Inlägg

2020-04-28

Kapitalismen är viruset!

Coronakrisen förtydligar vad vi egentligen redan vet.

Det är vi arbetare som driver samhället och utan oss stannar allt.

Det är vi som håller mataffärerna och apoteken öppna. Det är vi som ser till att bussarna rullar och att barnen har en skola att gå till. Det är vi som tar hand om de som blir sjuka. Det är vi som drabbas, och kommer fortsätta drabbas, hårdast av coronakrisen.

Men trots detta går vi stärkta. Stärkta med kunskapen att det är vi som har den verkliga makten, inga chefer eller VD:ar. Det är vi som håller igång samhället och det är vi som kan få det att stanna. Om vi bara slutar gå till jobbet är den mäktigaste fabriksägaren plötsligt maktlös, och den rikaste riskkapitalistens tillgångar plötsligt värdelösa.

Det är vi arbetare som har den egentliga makten, vi behöver bara sträcka ut handen och ta den.

Världen tillhör oss.

Autonom Organisering
autonomorganisering.org
infoarna.org

Autonom Organisering

Kommentarer
Yey! Jag håller med. Men kan känna att värdet av icke-lönearbete är nedvärderat. En del lönearbete gör skada på en själv eller andra. En del icke-lönearbete gör väldigt gott för andra och för en själv. Typ. Missförstå mig inte AO, jag gillar er. Generellt sett så kan nog icke-lönearbetande känna sig både osynliggjorda, nedvärderade, trots att dom i vissa fall gör mer gott, eller mindre ont än lönearbetande(oavsett om det är offentlig sektor osv).

En av era avlägsna vänner

Kommentera

captcha