93% av dem har antisemitiska åsikter. Se gärna Corey Gil-Shuster på YouTube för att höra åsikter från palestinier om vad man tycker man ska göra med judarna. (Sammanfattning: Antingen köra ut dem ur Israel/Palestina eller döda dem. Självmordsbombare kallar "martyrer" etc.) Det är just detta som gör att en tvåstatslösning inte är genomförbar. Den palestinska sidan vill inte ha det. Och det finns tyvärr israeliska extremister som inte vill det heller. Att det inte fungerat på 75 år är för att andra stater och terrorgrupper gång på gång startar krig mot Israel.

Dina konstateranden är felaktiga och jag tror inte du tror det du skrev att du konstaterade egentligen.

Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

om några förtryckte, förnedrade och dödade mina grannar, vänner och familj så skulle jag också hata dessa. Har du tänkt på att hatet släpper om förtrycket försvinner? Eller tror du att hatet är något unikt för palestinierna, att inte alla förtryckta grupper har hatat sina förtryckare? Och tror du inte att alla förtryckare genom historien har varit rädda för vad som skulle hända om dom förtryckta släpptes fria? Är det en bra anledning tycker du, fredsvän,och blahnblaha, att inte släppa dom fria?

Du avslöjade också dig själv genom att säga att en tvåstatslösning inte är möjlig. Troll

Bitter

Fredsvän: har du hört hur judar pratar om palestinier och vad man ska göra med dem

Lowlight

Jag noterar att "fredsvännen" inte vill ha fred och att samma "anhängare av tvåstatslösning" inte tror att en tvåstatslösning är möjlig. Total förvirring på den kanten. Israels härskares point of view går helt enkelt inte att försvara verkar det som. Men det har ändå varit en intressant diskussion, som jag nu ber att få avsluta för min del. Palestina will be Free - from the River to the Sea!

Staffan

Ett slarvfel.
"Det är just detta som gör att en tvåstatslösning inte är genomförbar."
skulle ha varit
"Det är just detta som gör att en nollstatslösning inte är genomförbar."
vilket framgår av sammanhanget, så ingen idé att låtsas som att ni inte förstod.

Det är tråkigt att se dig ta denna ståndpunkt, Staffan. Jag hoppas du betänker detta och upphör med att använda antisemitiska slagord.

Lowlight:
Din generalisering om om judar är inte acceptabel.

Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

Fredsvän: men din generalisering av palestinierna är helt okej. Dra åt helvete din jävla rasist. Din hycklare. Ditt troll

Lowlight

Lowlight:

Jag håller med dig om att den är okej eftersom det är en väldigt liten minoritet av palestinier som inte är antisemiter. Jag accepterar inte personpåhopp.

Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

titta på dig själv. Din rasism är så självklar för dig, du har internaliserat den så mycket, att du inte ens kan se den själv. Du tycker det är personangrepp när varje ärlig människa kan se att det bara är att konstatera sanningen. Tråkigt för dig om du inte gillar det. Jag bara säger att jag ser dig och jag ser vad du gör. Hur du tar det skiter jag i

Lowlight

Lowlight:

Vad i det jag har skrivit är rasistiskt

Fredsvän och anhängare av tvåstatslösning

Till Admin: Vad har gatorna.info för inställning/policy mot troll?

Staffan

Sida 1 Nästa

Kommentera

captcha